Ekonomi

Dolar euroyu geçti, piyasalar nasıl etkilenecek?

Avrupa'daki resesyon beklentisi ve enerji krizine, ABD Merkez Bankası'nın izlediği faiz politikası eklenince dolar, euro karşısında değer kazandı. Türk ihracatçısı ise yüzde 15 civarındaki fiyat avantajını kaybetmiş oldu.Parite 13 Temmuz'dan sonra bir kez daha 1'in altına geriledi

Avrupa'daki enerji krizi ve resesyon beklentisi nedeniyle uluslararası pazarda euro karşısında değer kazanan dolar, Türkiye piyasalarında da euro karşısında değer kazandı. Parite 13 Temmuz'dan sonra bir kez daha 1'in altına geriledi. Euro/dolar paritesi 1'in altına inerek 0,9967 seviyesini gördü. Piyasalarda euro 18,05 TL seviyelerinden satılırken, dolar kuru ise 18,10 TL seviyesine kadar yükseldi.

Euro neden değer kaybetti?

Euro'daki değer kaybı ihracatının yüzde 55'ini Avrupa ülkelerine yapan Türk ihracatçılarını da zora soktu. Türk şirketleri fiyat avantajını kaybetti.Piri Reis Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Erhan Aslanoğlu, euronun dolar karşısında değer kaybetmesinin ABD Merkez Bankasının faiz politikası sonucu Doların daha cazip bir yatırım aracı haline gelmesi ve Euro bölgesindeki zayıflıkların sebep olduğunu söyledi. Enerji krizi ve resesyon beklentisinin eurodaki değer kaybını sürdüreceği öngörüsünü paylaşan Aslanoğlu, dış ticaretin ve büyümenin bu durumdan negatif etkileneceğini söyledi. al olduğuna işaret etti. Alsnoğlu tasarruf sahiplerinin olası yönelimi konusunda ise şunları söyledi:

Bankacılık sektörü verilerine göre Ağustos başı itibarıyla Türkiye'deki toplam mevduatlar içinde döviz mevduatlarının payı yüzde 54,5, bu orana Kur Korumalı Mevduat Hesapları da eklendiğinde yüzde 71'e yükseliyor. Prof.Aslanoğlu, Türkiye'de yatırımcıların ve vatandaşların her zaman dövize talep gösterdiğini önümüzdeki dönemde de bu trendin devam edeceğini ifade etti. Dolara daha fazla yönelim olacağını kaydeden Aslanoğlu, genel fiyatlandırma davranışlarında da doların güç kazanmaya devam edeceğini söyledi.

İhracatçı fiyat avantajını kaybetti

İstanbul Hububat Bakliyat ve Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği (İHBİR) Başkanı Kazım Taycı da bugüne kadar euronun dolar karşısında yüzde 15 daha yukarda olmasının Türk ihracatçısının fiyat ve karlılık avantajı olduğunu ancak bu avantajın gelinen nokta itibariyle kaybedilmiş olduğunu söyledi. Taycı. Avrupalı şirketlerin Türkiye'den daha avantajlı fiyat veren ülkelere yönelebileceğini söyledi.

Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Başkanı Jak Eskinazi, "Türkiye'nin Avrupa’ya sattığı ürünlerin böylece yüzde 15 pahalandığına işaret ederek, Uzakdoğu ülkelerinin ise dolar maliyetlerinin arttığını söyledi. Eskinazi, Türk şirketleri için bu alanda bir fırsat olabileceğini ancak bunun da zayıf bir ihtim