Dumlupınar Üniversitesi'nde lifli atıkları enerjiye dönüştürüyorlar!
Dumlupınar Üniversitesi'nde bir öğretim üyesi, geliştirdiği makine ile doğada bulunan lifli atıkları ''pelet yakıtı'' haline getirerek enerjiye dönüştürüyor. Bu yakıtlar yanma verimi yüksek ve kükürt içermiyor.
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi'nde (DPÜ) bir öğretim üyesi, geliştirdiği makine ile doğada bulunan lifli atıkları ''pelet yakıtı'' haline getirerek enerjiye dönüştürüyor.
DPÜ Makine Mühendisliği'nde öğretim üyeliği yapan Doç. Dr. İsmet Çelik, iki yıl önce başlattığı projeyle, doğada ve ormanlarda bulunan küçük odun, çalı, kurumuş diken ve dökülmüş yaprak benzeri lifli attıkları pelet yakıtına dönüştüren ''Mobil Pelet Yakıt Üretim Makinesi'' geliştirdi.
İki kısımdan oluşan makinede, 35-40 santimetre uzunluğunda bulunan odun parçacıklarını un haline getirebilen öğütücü haznesi ile öğütülen malzemenin bir boruyla bağlandığı ve presleme yapıldığı peletme yeri mevcut.
DPÜ Makine Mühendisliği Bölümü öğrencileri de çevre temizliğine katkıda bulunmak amacıyla üniversite yerleşkesinde topladıkları yaprakları bu makinede öğütüp pelet yakıtı haline getiriyor.
Doç. Dr. Çelik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, üniversitenin katkılarıyla bu projeye iki yıl önce başladıklarını söyledi.
Projelerinin isminin ''Mobil Pelet Yakıt Üretimi Makinesi'' olduğunu ve maliyetinin ise yaklaşık 20 bin lira olduğunu belirten Çelik, ''Bu makine doğada yanabilen lifli yapıya sahip bütün atıkları pelet yakıtına dönüştürebiliriz. Bu makine, şu an Türkiye'de bir ilk. Makine, atıkları ilk önce öğütüp sonra presleyerek yakıt haline getiriyor'' dedi.
- ''Türkiye'de bu işin bir disiplini yok''
Çelik, fakültenin öğrencilerinin de yerleşkedeki dökülen yaprakları toplamada yardımcı olduklarını ve bu makinede işlediklerini dile getirdi.
Üniversitede, yaprakların normalde toplanıp atıldığını fakat şu an bu yaprakları değerlendirerek enerjiye dönüştürdüklerini ifade eden Çelik, şöyle konuştu:
''Bu çalışmayla hem üniversitemizi temizliyoruz hem de yakıt üretiyoruz. Şimdilik bu yapraklardan ürettiğimiz yakıtı, üniversitemiz yerleşkesi içerisinde bulunan seraların ısıtılmasında kullanıyoruz. Pelet yakıtlar, aslında dünyada yaygın olarak kullanılmaktadır. Dünyadaki üretim kapasitesi yıllık 15 milyon ton civarında. İsveç'te bununla ilgili 35 tesis bulunuyor. İsveç'in yıllık üretim kapasite 1,5 milyon ton. Bu rakam Almanya'da yaklaşık 1,2 milyon ton. Türkiye'de şu an bu üretimin bir disiplini yok. Bunun oluşmasına katkı sağlamak amacıyla bu projeyi yaptık. Bu yakıtlar, çevreci ve yenilenebilir. Doğa ve ormanlar var oldukça bu atıklar her zaman olacaktır. Malzeme dönüştürülürken ilk önce toz haline getiriliyor, sonra presleniyor. Yanma verimi yüksek ve kükürt içermiyor. 100 kilogram pelet yakıtı yaktığımızda, en fazla bir kilogram kül çıkmaktadır. Bu kadar çevreci ve iyi yanan bir yakıt. Bu peletlerin kalori düzeyleri de yüksek. Linyit kömürüne eş değer diyebilirim. Kendi laboratuvarlarımızda yaptığımız ölçümlere göre 4 bin kalorinin altına düşmüyor.''
Çelik, makinenin mobil olduğundan dolayı taşınmasının da çok kolay olduğunu sözlerine ekledi.
AA