Dünya dökülüyor, Türkiye yoluna devam ediyor!
Almanya, Amerika ve İngiltere'nin altyapısı çürürken Türkiye vizyon projelerle yoluna devam ediyor. İşte Türkiye'nin çehresini değiştirecek o projeler...
Türkiye son yıllarda ulaşım, altyapı, enerji ve savunma alanlarında hayata geçireceği mega projelere hız verdi. Aralarında Kanal İstanbul, Marmaray, Akkuyu ve Sinop Nükleer santralleri, İstanbul'a 3. havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü), İstanbul-İzmir Otoyolu, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının da yer aldığı mega projeler arka arkaya hayata geçiriliyor.
1-ABD'nin altyapısı çürüyor
Deutsche Welle'de 18 Temmuz 2017 tarihinde yayınlanan habere göre, Amerika Birleşik Devletleri altyapı krizi geçiriyor. ABD'deki bozuk yollar ve raylar tehlike saçarken bu durum ekonomik büyümeyi de olumsuz etkiliyor. Dört yılda bir altyapı tesislerine not veren Amerikan İnşaat Mühendisleri Birliği, New York gibi ABD genelindeki eyalet ve kentlerin karnesi de kırıklarla dolu olduğunu söylüyor. 2 bin barajın her an yıkılabilecek durumda olduğu ve 56 bin köprünün yenilenmesinin şart olduğu Amerika'da altyapıdaki eksikler nedeniyle gayrı safi yurtiçi hasılanın 2025 yılına kadar 4 trilyon dolar düşeceği de söyleniyor.
2-Londra konut piyasası kara para aklama merkezi
Anadolu Ajansı'nda 20 Ağustos 2017 tarihinde yayınlanan habere göre, İngiltere’nin başkenti Londra, kara para aklama faaliyetlerinin de küresel merkezi olarak kabul ediliyor. Financial Times gazetesinin İngiliz Tapu Kayıt Merkezi’nin verilerinden derlediği bilgilere göre, ülkede yurt dışı bağlantılı şirketler üzerinden “şüpheli” sayılabilecek konut satın alımlarının hacminin ise yaklaşık 122 milyar sterlin değerinde olduğu belirtildi. Londra Belediye Başkanı Sadık Han ise henüz göreve gelmeden önce Londra’nın son yıllarda küresel kara para aklama faaliyetlerinin merkezi haline geldiğini belirterek, “Endişem şu ki Londra kara para aklamanın başkenti durumunda. Dünyanın farklı yerlerinden gelen, Londra’nın hiper enflasyonun yaşandığı konut sektörünü kullanarak kara para aklayan insanlar var.” değerlendirmesinde bulunmuştu.
3-New York Valisi özel sektörden yardım istedi
Son bir aydır New York metrosunda meydana gelen sefer iptalleri, gecikmeler ve kazalar ulaşımlarını metroyla sağlayan kent sakinleri için işkenceye dönüşmüştü. Amerikanınsesi.com'da 31 Temmuz 2017 tarihinde yayınlanan habere göre, New York Eyalet Valisi Andrew Cuomo, özel sektörün metro sistemini iyileştirmeye, tamir etmeye ve yenilemeye yönelik tüm çalışmalara destek olmalarını beklediklerini belirtti. Vali Coumo, özel sektöre bağlı işletmeler ve sivil kuruluşların New York metrosunun iyileştirilmesi için kurulan ‘Ortaklık Konseyine’ katılmasını istedi. New York Valisi Cuomo, New York’ta metro sorununu yüzünden olağanüstü hal ilan etmişti. Vali Cuomo, New York’ta toplu taşımacılıktan sorumlu kamu kuruluşu Metropol Ulaşım İdaresi’nden (MTA) acilen ek bir milyar dolar kaynak bulunmasını istemişti.
4-Almanya'da eskimiş ve yetersiz altyapı sorunu
2016 yılında ekonomik büyüme yüzde 1,9 oranında gerçekleştiği ve işsizlik oranlarının son yılların en düşük oranına geldiği Almanya'nın arka yüzünden durum vahim. Deutsche Welle'de 8 Ağustos 2017 tarihinde yayınlanan haberde, ülkedeki yollar, köprüler ve okulların acilen onarıma ihtiyacı olduğu ve Federal Ekonomi Bakanlığı tarafından bir uzmanlar komisyonuna 2014 yılında hazırlatılan raporda, Almanya’nın en temeli sorununun, eskimiş altyapı olduğuna vurgu yapıldı. Yeni hükümet altyapı ve eğitim yatırımlarını hızlandırmalı mı? Vergi indirimine gidilmeli mi? Kısacası seçim yılında Alman eekonomisiyle ilgili cevap bekleyen pek çok soru var.
5-İngiltere'nin mega projeleri suya düşüyor
BBC'de 21 Ağustos 2017 tarihinde yer alan "FT: İngiltere'nin mega projeleri fonsuzluk ve vizyonsuzluktan suya düşüyor" başlıklı habere göre, İngiltere'de yayınlanan Financial Times gazetesi bugünkü sayısında İngiltere'nin mega projelerinin "fon ve siyasi vizyon eksikliği nedeniyle suya düştüğünü" yazdı.
Gill Plimmer ve Gemma Tetlow imzalı makalede Londra'da 15 milyar sterline (yaklaşık 70 milyar TL) inşa edilmekte olan ve yaklaşık 10 bin kişinin çalıştığı Crossrail 2 tren hattının nadir bir başarı örneği olduğu, ülkedeki diğer büyük altyapı projelerinin yatırım bulmakta zorlandığı aktarıldı.
Kamunun finanse ettiği bu projenin aksine diğer projelerin özel fonları çekmekte zorlandığını, ülkede hem barınma hem de elektrik arzında sorunlar yaşandığını belirten ikili, Oxford Üniversitesi'nden Bent Flyvbjerg'in şu sözlerine yer verdi:
"Siyasetçiler büyük projeleri seviyor çünkü onlar daha gösterişli ve siyasetçiler yeniden seçilmeye ihtiyaç duyuyor. 1 milyar sterlinle yollardaki çukurları kapatırlarsa kimse onları hatırlamaz."
Türkiye vizyon projelerle yoluna devam ediyor
Almanya, Amerika ve İngiltere'nin altyapısı çürürken Türkiye'nin çehresi mega projelerle değişiyor, projelerin maliyeti 130 ülkenin milli gelirini geride bırakıyor. Bu ülkeler arasında milli geliri 127 milyar dolar olan Macaristan, 82 milyar dolar olan Libya, 57 milyar dolar olan Lüksemburg, 51 milyar dolar olan Bulgaristan ve Özbekistan, 49 milyar dolar olan Uruguay, 45 milyar dolar olan Slovenya gibi ülkeler yer alıyor.
Türkiye'deki mega projeleri ayrıca aralarında Makedonya, Malpler, Moldova, Nijerya, Kırgızistan gibi ülkelerin de bulunduğu 40 ülkenin milli gelirinin toplamından daha fazla.
Türkiye'nin, 130 ülkenin milli gelirini geride bırakan mega projeleri ve maliyetleri şu şekilde;
1- Sinop Nükleer Santrali: 22 milyar dolar (2024'te tamamlanacak)
2- Akkuyu Nükleer Santrali: 20 milyar dolar (2022'de tamamlanacak)
3- İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi: 16 milyar dolar (2019'da tamamlanacak)
4- Kanal İstanbul: 15 milyar dolar (2023'te tamamlanacak)
5- İstanbul 3. havalimanı: 10 milyar dolar (2018'de tamamlanacak)
6-Çanakkale Köprüsü: 10 milyar 354 milyon (2023'te tamamlanacak)
7- Marmaray: 5 milyar dolar (Gebze-Halkalı kısmı 2018 sonunda tamamlanacak)
8- Haydarpaşa Liman Projesi: 5 milyar dolar (2022'de tamamlanacak)
9-Galataport: 4,5 milyar dolar (2019'da tamamlanacak)
9- Ankara-İstanbul YHT: 4 milyar dolar (tamamlandı)
10- Sivas-Kars YHT: 4 milyar dolar (2018'de tamamlanacak)
11- Ankara-İzmir YHT: 4 milyar dolar (2019'da tamamlanacak)
12-Üç katlı büyük İstanbul Tüneli: 3.5 milyar dolar (2022'de tamamlanacak)
13- Yavuz Sultan Selim Köprüsü: 3,5 milyar dolar (tamamlandı)
14- Ankara-Sivas YHT: 2,5 milyar dolar (2019'da tamamlanacak)
15-Avrasya Tüneli: 1,3 milyar dolar (tamamlandı)
Ceren YÖRÜK/Emlakkulisi.com