Sektörel

Dünya havalimanlarını Türk müteahhitleri yapıyor!

Yeni Birlik Gazetesi köşe yazarı olan Musa Alioğlu bugünkü yazısında, Türk Müteahhitlik firmalarının başarısını ele aldı. Alioğlu, 1972'den beri 9 bini aşkın 342 milyar dolarlık projenin üstlenildiği bilgisini verdi.

TAV ve diğerleri, bu ekonomik mücadelede adeta birer öncü kuvvet olarak, Türkiye'nin yalnız Türkiye'den ibaret olmadığını, sınırlarımızı aşıp ortaya koyuyor. Küçülen coğrafyamızı Osmanlı coğrafyasından bile, daha geniş bir alana yayan bu şirketlerle ne kadar övünsek azdır. 


Osmanlı'da Dahiliye Nazırlığı ve Sadrazamlık yapan Halil Rıfat Paşa'nm bir sözünü çok severim. "Gidemediğin yer senin değildir." Paşa, Sivas'ta valilik yaparken özellikle yol yapımına çok önem vermiş. 314 köprü ve 829 menfez içeren 410 kilometrelik Bağdat Yolu'nu yaparak, geniş Osmanlı coğrafyasında ulaşım problemine çözümler üretmiş değerli bir vatan evladı olarak tarihte yerini almıştır. 


Merhumu, rahmetle yad etmeme sebep; son yıllarda, dünyanın dört bir yanına dağılan girişimci insanlarımızın başanlarıdır. Hakkını teslim etmek gerek ki, bu ekonomik yayılmada hazır giyim arkalan başı çekmekte. Fakat, bir de gittikleri yerlerde yapüklan işlerle göğsümüzü kabartan müteahhitlerimiz var. 

Afrika'da ve Asya'da büyük ve önemli işler yapan bu firmalara, ben gökyüzüne açılmanın, yeryüzündeki mimarlan diyorum. Son olarak Suudi Arabistan'ın Yanbu kentinde havalimanının yapımı ve 30 yıl süreyle işletme hakkını alan TAV Havalimanları Holding, bu ülkede Medine'deki havalimanını da işletmektedir. 

TAV, bu ülkenin Cidde, Dammam ve Riyad Havalimanlarında da hizmet şirketleriyle yer alıyor. Yurtiçinde, İstanbul, Ankara, İzmir, Bodrum ve Gazipaşa'da havalimanlannı işletirken; yurt dışında ise, Gürcistan'da Tiflis ve Batum, Tunus'ta Monashr ve Enfida-Hamamet, Makedonya'da Üsküp ve Ohrid ile Hırvatistan'ın Zagreb Havalimanı'nda güzel ve başarılı işlere imza atıyor. Letonya'nın Riga Havalimanı'nda da ticari alanları işleten TAV şirketi, 2016 yılında, 808 bin uçak seferine ve 104 milyon yolcuya hizmet sunmuş. TAV, yakında ABD, Küba ve Şili'de havalimanı işletme hakkı alırsa şaşırmayız. TAV'ın bu başanlannda deneyim sahibi kadrolann yanı sıra, CEO Dr. M. Sani Şener'in payı çoktur. TAV, Kahire'de terminal, Emirates'in Dubai'deki A380 hangarlan ve DohaHamad Havalimanı'ndaki terminal, Riyad'da Kral Halid Havalimanı terminali, Saudia'ya catering binalarını yapmıştır. 


Umman-Maskat pist ve altyapı, Cidde-Kral Abdülaziz'de uçak bakım hangarları, Abu Dabi'de terminal, Libya'nın Trablus ve Sepha havalimanları, Bahreyn yolcu terminali de şu anda devam etmekte olan işler. 

TAV ve diğerleri, bu ekonomik mücadelede adeta birer öncü kuvvet olarak, Türkiye'nin yalnız Türkiye'den ibaret olmadığını, sınırlarımızı aşıp ortaya koyuyor. Küçülen coğrafyamızı Osmanlı coğrafyasından bile, daha geniş bir alana yayan bu şirketlerle ne kadar övünsek azdır. Bu şirketler arasında, Sabiha Gökçen'den çekilip, yeni havalimanına ortak olan Nihat Özdemir ve Sezai Bacaksız'ın Limak'ı da dışarıda önemli işlere imza atmaktadır. Kosova'da Adem Yaşari Havalimanını işletiyor, Rostov ve Kahire'ye de el atıp, Kuveyt ve Senegal'de de söz sahibi oluyor. Dalaman'ı işleten YDA Grup, Ukrayna'da Doğuş ve Alarko ile Borispol, Kazakistan'da Aktau ve Korkıt Ata meydanlanna damga vurdu. 


Üzeyir Garih ve Ishak Alaton'un Alarko'su Astana Havalimanı'nı, 2,5 yılda bitirirken Özbekistan, Türkmenistan ve Ukrayna'da da havalimanlarını hayata geçirdi. 


Mehmet Nazif Günal'ın Mapa ve MNG'si Bakü-Heidar Aliyev'de çok önemli işler gerçekleştirdi. Saffet-Adnan Çebi'nin Mak-Yol'u ile Mehmet Cengiz, Kuzey Irak'ın Duhok, Erbil (Hawler), Ve Süleymaniye havalimanlannı yapıp, teslim etmiştir. Adı çok bilinmeyen Kazovo Gurup ise, Mogadişhu'yu yapan şirkettir. Baytur Taşkent'te, Yüksel ise Afganistan, Özbekistan ve de Musul'da projeler ortaya koydu. Zafer Kerkük'te ve Kosova'da bazı iyi işler yaptı. Erman Ilıcak'ın Rönesans'ı Libya'da beş havaalanı yaparken, 

Erol Tabanca'nın Polimeks'ı de Aşkabat'ı hayata geçirdi. İbrahim Çeçen Holding (IC İçdaş) Rusya'da, Hamdi Akının Akfen'i Moldovya'da, Ant Yapı Rusya'da, Summa İnşaat Moldovya. Rusya ve Senegal'de, Burç Azerbaycan ve Türkmenistan'da, Yaşar Özkan Libya'da, Nurol Rusya'da, Onur Tunus'ta, Yenigün Afganistan, Özbekistan, Suudi Arabistan ve Kuvey'te, System Libya'da, Enka Azerbaycan, Umman ve Rusya'da, Garanti Koza Irak ve Kırgızistan'da, Günay İrak'ta, Kayı Rusya'da, Metag Cibuti ve Afganistan'da havalimanlarının değişik bölümlerini yapmıştır. 


Türk müteahhitlik firmalarınca, 1972'den bu güne kadar 115 ülkede üstlenilen 9 bine yakın projenin toplam bedeli tam 342 Milyar dolara ulaşmıştır. Rusya, Türkmenistan, Libya, Irak ve Kazakistan ilk beşe giren ülkeler olarak dikkat çekmektedir. 


Kısa adı TMD olan, 136 üyeli Türkiye Müteahhitler Derneği'nin üye şirketleri yurtiçindeki işlerin yüzde 70'ini, yurtdışı işlerin de yüzde 90'ını gerçekleştiriyor. Müteahhitlik sektörünün dünya çapındaki yayın organı ENR'in kayıtlarında, dünyanın en büyük 250 şirketinin 20-25'ı Türk şirketi. Bu şirketler dünyanın dört bir yanında bayrağımızı dalgalandırıyor, istihdam yaratıp vergi veriyorlar. Türkiye dışında, bir başka Türkiye daha var dedirtiyorlar. 

Ne mutlu sana Türkiye'm..



Yeni Birlik