Ekonomi

Düşük kur nedeniyle ayakkabıda tedarik pazarı Uzakdoğu ülkelerine kaydı!

Türk ayakkabı sektörü dünya pazarını kaybetme tehlikesi yaşıyor. Enflasyon karşısında düşük kalan döviz kuru nedeniyle iç pazarda tedarik için Vietnam, Çin ve Kamboçya gibi Uzakdoğu ülkelerine yönelen sektör, kurun yükselmemesi halinde büyük bir kriz ile karşı karşıya kalacak. com’dan Nurdoğan Arslan Ergün’ün haberine göre Çin’den gelen ithal ürün oranı yüzde 66’ları aştı

Dunya.com’dan Nurdoğan Arslan Ergün’ün haberine göre Çin’den gelen ithal ürün oranı yüzde 66’ları aştı. Perakende zincirlerinin siparişlerini dışarı kaydırdığını belirten Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Yönetim Kurulu Başkanı Berke İçten, iç piyasada ithalatta ilgili ciddi sorunlar olduğunu söyledi.

Düşük döviz kurunun sektörü zorladığını dile getiren İçten, “2023 yılı Ocak-Mart döneminde sektör ihracatı 392.3 milyon dolara çıkarak geçen yıla göre yüzde 19.9’luk artış kaydetse de bunun nedeni birim fiyatın yüksek oluşu. Düşüşler 8-9’uncu aylara kadar sürecek. Sonra toparlanma olabilir” ifadelerini kullandı.

Sektörde 300 binden fazla çalışanın bulunduğunu belirten İçten şunları söyledi: “Ayakkabı sektörü 2014 yılında 304 milyon dolar cari açık verirken 2021’de 500 milyon dolar fazla veren sektör oldu. 2022’nin son iki ayı ve 2023’ün ilk üç ayında yeniden açık vermeye başladık. Rekabetçi olmayan döviz kurundan etkilendik. Seçim sonrası kurun 24-25’leri bulmasını bekliyoruz. O zaman belki nefes alabiliriz. Kaybedilen pazarları geri almak için en az 2 yıl lazım.”

 

YAN SANAYİDE TÜRKİYE MERKEZ OLACAK

68. Uluslararası Ayakkabı Yan Sanayi Fuarı AYSAF 3 Mayıs’ta açılacak ve fuara, 15 binin üzerinde sektör profesyoneli katılacak. Bunların yaklaşık 3.700’ü yabancı firma olacak. Fuarda, ayakkabı yan sanayinde kullanılan malzemeler, deri, tekstil, suni deri, aksesuar, taban, ökçe, makine, kimyasal ve kalıp üreticileri gibi sektördeki 36 iş kolu bir araya gelecek.

AYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Sait Salıcı, “Hem ayakkabı sanayi hem de ayakkabı yan sanayi olarak daha yapılacak çok şeyimiz var. Ayakkabı sektöründe ülkemizde faaliyet gösteren 15 bin işletme var. Bunların 6 bin adedi ayakkabı yan sanayicilerinden oluşuyor. Fuarların ve birebir görüşmelerin, sektörün ivmesini artıracağına inanıyoruz. Hedefimiz, Türkiye’yi ayakkabı yan sanayi konusunda ‘merkez’ haline getirmek” şeklinde konuştu.