Ekonomi

E-ticarete büyük fren… İşte yeni kanun!

E-ticaret Kanunu'nda yapılan değişiklikten sonra Rekabet Kanunu Değişikliği Taslağı da sektörde bomba etkisi yarattı. Bu Rekabet Kanunu değişikliğinin ardından e-ticaret sektörünü yoğun bir denetim ve baskın bekliyor. Peki, uzmanlar bu işe ne diyor?Dünyada ve Türkiye’de son yıllarda büyümeye devam eden, korona virüs salgınıyla rekor seviyelere ulaşan e-ticarette kurallar yeniden belirlenmeye devam ediyor

Sektör, yasanın devamı niteliğindeki Rekabet Kanunu değişikliğinin büyümeyi durduracak bir adım gözüyle bakıyor.

Dünyada ve Türkiye’de son yıllarda büyümeye devam eden, korona virüs salgınıyla rekor seviyelere ulaşan e-ticarette kurallar yeniden belirlenmeye devam ediyor. Ticaret Bakanlığı’nın haksız rekabeti engelleme amacıyla hazırlamış olduğu yasanın devamında rekabet kanunu adımı da ardından geldi.

Sektör, yasanın devamı niteliğindeki Rekabet Kanunu değişikliğinin büyümeyi durduracak bir adım gözüyle bakıyor. Bunun yanı sıra sektör, son yıllarda sektöre girmiş yabancı yatırımlarının önünü kapatarak, kaçıracağı düşüncesiyle kanuna itiraz etmekte. Ve e-ticaret şirketlerinin değerlemelerini düşüreceğinin de görüşünde.

Dünyada dijital rekabetin arttığı Amerika’da ve Çin’de de rekabet kuralları sıkılaştığını görüşünde olan sektör bilirkişileri, fakat bunun dikkatli yapılması gerektiği görüşündeler.

Sektör, e-ticaret yasasında bulunan dudak uçuklatan lisans bedellerinin şokunu henüz atlatamadan bir adım daha gelmesinin e-ticaretin öngörülebilirliğine zarar verdiği ve sektörün büyümesini etkileyeceğini ekledi. Bu Rekabet Kanunu değişikliğinin ardından e-ticaret sektörünü yoğun bir denetim ve baskın bekliyor. Yerli şirketler de yurtdışı atılımlarına hız verip yatırımlarıyla yurtdışına kaçabilir. Satıcılar yani KOBİ’ler tarafında pazar yerlerinin etkisi düşerek, Tiktok, Instagram gibi alanlara kaymalar yaşanabilir.

TASLAK YATIRIMCILARI KORKUTTU

E-ticaret sektör temsilcileri Rekabet Kanunun getirdiği değişikliği Dünya gazetesine değerlendirdi:

“Türkiye, orantısız regülasyon riskinin çok yüksek olduğunu göstermiş oldu. Bu da yabancı yatırımcıların Türkiye’ye olan yatırımlarını tekrar sorgulamasına neden oldu. Yatırım yapıldıktan sonra oyunun kuralları eğer tepetaklak olursa, özellikle bir şirketi hedef alıyormuş gibi görünürse Türkiye e-ticaret için yatırım riski artan bir ülke olarak görülür. Oysa tüm dünyada belli olgunluğa varan e-ticaret için Türkiye’de çok büyük potansiyel var.

Bu yasa büyüme potansiyelini olumsuz etkileyecek. Özünde bakacak olursak, Rekabet Kanunu değişikliği bakıldığında e-ticaret kanunun devamı niteliğinde. Kamu otoritesi duruma Rekabet Kurumunu da maalesef dahil ediyor. Ancak tanımları Ticaret Bakanlığı mı, Rekabet Kurumu mu belirliyor henüz anlaşılmıyor.