Ekonomi

E-ticarette şok gelişmeler! Yeni kanun ile sektörde neler değişecek? İşte, yeni E-Ticaret Kanunu!

Pandemi döneminde artan dijitalleşme ile birlikte artık hemen hemen bütün ihtiyaçlarımızı e-ticaret kanallarından karşılar olduk. E-ticaret hacmindeki artış şirketlere yeni bir pazarlama ve dağıtım kanalı açarken, şimdi gündemde yeni E-Ticaret Kanunu var. Lisans ücretleri, reklam, pazarlama ve lojistik kısıtlamaları en çok konuşulan maddeler arasında yer alıyor

E-ticaret sektörünün gündeminde, 1 Ocak 2023 tarihinden itibaren yürürlüğe giren yeni ‘E-ticaret Kanunu’ndaki son değişiklikler var. Lisans ücretleri, reklam, pazarlama ve lojistik kısıtlamaları en çok konuşulan maddeler arasında yer alıyor. Diğer yandan e-ticaret sektöründe tekelleşmeyi ve haksız rekabeti önlemeye yönelik adımlar atılmış olması sektör temscilcilerini sevindiriyor. Söz konusu yasa ile sektörde köklü bir değişimin yaşanması bekleniyor.

E-ticaret sektörünü yakından ilgilendiren yeni E-Ticaret Kanunu 1 Ocak 2023 tarihinden itibaren yürürlüğe girdi. Kanunda yer alan yeni düzenlemelerin sektörde köklü bir değişime yol açacağı belirtiliyor. TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi ve Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, yeni yasayla birlikte pazaryerlerinin üzerindeki maliyet baskısının daha çok artacağını ileri sürdü.

2023 yılında pazaryerlerinden çıkıp kendi sitesini açan şirket sayısının artacağını savunan Cenk Çiğdemli, sektörde farklı iş kollarından çok fazla oyuncu bulunduğuna işaret ederek dijitalleşmeye odaklanan şirketler ve özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerin adeta e-ticarete akın ettiğini söyledi.

EKSTRA CEZA VE VERGİLER

Çiğdemli’nin verdiği bilgilere göre, ülkemizde 488 bin 706 şirket e-ticaret yaparken bunların 472 bin 840 tanesi pazar yerlerinden satış yapıyor. Bu kadar hızlı bir şekilde büyüyen sektörde bazı düzenlemelerin  kaçınılmaz olduğunu kaydeden Cenk Çiğdemli, “E-ticaret sektöründe haksız rekabetin ve tekelleşmenin önüne geçilmesini hedefleyen E-Ticaret Kanunu, sektörü domine eden işletmelerin gücünü sınırlandırmayı amaçlıyor. Pazaryerlerine uygulanacak ekstra vergi, ceza ve reklam kısıtlamaları, maliyetlerin artmasına yol açacak. Maliyet artışları da satıcılara yansıyacak. Bu yüzden pazar yerlerinde satış yapmak yerine kendi e-ticaret sitesini açarak satış yapan firma sayısında ciddi bir artış olacağını düşünmekteyiz” diye konuştu.

TEKELLEŞME KIRILACAK

Yeni düzenlemelerin sektöre yansımasını örnekler ile açıklayan Çiğdemli, şöyle devam etti:

“Mesala; tekstil sektöründe şu anda bile pazar yeri komisyon oranları yüzde 20 civarında. Buna maliyet artışlarından kaynaklı masraflar da eklendiği zaman belli bir süre sonra astarı yüzünden pahalıya gelebilir. Bunun yerine bir satıcı kendi sitesini açsa, pazar yerlerinde yaptığı kadar satış yapmasını sağlayacak bir reklam harcaması cironun yüzde 5-15’i kadar olacak.  Yani satıcıların kendi e-ticaret sitelerini açması her açıdan daha avantajlı olacak ve e-ticarette tekelleşme kırılacak. Üstelik satıcılar kendi sitelerini açarak marka yaratma fırsatını yakalayabilecek.”