24 / 12 / 2024

Eğlendiren alışveriş merkezi müşteriyi kapıyor!

Eğlendiren alışveriş merkezi müşteriyi kapıyor!

Türkiye son yıllarda eşi benzeri görülmemiş bir alışveriş merkezi (AVM) çılgınlığı yaşıyor. 2001 yılında Türkiye'de 46 adet AVM varken, 2011 Eylül ayında bu sayının 291'e yükseldiği görülüyor



Bitmek üzere olan ve yapılmakta olan projelerle birlikte yıl sonunda rakamın 300'ü, 2013'te ise 360'ı bulması bekleniyor.

Sektör istihdamının da buna paralel olarak 2006'da 300 bin kişiyken 2011 Eylül ayında 570 bin kişiye yükseldiği gözleniyor. Aynı dönemde perakende sektörünün Türkiye genelindeki toplam satış alanının da 12 milyon metrekareden 23 milyon metrekareye ulaştığı belirtiliyor. Bu alanda önemli yollar kat eden Türkiye'deki AVM'ler, 1990 yılından beri ICSC'den (Uluslararası Alışveriş Merkezleri Birliği) ödüller alıyor.

Dünya çapında alkış alan AVM projeleri, içeride ise birbiriyle yarışıyor. Farklılık peşinde koşan AVM yatırımcılarının son dönemde değişik konseptlerle ziyaretçi çekmeyi hedeflediği gözleniyor. Özellikle de 'eğlence' temasına vurgu yapan konseptlerin ağırlığı hissediliyor. Kimi kar keyfi yaşatırken kimi dev oyuncaklarla oynama imkanı sunuyor, kimi binicilik eğitimi verirken kimi dinozorlarla yolculuğa çıkarıyor.

Eurodisney

Ora, farklı konpsetiyle boy gösteren projelerden biri. Ora İstanbul Gayrimenkul Yatırım Aşž tarafından hayata geçirilen ve 400 milyon Euro'ya mal olan yatırım, geçtiğimiz ekim ayında İstanbul Bayrampaşa'da faaliyete geçti. Ora, Lan-döra Temalı Park'ıyla öne çıkıyor.

Temalı parklar kendilerine özgü bir felsefeyi temel alarak içindeki mekanların temalandırılmasıyla oluşan ve kurgulanmış bir öykü etrafında bu felsefenin somutlaştığı alanlar olarak tanımlanıyor. Mekanlara özgü karakterler ve bu karakterlerin hikayeleri ile çocuklara düşsel bir dünyayı tanıma ve yaşama olanağı sunuluyor. Türkiye'nin bu özelliklere sahip ilk temalı parkı olan Landora, dünyaca ünlü bir çok temalı parkı yöneten ITPS (International Theme Park Services) tarafından işletiliyor.

Üstü kapalı alanı 'Keşfet Kent', üstü açık alanı ise 'Hayret Dünya' olarak adlandırılan Landora, toplam 21 bin met-rekarelik bir alanda konumlanıyor. Projenin tasarımının Paris Eurodisney'in tasarımcılarından biri olan Valerio Mazzoli tarafından yapıldığını söyleyen Landora Proje Müdürü Enis Arkaym, bu bölüme 15 milyon dolarlık yatırım yapıldığını belirtiyor. Oyuncakların İtalya ve Hollanda'dan ithal edildiğini ifade eden Arkaym, 'Hafta içi günlük 500-600, hafta sonu günlük 7 bin ziyaretçi çekiyoruz. Landora 3-13 yaş arası tüm çocukların kullanımına uygun eğlence ve eğitim üniteleri içeriyor' diyor.

Dinazor müzesi açtı

Forum İstanbul, farklılaşma konusunda en iddialı AVM. İstanbul Bayrampaşa'da toplam 495 bin metrekarelik inşaat alanına sahip olan AVM, Türkiye'nin ilk dev akvaryumu Turkuazoo ile ilk buz müzesi Magic Ice'a (Sihirli Buz Müzesi) ev sahipliği yapıyor. 8 bin metrekarelik bir alana kurulan akvaryumda; piranalardan ahtapotlara, büyük orfoz balıklarından deniz yıldızlarına kadar 20 bine yakın deniz canlısı sergileniyor.

Eksi 5 derecede soğutulmuş bir alanda büyülü bir kutup atmosferini yaşatan Magic Ice ise kar ve buzdan oluşmuş bir mekan. Mevsimlere bağlı olmayan ve kapalı bir alanda 365 gün kutuplan yaşatma fikrinden esinlenilerek kurulan Magic Ice, dünyada ilk kez Türkiye gibi ıhman iklimli bir ülkede açılmış bükmüyor. Müzede kullanılan mavi renkli buz İsveç'in Jukkasjarvi bölgesindeki Torne nehrinden getirilirken, müzenin duvarları için kullanılan buz ve karların ise Türkiye'den sağlandığı biliniyor.

Jurassic Land

Forum İstanbul getirdiği son yenilik ise Jurassic Land. Los Angeles'deki orijinal Jurassic Park'ın tasarımını da üstlenen Amerikalı NK&A şirketinin danışmanlığında kurulan Jurassic Land'da 70 dinozor yer alıyor. Eğlence ve eğitim merkezi Jurassic Land müzeden sine maya, şov alanından hediye mağazasına kadar çeşitli aktivite alanlarına sahip.

Dinozor eğlence parkı olan 10 bin metrekarelik bir alanda kurulan Jurassic Land, eğlence ile eğitimi birleştiren 'edutainment' konseptiyle tasarlanmış bulunuyor. 2012 için de görüşmekte oldukları, Türkiye'de ilk olacak birçok eğlence konsepti bulunduğunu söyleyen Forum İstanbul Genel Müdürü Joao Xavier, 'Jurassic Land de 2012 başında yeni bölümlerle daha da zenginleşecek. Eğlence birimlerimizin yatırımcıları farklı ülkelerden. Örneğin Turkuazoo'nun konsepti ve işletmecisi Yeni Zelanda'lı. Magic Ice'ın yaurımcısı Norveçli. Jurassic Land'in yatırımcısı ise Türk, fakat konsept Amerika'dan getirildi. Haftaiçi gelen okul grupları ağırlıklı. Haftasonu ise 7-30 yaş arası ziyaretçilerimiz yoğunlukta' diye anlatıyor.

Yeni aktiviteler gelecek

Torunlar GYO'nun, 200 milyon dolar yatırımla inşa ettiği İstanbul Haramidere'de yer alan Torium AVM de farklılık peşinde koşanlardan. Merkez içinde yer alan Snowpark, 13 aydır faaliyet gösteriyor. İşletmesi Dorukkayak firması tarafından yürütülen Snowpark, 4 bin 500 metrekarelik bir alana kurulmuş durumda. İçerisinde Snowtubing kaydırağı, iki adet 35 metre uzunluğunda yüzde 16 eğimli özel eğitim pisti, bir adet 100 metre uzunluğunda yüzde 23 eğimli orta zorluk seviyesinde kayak ve snowboard pisti ve kar oyun alanı bulunuyor.  

Snowpark için 6 milyon Euro'luk yatırım yapıldığını belirten Torium AVM Müdürü Sinan Akdemir, 'Hafta içi ortalama 500, haftasonu da bin kişiyi ağırlıyoruz. 6 -15 yaş arasındaki ziyaretçilerimiz yoğunlukta. Yeni eğlence ve aktivite alanları oluşturacağız.  Özgün ve Snowpark konseptine uygun bir tema ile Snowpark'ın eğlence vurgusunu kuvvetlendireceğiz' diye ekliyor.

Binicilik keyfi

Toplam 250 bin metrekarelik alan üzerinde kurulan ve toplam yatırım maliyeti 220 milyon Euro'ya ulaşan İstanbul Kurtköy'deki Via/port projesi, alışverişin yanı sıra dev eğlence alam Wonderland ile de yoğun ziyaretçi çekiyor. Bu bolünüm en farklı yanı ise 'Pony Club' olarak karşımıza çıkıyor. Diğer yaşam merkezlerinden farklı olarak binicilik kulübüne de yer veren Via/Port, küçük ziyaretçilerini sevimli pony'lerle buluşturuyor. Ballıca Atlı Spor Kulübü'nün profesyonel eğitmenlerinden destek alan Pony Club'te üç eğitmen görev alırken, üç at da miniklere binicilik keyfi yaşatıyor.

Projenin binicilik konsepti için 250 bin dolarlık yatırım yapıldığını belirten Via /Port AVM Müdürü Ogün Turanlı, 'Pony Club, hafta için günde ortalama 50, haftasonu ise 250 - 300 kişiyi ağırlıyor. En çok 4 - 12 yaş grubu ilgi gösteriyor. çevre okullar ve anaokulları ile temasa geçilmiş durumda. Hafta sonları gruplar halinde çocuklara at ve binicilik sevgisi aşılanıyor. Bu bölüm için 175 bir lira ciro hedefi koyulmuş bulunuyor' diye anlatıyor.

Ekonomist/Özlem Bay Yılmaz


Geri Dön