El Maktum'un metrosu ülkedeki krize takılabilir
Dubai Metrosu'nu yapan şirketlerin Türk ortağı Yapı Merkezi'nin Yönetim Kurulu Başkanı Arıoğlu, bitmeyen hatla ilgili kararın önümüzdeki günlerde alınacağını söyledi
Körfez'in ilk metrosu olan Dubai Metrosu'nun yapımını üstlenen konsorsiyumun ortaklarından Türk şirketi Yapı Merkezi'nin Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, metronunun kırmızı hattını bitirdiklerini ancak yeşil hat inşaatını yavaşlatabileceklerini söyledi. Arıoğlu, bu kararın önümüzdeki günlerde Dubaililer ile yapacakları toplantıya bağlı olduğunu belirtti.
9 Eylül 2009'da (09.09.2009) Dubai Prensi Muhammed Bin Raşid El Maktum tarafından hizmete açılan Dubai Metrosu'nun büyük oranda inşa edildiğini belirten Arıoğlu, hakedişe göre Dubai yönetiminden paralarını bugüne kadar sorunsuz bir şekilde aldıklarını ileterek "Bizim muhatabımız herhangi bir şirket değil doğrudan Dubai Hükümeti'dir" dedi.
Maliyet yüzde 75 arttı
2020 itibariyle günde 1.8 milyon yolcunun taşınmasının hedeflendiği metroda 150 taşeron firmanın iş aldığı ve günde 30 bin işçinin çalıştığı açıklanmıştı. Arıoğlu, metro inşaatında işçilik maliyetleri nedeniyle daha çok Hintlilerin çalıştığını, Türklerin ise mühendis olarak görev aldıklarını söyledi.
Ortadoğu'da 2005 yılı ihalelerinin en büyüğü olan Dubai Metrosu'nun yapımını 12.45 milyar Dirhem (yaklaşık 3.5 milyar ABD Doları) bedelle Yapı Merkezi, Mitsubishi, Obayashi ve Kajima şirketlerinin oluşturduğu Türk - Japon Konsorsiyumu kazanmıştı. Birinci etapta toplam 29 istasyondan 10 istasyonun açık olduğu Dubai Metrosu'nda şehri bir baştan diğer başa saran 52 kilometre uzunluğunda kırmızı bir hat ve 22.5 kilometre uzunluğunda ve Haziran 2010'da açılması planlanan yeşil hat bulunuyor. Metronun maliyeti son bilgilere göre tahminlerin yüzde 75 üstüne çıkarak 8 milyar dolara ulaştı.
Kadife Şahin/Milliyet