Otomobil

Elektrikli araç 100 km'de ne kadar yakıyor? Hangi istasyonlar daha avantajlı?

Elektrikli, dizel, benzinli hangi araç ne kadar yakıyor? Elektrikli araç 100 km'de ne kadar yakıyor? İstasyonların tarifeleri nasıl? Evde şarj daha mı ucuz? İşte elektrikli araçlarla ilgili merak edilen maliyet hesabının detayları...Otomobil satın alma kararı verilmeden önce en fazla araştırılan ve tartışılan konunun elektrikli, dizel, benzinli hangisi olursa olsun ne kadar yakıt tüketeceği olduğunun altını çizen Turan, 'elektrikili araçlar ne kadar ekonomik?' sorusuna yanıt verdi

Posta Gazetesi Yazarı Bilal Emin Turan, yerli otomobil TOGG'un gelişiyle hareketlenecek elektrikli otomobil pazarıyla ilgili bir yazı kaleme aldı. Otomobil satın alma kararı verilmeden önce en fazla araştırılan ve tartışılan konunun elektrikli, dizel, benzinli hangisi olursa olsun ne kadar yakıt tüketeceği olduğunun altını çizen Turan, 'elektrikili araçlar ne kadar ekonomik?' sorusuna yanıt verdi.

Enerjinin yüzde 90'ı harekete dönüşüyor

Elektrikli araçların, benzinli ve dizel araçlardan daha verimli olduğunu ve kullandığı enerjinin yüzde 90’ını harekete dönüştürdüğünü belirten Turan, bu oranın benzin ve motorin tüketen araçlarda yüzde 25-30’larda kaldığını ifade etti. Klasik otomobillerde enerjinin çoğunun aktarma organlarındaki sürtünme ve kayıplarla boşa gittiğini dile getiren Turan, otomobillerin şehir içinde 100 km’de ortalama 7.5-9 litre arası benzin (güncel fiyatlarla 155-186 lira), 6-7 litre arası da motorin (güncel fiyatlarla 158-185 lira) tükettiğini ifade ederek evde şarj edilen elektrikli araçların ise aynı mesafeyi 17.5 kWh tüketimle yani 30-50 liraya kat ettiklerini yani beşte birlik bir avantaj söz konusu olduğunu belirtti.

Elektrikli araçlar sadece yakıt tüketimi değil yıllık bakım maliyetleri açısından da oldukça avantajlı olduğunu aktaran Turan, yağ, su derdi olmayan ve kolay kolay yıpranmayan elektrikli araçlarda değişen parça genelde polen filtresi olduğuna işaret etti. Elektrikli aracın Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin de benzinli aracın dörtte biri kadar olduğunu kaydeden Turan, şu anda sıfır araçta 2 bin 746 lira olan yıllık MTV'nin, 70-85 kW motor gücüne sahip elektrikli araçta 686 lira olduğuna dikkat çekti.

Evde şart etmek daha avantajlı

Motor gücü, batarya tipi, aracın ağırlığı gibi birçok değişkene bağlı olmakla birlikte bir elektrikli aracın 100 kilometrede ortalama 17.5-20 kilovatsaat (kWh) değerinde enerji tükettiğini ifade eden Turan, bunun da 100 kilometrede 1.8-2 litre benzin tüketimine denk geldiğini vurguladı. Ekim ayı tarifesiyle elektrikli araç eğer evde şarj edilirse 100 kilometrede 17.5 kWh X 1.73 lira = 30.2 lira (kilometrede 30 kuruş) yakacağını aktaran Turan evde aylık elektrik tüketimi 240 kWh’yi geçiyorsa elektrik ücreti ikinci dilimden tarifelendirileceğini  yani kWh’si 2.60 lira olacağını kaydetti. Bu durumda 17.5 x 2.60 = 45.50 liralık tüketim oluşacağını ifade eden Turan, evde şarj etmenin 40-45 liraya mal olurken ticarethanede şarj edilmesinin ise yaklaşık 58 liraya mal olacağını belirtti. Turan, ev ve işyerinde fişe takılan araçların 8-10 saatte tam şarj olduğunu kaydetti.

İstasyonlar arasında fiyat farkı var

Turan şarj istasyonların yavaş (AC) ve hızlı (DC) şarj özelliğine göre maliyetlerinin değiştiğini belirterek, her bir DC şarj istasyonunun 50-60 bin dolarlık bir maliyet oluşturduğunun  hesaplandığını kaydetti. Turan, AC şarj tarifesinin kilovatsaat başına 6.5 lira olduğunu buna göre; 17.5 kWh’lik tüketim için (100 km yol gidiliyor) 113.75 lira ödemek gerektiğini bildirdi. DC şarj istasyonlarında güç çıkışı 360 kWh’ye kadar ulaşabildiğini dolayısıyla da 15-20 dakikada araç bataryasının yüzde 70-80’ini doldurmanın mümkün olduğunu ifade eden Turan, bu şarjla aracın 200-250 km menzil kazandığını belirterek bu şekilde 100 km yol kat etmek için gerekli şarjın 134 ile 143 lira arasında değiştiğini belirtti.

 

Migros enerji şirketini kurdu, lisansa başvuracak

Yerli otomobil TOGG'un fiyatı ne olacak? Bakan Varank'tan açıklama

Renault yılda 700 bin elektrikli otomobil için düğmeye bastı