ELSAD İmar ve Kentsel Dönüşüm Raporu'nu açıkladı!
Elazığ Stratejik Araştırmalar Derneği İmar ve Kentsel Dönüşüm Çalışma Grubu tarafından hazırlanarak Vali ve Belediye Başkanına iletilen Elazığ İmar Revizyonu ve Kentsel Planlama Süreci Raporu basına açıklandı.
Elazığ Stratejik Araştırmalar Derneği, Elazığ'ın İmar revizyonu ve kentsel planlama sürecine ilişkin bir rapor hasırladı. Elazığ Valiliği ve Elazığ Belediyesi'ne sunulan raporda kentin imar ve kentsel dönüşümüne kolaylık sağlayacak öneriler yer alıyor. İmar planlarının şehirlerin sosyal, ekonomik ve kültürel dokusunu meydana getiren en önemli hücrelerden biri olduğu vurgulanan raporda. Kent planlan hücreler indeki bozuklukların, ilk etapta şehri yaşanılabilir olmaktan uzaklaştırdığı ve akabinde kentin sosyal ve ekonomik cazibesini kaybetmesine neden olduğu belirtildi.
Elazığ'ın günümüz itiban ile bir cazibe merkezi olmamasında imar planlarında yıllardan beri işlenen hatalı uygulamaların etkisinin iyi idrak edilmesi gerektiği vurgulanan raporda Elazığ'ın gelecek 4ü yıllık planlama esaslannın belirleneceği revizyon sürecinin iıısanlann daha yaşanabilir ve refah düzeyi yüksek bir kenti fazlasıyla hak ettiği bilinci esas alınarak ve hakkaniyet çizgisi her zaman ön planda tutularak yürütülmesi gerektigi aktanldı.
-ÇARŞI MAHALLESİ VE KAPALİ ÇARŞI OSMANLİ MİMARİSİNE UYGUN OLARAK YENİDEN PLANLANMALIDIR:
İlimizin yakın geçmişinde en hareketli ticaret merkezleri olan çarşı mahallesi ve kapalı çarşı günümüzde köhne yapılan ve çözümsüz kalmış ulaşım arterleri ile cazibelerini yitirmişlerdir. Bu iki değerimiz. Osmanlı çarşı mimari ve planına göre yeniden planlanarak inşa edilmeli ve ilimize kazandınlmalıdır.
Bu ekonomik kazanım aynı zamanda ilimize turist olarak gelen misafirlerimiz için önemli bir ugıak noktası haline gelerek turizm atılımımızı da destekleyecektir.
-DDY HATTİ İPTAL VE DEMONTE EDİLMELİDİR:
İlimiz imar planı hudutları dâhilinden geçen DDY hattı kent gelişimini olumsuz şekilde etkilemektedir. DDY hattı, hattın güneyinde bulunan özellikle bağ-bahçe alanları nizamında imarlı olan alanın yapılaşmasını engelleyen en önemli faktörlerdendir. DDY hattı hem şehre psikolojik bir sınır çekmekte hem de yaya ve araç trafiğini tehlikeye sokmaktadır. Mevcut hattın ileriki dönemde hafif raylı sisteme dönüştürülmesi ise konumu itibarı ile uygun bir proje değildir. ,DDY hattı mevcut konumunun güneyinde uygun bir bölgeye taşınmalı ve mevcut yeri genişletilerek yeni bir imar bulvarı olarak değerlendirilmelidir.
-AZ KATLI (VİLLA) YAPILAŞMA ALANLARİ:
İlimizde çok tatlı rezidans alanlarına ihtiyaç olduğu kadar iki katlı müstakil villa tarzındaki yapılaşmaya müsait alanlara da ihtiyaç oluşmuştur. Villa tarzı yapılaşma, evlerin birbirinin manzarasını kapatmaması, ferah olması ve aynı zamanda mahremiyet unsurunun sağlanabilmesi açılanndan orta eğimli arazilerde uygun olmaktadır. Üst sıradaki konutlann ön bahçe kotunun alt sıradaki konutlann çatı kotunun biraz üzerinde kalabileceği şekilde uygun eğimli bir arazide uygun derinlik ve büyüklükte oluşturulacak imar adaları müstakil yapılaşma için çok uygun olacaktır. İlimizde bu kriterlere göre yeraltı su kaynakları da incelenmek üzere Nuralı, Zafran ve Harput arasında kalan güney bakılı yamaçların uygun miktardaki bölümleri Parsel büyüklükleri 1000 - 1500 m2, Hmax 6.50m ve TAKS: 0.15 olacak şekilde planlanmalıdır.
-SANAYİ MAHALLEMİZDE BULUNAN MEVCUT SANAYİ SİTESİ KALDIRILMALIDIR:
Sanayi Mahallemizde bulunan mevcut sanayi sitesinin etrafı konut alanları ile çevrilmiş ve bu sebeple hem insan sağlığını tehdit eden bir faktör haline gelmiş, hem de bölgenin gelişim ve genişleme imkânı kalmamıştır. Bu sebeplerle söz konusu alanın şehir merkezi ve kentsel gelişim alanı dışında bir bölgeye taşınması gerekmektedir. Hafif sanayi tesisleri alanı olarak Meryem Dağı' nın kuzey bölgesi uygun olabilecek bir alandır. Sitenin taşınacağı alan devlet kaynaklan ile imar edilmeli ve küçük esnaf ağır maddi yüke maruz bırakılmamalıdır. Sanayi sitesi esnafımızın yeni yapıyı benimseyebilmesi için taşınacağı bölgede enerji ve vergi indirimleri planlanmalı ve bu teşvikler gerekli hukuki zemine oturtulmalıdır. Sanayi Sitesinin mevcut alanı ilimizin az gelişmiş dogu bölgesinin cazibe kazanmasını desteklemek amacıyla dogu park adlı büyük bir sosyokültürel park alanına dönüştürülmelidir. Projenin finansmanı. Kalkınma Bakanlığı tarafından 12 cazibe merkezi ilden biri olarak belirlenen ve kentsel dönüşüm ile sanayi siteleri konulu yatırım projelerinde desteklenecek olan ilimiz için ağır bir yük teşkil etmeyecektir.
-STADYUM VE SPOR KOMPLEKS ALANİ ÖNERİSİ:
Güney Çevre Yolunun kenannda yeni hizmete giren Galericiler Sitesinin güney tarafında bulunan Sürsürü Mahallesi Ada:7 Parsel: 25 in bulunduğu bölgede mevcut 220 dönüm hazine arazisi bitişiğinde bulunan atıl mera arazilerine doğru genişleme imkânı ile Elazığ Şehir Stadyumu ve Spor Kompleks Alanı için uygun bir bölgemizdir.
Söz konusu alan şehir merkezine ideal mesafede ve kolaylıkla ulaşılabilir durumdadır. Her ne kadar yeni Elazığ Stadyumunun yeri mevcut yer olarak belirlenmiş ve ihale sürecine gelinmiş olsa da önerilen alan ilimizin önemli bir spor kompleksi kazanması amacıyla değerlendirilebilir.
-HÜKÜMET KAMPÜSÜ PROJESİ:
Vatandaşımıza hizmet veren resmi kurum tesislerine yer belirlenmeden önce resmi kurumlann vatandaş ile temas yoğunluğuna göre tasnif edilmesi gerekmektedir. İlimizde bulunan Bölge Müdürlükleri ve DSİ Karayolları Orman İşletme Müdürlüğü gibi vatandaş ile daha az bireysel temas sağlayan resmi kurumlann şehrin uzak ve imar gelişimini etkilemeyecek noktalarına taşınması yerinde olacaktır. Bu ve benzeri karakterdeki resmi kurumlar için Galericiler Sitesinin batı tarafında bulunan yaklaşık 200 dönümlük resmi kurum alanı ve aynı bölgede mevcut yaklaşık 100 dönümlük hazine arazisinin bulunduğu bölge Hükümet Kampüsü şeklinde planlanarak kullanılabilir. Bu tarz bir yapılaşma bu kurumların hizmet birimleri arasındaki bürokrasinin hızlanması yönünden de faydalı olacaktır. Bazı resmi kurumlann taşınması için kamuoyunda tartışılan ve Malatya Caddesi İle Güney Çevre Yolunun birleştiği bölgenin Baskil Yoluna bakan cephesi olarak düşünülen alan kentin gelecekteki gelişim aksı üzerinde bulunduğundan dolayı uygun değildir. Vatandaş ile sık temas eden Nüfus Müdürlüğü. Tapu Müdürlüğü.
Defterdarlık, Adliye gibi kurumların ise şehrin ulaşımını sıkıntıya sokmayacak ve dengeli cazibe dağılımı sağlayacak şekilde şehir merkezine ve yeni hükümet konağına dağılımı sağlanmalıdır.
-KENTSEL DÖNÜŞÜM SÜRECİNİN ÖNÜNÜ AÇMAK İÇİN CAZİP REZERVE ALANLARİ OLUŞTURULMALIDIR:
Kent Merkezindeki riskli yapı stokunda yaşayan vatandaşlanmızın kent merkezi dışında oluştu rulacak alternatif rezerv alanlanna taşınması yönünde gerçekleştirilecek bir oluşum, vatandaşımızın dönüşüme ikna edilmesi sürecini kolaylaştıracak ve kent merkezinin dönüşümden sonraki nüfus yoğunluğunun azaltılmasına katkı sağlayacaktır. Seçilecek rezerv alanının vatandaş açısından cazibe arz etmesi ve kent gelişim eğilimi ile örtüşmesi gerekmektedir. Uzuntarla ve Şahinkaya üçgeninin kuzeyinde bulunan ve mülkiyeti büyük oranda Maliye Hazinesine ait olan Karayazı Bölgesi, kuzey çevre yolu güzergâhı da göz önüne alınmak kaydı ile uygun bir rezerv alanı olacaktır.
YENİ KENTSEL GELİŞİM ALANİ ŞAHİNKAYA - SARIÇUBUK KEBAN CADDESİ VE ÖRNEK PLANLAMA KRİTERİ:
Malatya Caddesinin güneyi ile DDY hattı arasında kalan önceki dönemde çok katlı yapılaşmaya açılarak hem tarımsal üretim kabiliyeti yüksek olan bir alan kaybedilmiş, hem de depreme karşı dayanaksız zeminde büyük bir yapı stoku kazanılmıştır.Ülkemiz ve dünyadaki önemli depremler ile birlikte Elazığ kamuoyunda da depreme karşı tedbirler üretme ihtiyacı hâsıl olmuş ve Sürsürü Mahallesi yapılaşma süreci büyük bir hızla yavaşlamıştır. Geçtiğimiz 10 yıl içerisinde istenilen vasıflarda planlanmamasına rağmen Keban Yolunun kuzeyinde bulunan Şahinkaya Şuyulandırma bölgesi sağlam zemin yapısı ile ilimizin gözde yapılaşma alanı haline gelmiştir.
Şahinkaya' nın güneyinde bulunan Sançubuk bölgesi ise rağbet gören bir alan olmasına rağmen halen uygulama imar planı dâhiline alınamamıştır.
Şahinkaya ve Sarıçubuk Kentsel gelişim alanı uygulama imar planı dahiline alınmalıdır. İlimiz inşaat sektörü 10 dairelik sade mahalle apartmanları yerine çok daireli ve sosyal donatıları olan sitelere yönelmiş durumdadır. Vatandaşlanmız. birkaç yüz bin lira sermaye yatırarak sahip olduğu konutların sadece kuru bir beton yığını olmasını değil, her türlü sosyal ihtiyacını karşılayabileceği bir yaşam alanı olmasını tercih etmektedir. Gelişen bu durumun göz önüne alınarak, bu bölgelerde yeni imara açılacak konut adalarının zemin durumuna göre 10-15 kata göre planlanması gerekmektedir. Ancak imar ada ve parsel büyüklükleri ile yol genişlikleri iyi hesap edilmelidir. Yen imar yollan minimum 20m ve üzeri olarak planlanmalıdır. Yeni oluşacak imar parselleri ise minimum 5000m2 olarak kısıtlanmalı ve planlama süreci ardından hemen adil bir imar uygulaması (şuyulandırma) süreci başlatılmalıdır. Minimum 5000 nı2 lik parsellere TAKS: 0.20 emsaline göre yapılaşma izni verilmeli ve gerekli hallerde birkaç tarla sahibi bir imar parseline hisselendiıilerek kaliteli yaşama imkan veren büyük site ve rezidans projelerinin önü açılmalıdır.
-ALTERNATİF TİCARİ CAZİBE ALANI: KEBAN CADDESİ:
90'lı yıllarda ilimizin tek cazibe merkezi olan Gazi Caddesi. 2000 li yılların başlarından itibaren aşırı yoğunluğun vermiş olduğu bunalım etkisiyle yerini yavaş yavaş Malatya Caddesine bırakmıştır. Bugün itibarı ile Malatya Caddesi de özellikle belirli bölgelerinde oluşmaya başlayan aşırı yoğunluğu sebebiyle yakın geleceğin Gazi Caddesi olmaya önemli bir adaydır. Büyük yatırımlar ve uzun yapılaşma süreçleri sonunda zorlukla ekle ettiğimiz kentsel cazibe merkezlerinin sürekliliğini sağlamak ancak bu bölgelerdeki aşırı yüklenmeyi engelleyecek alternatif sigorta alanlannın oluşturulması ile mümkündür. Yani kenti cazibe merkezi tekelleşmesine itecek imar yapılanmalarından kaçınmak, oluşmuş cazibe merkezlerini muhafaza edebilmenin tek yoludur. İlimizde Malatya Caddesinin ilk alternatifi olabilecek alan Keban Caddesinin Tarım Kredi Kooperatifi ile Sançubuk Köyü yol ayrımı arasında kalan yaklaşık 3km lik bölümüdür. Bu alanın Keban Caddesine cepheli olacak ilk sıra imar adaları, restoranlar, kafeler, iş merkezleri, outlet mağazaları, avm 1er. sosyo-kültürel tesis alanlan, açık ve kapalı spor kompleksleri vb. ticari alanların oluşumuna uygun şekilde planlanmalıdır. Keban Caddesi kenannda yeşil bant ve servis yolu muhakkak tasarlanmalıdır.Bu düzenleme Malatya Caddesinde yer bulamadığı için yatınmlarını gerçekleştiremeyen yerli ve yabancı yatırımcı için önemli bir Pazar alanı olacağı gibi, kentimizin çok alternatifli cazibe alanlarının oluşmasına da öncülük edecektir.
Keban Caddesinin etrafı anlatılan usule göre acilen planlanmadığı taktirde bu bölge, bag evleri, beton santralleri, kanatlı üretim tesisleri, atölyeler vb. benzeri yapılar tarafından işgal edilerek geri dönüşümü olmayan bir yola girecek ve Elazığ bu zarannı hiçbir zaman tazmin edemeyecektir.
Güne Bakış