29 / 12 / 2024

Eminönü ve Kadıköy'e araçla giriş ücretli olacak! İstanbul'da trafik sorununa giriş ücreti önerisi! 

Eminönü ve Kadıköy'e araçla giriş ücretli olacak! İstanbul'da trafik sorununa giriş ücreti önerisi! 

İstanbul’da araç yoğunluğunun azalması için giriş ücreti önerisi gündeme geldi. Bu kapsamda Eminönü ve Kadıköy'e araçla giriş ücretli olacak. İşte uygulamanın detayları...



İstanbul’un trafik yoğunluğu için yeni tedbirler ve öneriler peş peşe açıklanıyor. Mega kentte artan trafik sorununa çözüm için bazı noktalarda girişin ücretli olmasına ilişkin uygulamanın hayata geçirilmesi için harekete geçiliyor. 

“İstanbul Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı (SKUP)” çerçevesinde hazırlanan uygulamalar hayata geçirilirken planın bir parçası olan “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması” ile araç sahiplerinin, belirli yerler için giriş ücreti ödemesi öneriliyor. 

Eminönü ve Kadıköy e araçla giriş ücretli olacak! İstanbul da trafik sorununa giriş ücreti önerisi! 

Ekonomimcom'da yer alan habere göre; belirli bölgelere girişlerde ücret ödenmesi konusunda ilk uygulama alanı olarak pilot nokta Eminönü seçildi. Diğer yoğunluk alanı şeklinde belirlenen Kadıköy de pilot proje kapsamına alınacak. 

Plan çerçevesinde trafik sıkışıklığının azaltılması amacıyla pek çok yenilikçi çözümün devreye alınması amaçlanıyor. Zirve saatlerde yoğunluğun 2030 yılında yüzde 10,1, 2040’ta ise yüzde 12,8 azalması tahmin ediliyor. 

Ayrıca, “Düşük Salım Bölgeleri (DSB)” uygulaması ile çevreye daha çok zarar veren araçlardan ekstra ücret alınması gibi önerilerde gündeme getiriliyor. 

Eminönü ve Kadıköy e araçla giriş ücretli olacak! İstanbul da trafik sorununa giriş ücreti önerisi! 

Deniz ulaşımı ve otobüs öncelikli şeritler gibi çevre dostu düzenlemelerin de artırılması planlanıyor. İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, planın Türkiye’nin ilk sürdürülebilir kentsel ulaşım planı olduğuna ve çevreci ulaşımı teşvik edecek çözümler içerdiğine dikkat çekmişti. 

Pilot uygulama olarak seçilen Eminönü, yaklaşık 6 kilometrekarelik bir alan ile sistemin içine alınacak. Sonrasında, Kadıköy’ün Moda bölgesi uygulamaya dahil edilecek. Düşük Salım Bölgeleri ile çevreye zarar veren araçlar için daha fazla rakamlı ücret talep edilecek, çevre dostu araçlar ise düşük tarife avantajından yararlanabilecek. 

TomTom Trafik Endeksi tarafından açıklanan rakamlara göre; mega kent İstanbul dünya genelinde trafik yoğunluğu sıralamasında 65. sırada oldu. 

- Ortalama ilerleme hızı: 23 km/s

- Yıllık trafikte kaybedilen süre: 104 saat

- Ortalama 10 km seyahat süresi: 20 dakika 40 saniye

Bu  rakamlara göre, İstanbul’un yanı sıra Gaziantep ve  Ankara  da trafik sıkışıklığı açısından ön plana çıkan kentler arasında oldu. 

İstanbul Bilgi Üniversitesi Ekonomi Bölümü’nden Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, sistemin daha önce Londra, Stockholm ve Milan gibi kentlerde uygulandığına ve başarılı sonuçlar elde edildiğine vurgu yaptı. Uygulamanın bazı şehirlerde trafik yoğunluğunu yüzde 40’a kadar düşürdüğünün altını çizen Uyduranoğlu, toplu taşıma kullanımında ise yüzde 5-10 oranında artış yaşandığına dikkat çekti. 

Uyduranoğlu, sistemin sağlıklı bir şekilde çalışması için şu önerileri sıraladı: 

- Pilot uygulamaların sonuçları şeffaf olarak paylaşılmalı.

- Çevre dostu araçlar için düşük tarife uygulaması olmalı.

- Halkın desteği için referandum gibi yöntemlerle toplumun fikirlerine de başvurulmalı. 

Eminönü ve Kadıköy e araçla giriş ücretli olacak! İstanbul da trafik sorununa giriş ücreti önerisi! 

DÜNYADA ÜCRETLİ ARAÇ GİRİŞİ HANGİ ŞEHİRLERDE UYGULANDI? 

- Londra, Congestion Charge (Trafik Sıkışıklığı Ücreti) adı verilen uygulamayı 2003 senesinde devreye aldı. Kentin en yoğun bölgelerine belirli saatler arasında araçla giriş yapan sürücülerin günlük 15 sterlin ücret ödemesi gerekiyor. Bu uygulamayla beraber trafik yüzde 20 oranında azaldı ve toplu taşıma kullanımı önemli ölçüde yükseldi. 

- İsveç’in başkenti Stockholm, 2007 senesinde trafik sıkışıklığını önlemek için ücretli giriş sistemini uygulamaya aldı. Bu karar, halkın katılımıyla yapılan bir referandumun ardından verildi. Sistem, hava kirliliğini yüzde 14, trafik yoğunluğunu ise yüzde 20 oranında düşürebildi. 

- İtalya’nın Milan şehri, 2012 senesinde “Area C” adını verdiği sistemle kent merkezine araçla girişleri ücretli yaptı. Fosil yakıtlı araçlardan 5 euro ücret alınırken, elektrikli ve hibrit araçlar ücretsiz şekilde giriş yapabiliyor. Bu uygulama, karbon salımının önemli oranda azalmasını sağladı. 

- Singapur, 1975'te ücretli araç giriş sistemini uygulayan ilk kent olarak ismini yazdırdı. “ERP (Electronic Road Pricing)” şeklinde isimlendirilen sistemle, trafiğin yoğun olduğu saatlerde şehir merkezine giriş yapan araçlardan dinamik bir fiyatlandırma ile ücret alınıyor. Bu uygulama, hem trafik yoğunluğunu hem de hava kirliliğini ciddi oranda azalttı.

- New York, 2021 yılında ABD’de araç girişini ücretli hale getiren ilk şehir oldu. Manhattan’ın belirli bölgelerinde uygulanan sistemle, sürücülerden günlük 9 ila 23 dolar arasında değişen bir ücret talep ediliyor. Bu uygulama, toplu taşımayı artırmayı ve trafik sıkışıklığını azaltmayı hedefliyor.

Hangi şehirler ücretli girişte başarılı oldu?

  1. Londra: Trafik yüzde 20 azaldı, toplu taşıma kullanımında artış sağlandı.
  2. Stockholm: Referandum desteğiyle uygulama başarıya ulaştı, hava kirliliği yüzde 14 azaldı.
  3. Milan: Çevre dostu araçlara avantaj sağlayan sistem, karbon salımını düşürdü.
  4. Singapur: Elektronik fiyatlandırma ile trafik ciddi oranda azaldı.
  5. New York: Günlük ücretlerle Manhattan trafiği kontrol altına alındı. 

Dolar için hareket zamanı açıklandı!

Prof. Dr. Naci Görür'den Kahramanmaraş depremi yorumu! Bu deprem artçı olmalı!

Cem Küçük'ten asgari ücret tahmini: 24 bin 500 TL olabilir! 

İnşaat maliyeti nasıl bir eğri çizer?


Geri Dön