Emlakçılık yapmak için hangi şartlara sahip olunmalı?
Emlak sektörünün en etkin aktörleri emlakçılar. Çoğu zaman emlakçı ile kiralayan veya emlakçı ile gayrimenkul satın alan arasında sorunlarla karşılaşılabiliyor. Peki taraflar arasında alım ve satım sürecinde neler yapılmalı? Herkes emlakçılık yapabilir mi?
14 Ekim 2020 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan ve yürürlüğe alınan Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik kapsamında, emlakçılık yapabilmek için yetki belgesi koşulu hayata geçirildi.
Emlak sektörünün en etkin aktörleri emlakçılar. Çoğu zaman emlakçı ile kiralayan veya emlakçı ile gayrimenkul satın alan arasında sorunlarla karşılaşılabiliyor. Bu sorunların ana sebebi ise traflar arasında çoğunlukla sözlü yapılan anlaşmalar ve beklentilerin bilhassa maddi yönden tam olarak karşılanamamış olması olarak görülüyor. Peki taraflar arasında alım ve satım sürecinde neler yapılmalı? Herşeyden önce danışmanlık aldığınız emlakçı ile nasıl bir yol takip etmelisiniz? Her emlakçı emlakçılık yapabilir mi? Emlakçılık esnasında ve öncesinde yasal prosedür her iki taraf için nasıl düzenleniyor? Timetürk'te yer alan habere göre; Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik kapsamında, bu işi yapanların artık en az lise mezunu olması, 100 saatlik emlakçılık eğitimi alması ve mesleki yeterlilik sınavlarına katılarak belge alması şartı getirildi.
Lise mezunları için 12 ay, üniversite mezunları için ise 8 ay, son 5 yıl içinde bir fiil SGK'lı olarak çalışmış olma şartı da bulunuyor.
Belli şartları taşımalı ve belgesi olmalı
Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi'nin alınabilmesi için, Seviye 5 olarak belirlenen, Sorumlu Emlak Danışmanı ya da 4 Seviye Emlak Danışmanı Mesleki Yeterlilik belgesine sahip olma koşulu bulunuyor.
Bu tanımlama kapsamında olmayanların, ofis açmaları ya da emlak alım satımlarında aracılık etmeleri artık mümkün olmayacak.
Emlakçı olmak ve ofis açabilmek bu şartlara sahip olunmasına bağlı. Bunun yanı sıra belge düzenlemek de gerekli. Diplomanın olması gerekmese de vergi bürosu kaydı, BAĞKUR kaydı, belediyeden alınmış izin belgesi ve sanayi dernek kaydı gibi belgeler zorunlu.
Emlakçı hangi hizmetleri sunar?
Emlakçı, tapu sicil müdürlüklerinde; ipotek, satış ve miras yoluyla geçen mülkiyetler ile ilgili tüm işlemlere aracılık eden kişidir.
Emlak alım ve satımı konusunda danışmanlık hizmeti verir.
Noterlerde yapılacak olan satış sözleşmelerinde yardımcı olur.
Alanına ilişkin danışmanlık hizmeti vererek, seçenekler ve karşılaştırmalı örnekler hazırlar.
Müşterisi ismine beyanname doldurur.
Proje yapımında pazarlamayı kolaylaştıracak öneriler yapar.
Kooperatif kurulmasına yardımcı şekilde pazar araştırmasında bulunur. Yine kooperatife üye olma konusunda çalışmalar gerçekleştirir.
Kiracı adaylarının sosyal ve ekonomik durumları hakkında bilgi sahibi olup ev sahip ya da onun vekiline bilgi verir. Eğer anlaşma sağlanırsa kira sözleşmesi hazırlar.
Komisyon nasıl belirleniyor?
Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik'in 20. Maddesinde:
"Alım satım işlemlerinde hizmet bedeli oranı, alım satıma aracılık sözleşmesinde yer alan satış bedelinin katma değer vergisi hariç yüzde dördünden fazla olamaz.
Kiralama işlemlerinde hizmet bedeli, kiralamaya aracılık sözleşmesinde yer alan kira bedelinin katma değer vergisi hariç bir aylık tutarından fazla olamaz.
Hizmet bedeli, iş sahibi ile alıcı veya kiracı arasında aksi yazılı olarak kararlaştırılmadıkça eşit olarak paylaştırılır" ifadesi bulunuyor.
Mağdur olmamak için bunları yapın
Gayrimenkul alacak vatandaşlar emlakçıya başvurulursa sözleşme yapılması gerekmekte. Sözleşmede gayrimenkulün değeri, ödenecek komisyon tutarı ve diğer işlemler hakkında bilgilere yer verilir. Emlakçının alıcı ve satıcı arasında aracı bulunduğu hizmetler bu sözleşme kapsamında yapılır.
Emlakçı, komisyon sözleşmesi ile alıcı ve satıcıya hak ve sorumluluklar verir. Bunun için sözleşme koşullarının okunmadan imzalanmaması ilerde yaşanabilecek mağduriyetlerin engellenmesi için önemlidir.