Enflasyon yüzde 140'a merdiven dayadı! Cüzdanlar alev alev, herkesi yaktı geçti!
Ekonomist Dr. Şeref Oğuz, tüketici ve üretici fiyatları arasında 60 puan fark oluştuğunu açıkladı. ÜFE'nin yüzde 144.61'i gördüğünü açıklayan Oğuz, enflasyonun yüzde 140'a merdiven dayadığını belirtti. 9'a, üretici fiyatlarındaki artış da yüzde 144
Tüketici fiyatlarında meydana gelen artış son 24 senenin en yüksek seviyesi olan yüzde 79.9'a, üretici fiyatlarındaki artış da yüzde 144.61'e
Dünya gazetesi yazarı Ekonomist Dr. Şeref Oğuz, kaleme aldığı yazısında TÜFE ve ÜFE fiyatlarını yorumladı. Oğuz, "Maliyetleriniz yüzde 144 artarken tüketiciye yansıtılabilen yüzde 80’de kalır mı?" diye bir soru yöneltti.
Oğuz daha sonra, TÜFE yani tüketici fiyatlarında yaşanan artışın yüzde 79,6'yı, ÜFE yani üretici fiyatlarındaki artış yüzde 144,61'yo gördüğünü belirtti. Bu durumun anlamını açıklayan Oğuz, "Bir üreticinin katlandığı maliyet; yüzde 144 oranında arttı. Aradaki fark ise 65 puan. Bu fark genelde 5-10 puan arasında değişir. Oysaki şimdi normalin 6 katına çıkmış durumda…" ifadelerini kullandı.
Bu durumun sürdürülebilir olup olmadığını sorgulayan Oğuz, Maliyetleriniz yüzde 144 artarken tüketiciye yansıtılabilen yüzde 80’de kalır mı? Üretici böylesi büyük maliyeti daha ne kadar süre taşıyabilecek? Etiketine yansıtamadığı artışın yıkıcı ve yakıcı yükünü hangi finansal kaynak ile yönetebilecek? Sonuçları ne olur?" gibi sorular sordu.
BU MALİYETLER ŞİRKETLERİN KORKULU RÜYASI OLACAK
Artan bu maliyetleri tüketicilere yansıtamayanlar, mevcut refah seviyelerini sürdüremeyeceğine dikkat çeken Oğuz, bu gibi bir durumunu daha fazla işsizin oluşmasına neden olacağını vurguladı.
Takipteki kredilerin oranın yükseleceğini belirten Oğuz, "Artan fiyatlara rağmen ürünleri satmak zorlaşacak." ifadelerini kullandı.
Oğuz arından şu cümleleri kaleme aldı:
"Ancak sorun şu ki taşınamayacak kadar yüksek maliyetlerin finansman zorluğu kadar yüksek enflasyon ve tırmanan durgunluk dalgası da eşanlı yaşanacak. Bu, fırtınalı bir denizde su almaya başlamış teknenin, ilaveten çıkan azgın dalgalar ve kayalıklarla baş etme zorunluluğudur."
İKİ SORUYA İKİ YANIT
Şirketler nasıl tedbir alabilir?
Oğuz, şirketlerin bu duruma karşı nasıl önlemler alabileceiğini de açıkladı. Öncelikle borca dikkat edilmesi gerektiğini belirten Oğuz, ürününü çeşitlendirip pazarını genişletmek gerektiğini açıkldı. Verimliliğini artırmak için çaba sarf edilmesi gerektiğinin altını çizen Oğuz kaleme aldığı yazında şu cümleleri kullandı:
"İş, ilişki, iletişim süreçlerini yeniden tanzim ederek. Yoksa bilgi süreçleri oluşturup yüklendiği külfeti veri odaklı yöneterek…"
Tüketiciler nasıl önlem alabilir?
Ekonomist Dr. Şeref Oğuz tüketiciler için de alınabilecek tedbirleri açıkladı. Şeref Oğuz son olarak şu cümlelerle yazısını noktaladı: "Enflasyon külfetini fütursuzca fiyatına yansıtan şirket ile maliyetli ürünlerini satmak zorunda olanları ayırt etmek zorunda… Kolay değil ancak üreticinin var kalabilmesi için tüketicilere de sorumluluk düşüyor."