Konut

Etem Özçelik: Vergi indirimi önemli ancak, geçici çözüm

Modoko Mobilyacılar Sitesi'nin Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, KDV indirimi için hükümete teşekkür etti

Mobilya sektörü adına, KDV indirimini uzatan hükümete teşekkür eden Modoko Mobilyacılar Sitesi'nin Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, "Vergi indirimi önemli ancak, geçici çözüm. Mobilya, inşaat ile içiçe bir sektör. Orada işler yavaşlayınca biz de etkileniyoruz. Vergi indirimi ile kriz öncesi ciroları yakaladık ancak konut projeleri azaldı, yeni projeler erteleniyor. Başlamış inşaatlar da 2 yıl sonra bitince bunun mobilya sektörüne fatura çıkaracağını düşünüyorum" diyor.

Mobilyacılar KDV indirimi sayesinde sektörün canlandığını, hükümetin vergi indiriminde süresi uzatmasının "önemli" bir adım olduğunu söylüyor. Bu desteğin devamı beklenirken, İstanbul'un ikinci büyük mobilyacılar sitesi Dudullu-Modoko'nun Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, "KDV, kalıcı olarak yüzde 8'e indirilmeli. Bunun yanında mobilya üretiminde kullanılan boya, MDF, kumaş, menteşe gibi malzemelerde de KDV aşağı çekilmeli" diye konuşuyor. Yurt dışından kalitesiz mobilya ithalatına karşı da vergi önlemi alınmasını isteyen Etem Özçelik, "Kaliteli-pahalı mobilya ürünlerinde de vergi oranı yükseltilebilir. Zenginler ithal mobilya alacaksa da maliyetine katlanır" diyor. Etem Özçelik, inşaat sektörüne paralel olarak mobilyacıların da sıkıntılı günler yaşayabileceğini belirterek, şöyle devam ediyor:  Günü kurtardık, ya sonra
"Geçen yıl belirsizlik sürecinde, mobilya sektörü son 3 ayda yüzde 20 daraldı. 2009'un ilk 3 ayında ise cirolar yüzde 40 küçüldü. Hükümetin ekonomik paket açıklayıp KDV'yi yüzde 18'den yüzde 8'e indirmesi ile Modoko'da aylık 50 bin olan müşteri sayısı yüzde 35 arttı. Fakat vergi indirimi bitince, bizi yine sıkıntılı günler bekliyor. Günü kurtardık, hiçbir imalatçı, mağaza sahibi işçi çıkartmadı. İşçileri, parasını vererek izne çıkardık. 'Piyasa bugün açılır, yarın açılır' diye bekledik. Bizim meslekte elinizdeki kalifiye elemanı gözden çıkaramazsınız. Yetişmiş zanaatkâr açığı var. İşten çıkarırsan 3 ay sonra işler düzelince işçi bulamazsın. Vergi indirimi günü kurtardı ama ya sonrası. Yarın daha zor... İnşaat sektörüne bağlıyız. Yeni konut siteleri başlayamıyor. Başlanmışlar bitirilmeye çalışıyor. 2 yıl sonra başlanmış projelerde konutlar bitip satıldığı zaman ne yapacağız? Konut üretilmeyince, en büyük fatura bize çıkacak."

Yüzde 8 KDV kalıcı olsun

Modoko yönetimi olarak yaklaşık 1 yıldır durgunluğu aşmak için reklama ağırlık vermeye başladıklarını kaydeden Etem Özçelik, "Yılbaşına kadar sıkıntılı günleri aşmak için kampanya yaptık, 4 otomobil (Peugeot 308) verdik. O sıkıntılı günleri aşmaya çalıştık. Reklamın önemini anladık, buna devam edeceğiz" diyor. Etem Özçelik, vergi indirimi ve reklam-tanıtım kampanyasının etkisiyle kriz öncesindeki ciroları tekrar yakaladıklarını ifade ederek mobilyada yüzde 8 KDV'nin kalıcı hale getirilmesi taleplerini yineledi. Özçelik, diğer ülkelerin ithal ürüne karşı caydırıcı önlemler aldığına dikkati çekerek, "Türkiye neden kendi sanayiini desteklemesin? Bizim iyi yetişmiş zanaatkarlarımız var. Dünyanın en iyi makina kulvarına sahibiz. Bütün gelişmeleri takip ediyoruz. Mobilyada büyük yol aldık. Bu çarklar durmamalı. Daha ucuza maletmeliyiz. Ürünlerde kullandığımız malzemelerin KDV'si de yüksek. O ürünlerdeki KDV'yi de aşağı çekmelerini bekliyoruz" diye konuşuyor.
 
İnşaat şirketleri 'örnek daire' için de Modoko'ya geliyor

MODOKO Mobilyacılar Sitesi Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, Türkiye'de ithal mobilya ürünlerinde bazı sınırlamalara gidilmesi gerektiğini belirtirken, "Öyle ucuz-kalitesiz ürünler geliyor ki, parası olan değil de parasız olan ithal mobilya alıyor. Vatandaşın ucuz diye yanıltılmasına karşıyız" diyor. Modoko'da 350 mağazanın faaliyet gösterdiğini bildiren Etem Özçelik, sitede boş yer bulunmadığını ifade ediyor. Özçelik, "Bir evin bütün ihtiyaçları karşılanıyor. Firmalar tasarımlarını da kendisi yapıyor" diye konuşuyor ve şunları ekliyor: "Her keseye hitap eden kaliteli mobilyalar var. Toplu alım yapan konut projeleri de oluyor. Ağaoğlu projeleri dahil olmak üzere projelerdeki örnek daireleri de bizim üyelerimiz hazırlıyor. Bu örnek daireler bize müşteri olarak dönüyor. Örnek daireler, siparişlerde etkili oluyor."
 
Yurdun her yanından müşteri çekiyoruz

Mobilyada 'moda' merkezi olduklarını savunan Modoko Mobilyacılar Sitesi Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, çarşıda mobilyacıların çalıştığı tasarımcıların uluslararası ödüller de aldığını ekliyor. Etem Özçelik, "Öyle ikinci nesil tasarımcılar yetişti ki, lisan biliyor ödül alıyor. Modoko ciddi ihracat da yapıyor. Mağazaların yaklaşık yüzde 30'u ihracat yapıyor diyor ve şöyle devam ediyor: "Krizde işçi çıkarmadığımız gibi, dükkan kapatan veya devir yapan da çıkmadı. Sitemizde 180 metrekarelik en küçük mağazanın kirası 2500 TL'den başlar. 720 metrekarelik mağazaların kirası ise 12-13 bin TL'ye kadar çıkıyor. Kolay kolay dükkan satışı olmaz. Marmara bölgesinin tamamından hatta, Türkiye'nin çok çeşitli illerinden müşteri geliyor. Türkiye'nin her tarafına eve teslim yapıyoruz."
 
İç pazarda ve ihracatta başarılı olabilmek için 'iyi nişan almak' önemli

İstanbulİkitelli OSB içindeki 'mobilya kenti' Masko da, tanıtım atağı ile daha çok müşteriyi çekmeye çalışırken, bir yandan ihracatı artırmak için hamle yapmak istiyor. Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, sektörün sorunlarına dikkat çekerken, hedeflerini de aktarıyor:
. Masko'nun mobilyada aminal gemisi olduğunu söylüyoruz. Gerçekten; mobilya sektöründe Avrupa, İstanbul ve de dünyada daha büyük bir mobilyacılar çarşısı yok. Tanıtım ve ihracata yönelik çalışmalarımız artacak.

. Masko'yu daha da önemli bir konuma taşımak için outlet mağazalar açmak istiyoruz. Birçok yeni ve sürpriz mağaza açarak, farklı müşterileri MASKO'ya çekip buradaki pazarı da onlara tanıtmak istiyoruz.

. KDV indirimi mobilya pazarı için büyük bir şans. Bizler kazanmadığımız miktarlarda KDV'ler ödüyorduk. Ama şimdi devletimizin krizden dolayı uyguladığı bu indirimi lehimize çevirmemiz gerekiyor.

Kaliteli ürün, makul fiyat

. Bankalarla da anlaşma zemini hazırlıyoruz. Her ne kadar sektörümüzde kayıt dışılık yoğun olsa da biz Masko olarak fatura kesmenin dezavantaj olmadığını söylüyoruz.

. Hedef kitleyi iyi seçmek gerekir. İç pazardaki gibi, dış pazarda da nereye nişan aldığınızı bilmelisiniz. Kaliteyi ön plana çıkarıp fiyatı makul sunduktan sonra her şey yoluna girer.

. Site içinde tamamladığımız alışveriş merkezi ile de cazibe merkezi olmak istiyoruz. Halıcılar, beyaz eşyacılar, aydınlatmacılar alışveriş merkezinde yer almak istiyor.
 
İnternette 3 dilde daha tanıtım yapacağız

Hasan Karcı, Masko'nun 'işletme kooperatifi' olarak, büyük yatırıma gerek kalmadan reklama para kanalize edebileceğini aktarıyor ve "İhracat pazarları için de yoğun çalışma içine gireceğiz. Dergi hazırlayıp yurt dışı fuarlarda bu siteyi tanıtacağız. Masko internet sitesine Rusça, İngilizce ve Arapça eklemeler gerçekleştireceğiz. Bu şekilde dış pazarlara kendimizi daha iyi ifade edeceğiz. Masko'da bir de dış ilişkiler departmanı kurup ihracat çalışmalarını yoğunlaştıracağız" diyor.

Ali ÖZTÜRK/Hürriyet