26 / 12 / 2024

Etem Özçelik: KDV indirimi mobilyacılara nefes aldırdı

Etem Özçelik: KDV indirimi mobilyacılara nefes aldırdı

MODOKO Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, "KDV indirimi sektörün az da olsa nefes almasını sağladı" dedi



Ekonomik krizin birçok sektörde hissedildiği 2009 yılında, ticaret açığı vermeyen nadir sektörlerden biri olan mobilya sektörü de krizden nasibini aldı. Eylül ayına kadar süren KDV indirimi 2009 yılında mobilya sektörüne nefes aldırsa da tasarım, haksız rekabet, navlun, vergi çarpıklığı gibi yapısal sorunlar halen sektörü tehdit etmekte. Sektörün 2010 yılı mart ayı itibariyle dinamikleriyle çıkışa geçmesi bekleniyor.

MODOKO Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, mobilya sektörünün 2009 yılında, üretim, istihdam, kapasite kullanımı ve ihracatta geçen yılın gerisinde kaldığını belirtti. Eylül sonundaki kapasite kullanım rakamları ile mobilya sektörünün diğer sektörler içinde yüzde 60,5 ile en geride kalmış ikinci sektör olduğunu vurgulayan Etem Özçelik, ihracatın ise geçen yılın ilk üç çeyreğine kıyasla yüzde 25 düştüğünü söyledi. İthalatın da yüzde 35'ten fazla düştüğünün altını çizen Etem Özçelik şunları söyledi:

“İstihdam kaybına baktığımızda geçen yılın ilk üç çeyreğine oranla yüzde 20'yi aşarken yılın ilk yarısında bu rakam yüzde 30'u geçti. Üretim ise ilk üç ayda neredeyse tamamen durdu. KDV indirimi sektördeki tıkanmışlığı asgari ölçülerde gidererek sektörün az da olsa nefes almasını sağladı. KDV indirimi ile stokların eritilmesinden sonra yaptığı etki Haziran ayının sonunda üretime yansımıştır. KDV indiriminin sektördeki olumlu etkisi tam kendini göstermeye başladığı sırada indirim kaldırılmıştır. Oysa zaman içinde, kademeli olarak KDV indirimi kaldırılmış olsaydı indiriminin olumlu etkisi sektör üzerinde daha hissedilir ve yararlı olacaktı”.

Dünyadaki İlk 5 İhracatçı Ülke Arasına Girmek Şimdilik Hayal

Yaklaşık 65 bin firmanın faaliyet gösterdiği, 250 binin üzerinde doğrudan istihdam oluşturan, 1,5 milyar dolar civarında ihracatıyla mobilya sektörünün pilot bir sektör olarak ele alınıp desteklenmesi gerektiğini belirten Etem Özçelik şöyle devam etti:

“Burada dikkat edilmesi gereken, sektörün emek yoğun yapısını ve zanaatkâr kökenini ihmal etmeden; tasarım, teknoloji, know-how gibi alanlarda dünyadaki diğer ülkelerin uyguladığı destek ve teşviklerin verilmesi olacaktır. Ancak bizde 2009 yılı bir önceki yılın mirası olan bir ekonomik küçülme döneminin merkezinde olunca, sektörümüzde gündem bu konular değil, mevcudu koruma olmuştur. Mobilya sektörünün yapısal sorunlarına çözümler üretilmeden orta vadede hedeflediğimiz İtalya, İspanya, Almanya, Çin gibi dünyada ilk beşe giren ihracatçı ülkeler arasına 5 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmamız zor olacak”.

Avrupa'nın Önde Gelen Mobilya Fuarları Krizde Yüzde 20 Katılımcı Ve Ziyaretçi Kaybetti

Tüm dünyayı farklı ölçülerde etkileyen küresel ekonomik krizin etkilerinin göz ardı edilemeyeceğini belirten MODOKO Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, böyle dönemlerde tüketicilerin acil görmedikleri mobilya ihtiyaçlarını bazen birkaç yıla varan sürelerde ertelediklerini söyledi. Etem Özçelik, bu etkiyi ise 2009 yılında yapılan ve Avrupa'nın en önde gelen mobilya fuarlarından olan Almanya/Köln, İtalya/Milano ve İspanya/Valencia'da yapılan fuarların yüzde 20 katılımcı ve ziyaretçi kaybetmesinden gözlemlediğini söyledi. Bu oranların Avrupa, Ortadoğu ve Asya'daki bazı fuarlarda ise yüzde 50'yi aştığına dikkat çeken Özçelik, katılımcı ve ziyaretçi azlığı nedeniyle bazı fuarların iptal edildiğini vurguladı.

2010'da Hedefimiz Dünyanın Mobilya Başkenti Olmak

Dünya piyasalarında oluşmaya başlayan olumlu hava ile beraber, mobilya sektörünün de 2010 yılında yükselişe geçeceğinin altını çizen Etem Özçelik, tahmin edilen büyüme sürecine girilmesi durumunda, satışların, cironun ve bunlara bağlı olarak istihdamın da artacağını ifade etti. Sektörün sürekli kendini yenileyerek trendleri takip eden bir dinamizme sahip olduğunu ifade eden Etem Özçelik, dışarıda otomobil neyse ev içerisinde de mobilyanın insanın yaşam kalitesi ve standardının simgesi olduğunu belirtti. Ekonomik kriz yaşanmasaydı sektörün bugün altın çağını yaşayacağını söyleyen Özçelik, şunları söyledi: “2010 yılı için kendimize ‘Dünyanın Mobilya Başkenti' olma hedefini koyduk. Bunu gerçekleştirmek için bir mobilya alışveriş merkezi olmanın yanı sıra yaşam tarzı sunan, belirli bir konsepte sahip olma stratejisini belirledik. Bu yönde ilk çalışmalarımızı başlattık. Modoko'daki mağazaların yapısal olarak geliştirilmesi ve Modoko içerisine bir alışveriş merkezi yapılması için hazırlanmış olduğumuz projemizin yerel yönetimlerle onay görüşmelerinde sona yaklaştık. 2010 yılı Modoko için değişim yılı olacak.”

Mobilya sektörü 2010 yılında yükselişe geçecek

Mobilyacılar Sitesi Modoko Yönetim Kurulu Başkanı Etem Özçelik, dünya piyasalarında oluşmaya başlayan olumlu hava ile beraber, mobilya sektörünün de 2010 yılında yükselişe geçeceğini belirtti.

Özçelik yaptığı yazılı açıklamada, mobilya sektörünün 2009 yılında, üretim, istihdam, kapasite kullanımı ve ihracatta geçen yılın gerisinde kaldığını dile getirdi.

KDV indiriminin sektördeki tıkanmışlığı asgari ölçülerde gidererek sektörün az da olsa nefes almasını sağladığını anlatan Özçelik, stokların eritilmesinden sonra yaptığı etkinin, haziran ayının sonunda üretime yansıdığını
ifade etti.

Özçelik, "KDV indiriminin sektördeki olumlu etkisi tam kendini göstermeye başladığı sırada indirim kaldırılmıştır. Oysa zaman içinde, kademeli olarak KDV indirimi kaldırılmış olsaydı indiriminin olumlu etkisi sektör üzerinde daha hissedilir ve yararlı olacaktı" dedi.

Etem Özçelik, yaklaşık 65 bin firmanın faaliyet gösterdiği, 250 binin üzerinde doğrudan istihdam oluşturan, 1,5 milyar dolar civarında ihracatıyla mobilya sektörünün pilot bir sektör olarak ele alınıp desteklenmesi gerektiğini belirterek, şunları kaydetti:

"Burada dikkat edilmesi gereken, sektörün emek yoğun yapısını ve zanaatkar kökenini ihmal etmeden; tasarım, teknoloji, know-how gibi alanlarda dünyadaki diğer ülkelerin uyguladığı destek ve teşviklerin verilmesi olacaktır. Ancak bizde 2009 yılı bir önceki yılın mirası olan bir ekonomik küçülme döneminin merkezinde olunca, sektörümüzde gündem bu konular değil, mevcudu koruma olmuştur. Mobilya sektörünün yapısal sorunlarına çözümler üretilmeden orta vadede hedeflediğimiz İtalya, İspanya, Almanya, Çin gibi dünyada ilk beşe giren ihracatçı ülkeler arasına 5 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşmamız zor olacak."

-DÜNYANIN MOBİLYA BAŞKENTİ OLMA HEDEFİ-
Küresel ekonomik kriz döneminde tüketicilerin acil görmedikleri mobilya ihtiyaçlarını bazen birkaç yıla varan sürelerde ertelediklerini belirten Özçelik, bu etkiyi 2009 yılında yapılan ve Avrupa'nın en önde gelen mobilya fuarlarının yüzde 20 katılımcı ve ziyaretçi kaybetmesinden gözlemlediğini, bu oranların Avrupa, Orta Doğu ve Asya'daki bazı fuarlarda yüzde 50'yi aştığını vurguladı.

Özçelik, dünya piyasalarında oluşmaya başlayan olumlu hava ile beraber, mobilya sektörünün de 2010 yılında yükselişe geçeceğini, tahmin edilen büyüme sürecine girilmesi durumunda, satışların, cironun ve bunlara bağlı olarak istihdamın da artacağını kaydetti.

Ekonomik kriz yaşanmasaydı sektörün bugün altın çağını yaşayacağını ifade eden Özçelik, şunları belirtti:
"2010 yılı için kendimize 'Dünyanın Mobilya Başkenti' olma hedefini koyduk. Bunu gerçekleştirmek için bir mobilya alışveriş merkezi olmanın yanı sıra yaşam tarzı sunan, belirli bir konsepte sahip olma stratejisini belirledik. Bu yönde ilk çalışmalarımızı başlattık. Modoko'daki mağazaların yapısal olarak geliştirilmesi ve Modoko içerisine bir alışveriş merkezi yapılması için hazırlanmış olduğumuz projemizin yerel yönetimlerle onay görüşmelerinde sona yaklaştık. 2010 yılı Modoko için değişim yılı olacak."
AA


Geri Dön