Sektörel

FAME otel zinciri Mısır'a açılıyor

Antalya'da, 100 milyon dolarlık yatırımla yapılan FAME Lara Residance'la birlikte toplam 5 otele ulaşan FAME zinciri, Mısır'da yeni yatırımlar planlıyor

Antalya'da 5 otel, 2 bin 500 yatak kapasitesiyle turizm sektöründe faaliyet gösteren FAME zinciri İstanbul'da yeni otel için yer bakıyor. FAME, yurtiçi yatırımlarda karlılığın azaldığı gerekçesiyle yurtdışına açılmaya da karar verdi. İlk adımı Mısır'ın turizm kenti Sharm el Seyh'te bir otel yaparak atmaya hazırlanıyor.
FAME otellerinin ilki, Almanya'da işçi olarak çalışan Fatma ve Mehmet adlı bir çift tarafından açıldı. Kendi isimlerinin ilk iki harfini birleştirek FAME ismini üreten gurbetçi çift, daha sonra bu oteli 1988'de, turizm işine girmek isteyen Antalyalı Aydın ve Mersinli Okutan ailelerine sattı.
Otelin yeni sahipleri İngilizce'de `ün, şöhret' anlamına gelen `FAME' adını koruyarak yeni oteller açtı. Grubun otel sayısı, 2006'da 100 milyon dolar yatırımla tamamlanan Lara FAME'le birlikte 5'e, yatak sayısı 2 bin 500'e çıktı. FAME Residence Hotels zinciri altındaki otellerin ikisi 5, ikisi 4, biri 3 yıldızlı ve hepsi Antalya'da bulunuyor.
Genel Müdür Erkut Kara, grubun, küresel krizin etkileri geçtikten sonra büyüme planında İstanbul, Ege ve Mısır'ın bulunduğunu belirtirken, Mısır'a yapılacak yatırım tutarının 80 milyon dolar olacağını, yatırım için 2011 yılının beklendiğini söyledi.
Kara'nın verdiği bilgiye göre, Grup Ege'de sağlık oteli, İstanbul Anadolu yakasında bir kent oteli, Mısır'da ise resort otel açacak. Grup, uzun vadeli bir perspektifte ise Prag, Budapeşte ve Kiev'de yatırım hedefliyor. 2008 yılı cirosu 25 milyon dolar olan frubun, çalışan sayısı yaz aylarında 800'ü buluyor.
Kriz ve mevsimsellik nedeniyle işlerin azalmasına rağmen, çalışanları arasında dayanışma geliştirerek istihdamını koruyan grubun bütün yatırımları turizmde. Kara, yatırımlarda geri dönüş süresinin 1990'lı yıllarda 6 yıl olduğunu ama son zamanlarda 14-15 yıla çıktığını söyledi. Bu durumun yatırımları azalttığını belirten Erkut Kara, hükümetin KDV indirimine giderek, yeni yatırımların önünü açabileceğini, mevcut yatırımların da karlılığını destekleyebileceğini belirtti.
İşçi giderlerinin rakip ülkelerden çok yüksek olduğunu anlatan Kara, "Mısır'da bir işçinin maliyeti 50 dolar, Türkiye'de ise bin lira. Mısır'da tur operatörlerine boş koltuk garantisi veriliyor. Bu da rekabette Mısır'a çok önemli bir avantaj yaratıyor" dedi.

Herşey dahil can simidi
Bir zamanlar şikayet edilen `herşey dahil' uygulamasının, krizin getirdiği yeni konjonktürde Türk turizminin can simidi olacağını belirten Kara, bölge otellerinın çoğunda `herşey dahil' sistemi uygulandığını söyledi. Erkut Kara, global ekonomik krizde Avrupalıların tatili harcama listesinden çıkarmadığını belirtirken, "Süre kısalabiliyor, bütçe kısılabiliyor ama tatil listede mutlaka yer alıyor. Ancak Avrupalı turistler bu ekonomik şartlarda süpriz istemiyor. O yüzden `herşey dahil' sistemi harcamada limiti gösterdiği için çok talep görüyor. Bir anlamda kriz turizmi teğet geçecekse en önemli sebebi bu sistem olacak" diye konuştu.
Müşterelerinin yüzde 60'ının Rusya'dan geldiğini anlatan Kara, Avrupalı turistlerin seyahat harcamalarını kısmamasına rağmen Rusya'dan gelen turist sayısında düşüş beklediklerini belirtti. Bu kaybın Avrupa'dan gelen turistlerle kapanacağına dikkat çeken Erkut Kara, şöyle dedi:
"Türk turizminin krizi hafif atlatmasında ikinci faktör de geçen yıla göre yükselen döviz kurları. Kurlar düşük seviyedeyken yapılan bağlantılar kar etkisi yaratacak. Belki turist sayısı, toplam ciro azalabilir ama kârlılık artabilir" dedi.



Milliyet