Fatura abonelik sözleşmeleri en az 12 punto olacak!
Elektrik, su, doğal gaz ve elektronik haberleşme sektörü dahil abonelik sözleşmeleri en az 12 punto büyüklüğünde, anlaşılabilir dilde, açık, sade ve de okunabilir şekilde düzenlenecek.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığının "Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği" Resmi Gazete'de yayımlandı.
Abonelik sözleşmelerine ilişkin uygulama usul ve esaslar belirlendiği yönetmeliğe göre, satıcı veya sağlayıcı, sunulan mal veya hizmete ilişkin olarak tüketici ile bir abonelik sözleşmesi kurmak zorunda olacak. Yazılı veya mesafeli olarak kurulan abonelik sözleşmelerinin bir örneğinin kağıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye verilmesi gerekecek. Abonelik sözleşmeleri en az 12 punto büyüklüğünde, anlaşılabilir dilde, açık, sade ve okunabilir şekilde düzenlenecek.
Abonelik sözleşmelerinde, tüketici ile satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri, sözleşmenin konusu ve varsa süresi, sözleşmenin düzenlendiği tarih, malın ilk teslim tarihi veya hizmetin ifasına başlama tarihi, mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı gibi bilgiler yer alacak.
Elektrik, su ve doğal gaz sektörüne ilişkin abonelik sözleşmelerinde mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı bilgisinin olması şartı aranmayacak.
Faturanın süresinde ödenmemesi durumu
Fatura bedelinin süresi içerisinde ödenmemesi durumunda, hizmet sunumunun ne şekilde ve ne kadar süre içerisinde durdurulabileceğine ilişkin bilgiler sözleşmede yer alacak. Fatura bedelinin sonradan ödenmesi durumunda ise hizmet sunumunun ne şekilde ve ne kadar süre içerisinde başlatılacağına ilişkin bilgi, mal veya hizmetin temini için abonenin kullanımına sunulan sayaç, modem ve benzeri cihazların değişiminin yasal yükümlülüklere uygun olarak yapılabileceğine ilişkin bilgiler de sözleşmede bulunacak. Sözleşme ayrıca, sayaç ve benzeri ölçüm cihazlarının kullanıldığı durumlarda, bu cihazlarda meydana gelen arızalar nedeniyle belli bir süreyle tüketim miktarının hiç veya doğru şekilde tespit edilememesi halinde söz konusu süre için tüketim miktarının ne şekilde tespit edileceğine ilişkin bilgileri de içerecek.
Abonelik sözleşmesinde, söz konusu hususlardan bir veya birkaçının bulunmaması sözleşmenin geçerliliğini etkilemeyecek. Bu durumda, satıcı veya sağlayıcı malın teslimini veya hizmetin ifasını durduramayacak. Sözleşmedeki eksiklik, sözleşmeyi düzenleyen tarafından tüketiciden ilave bir ödemede bulunmasını istemeksizin derhal giderilecek. Aksi takdirde, tüketici cezai şart, tazminat ve benzeri adlarla herhangi bir ödemede bulunmaksızın sözleşmeyi feshedebilecek.
Mal ve hizmet sunumunun durdurulmasının bildirimi
Satıcı veya sağlayıcı, bir plan çerçevesinde yapılması öngörülen bakım, kontrol, onarım ve benzeri sebeplerle mal veya hizmet sunumunu durduracak olması halinde, bu durumun başlangıç ve bitiş tarihini en az 48 saat öncesinden tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ya da basın yayın ve benzeri yollar ile bildirmekle yükümlü olacak.
Satıcı veya sağlayıcı tarafından uygulanacak faturalandırma dönemleri, sözleşmede aksi kararlaştırılmadıkça bir ay olarak belirlenecek. Fatura dönemi boyunca tahakkuk eden borç tutarı veya tüketim miktarının, daha önceden sözleşmede belirlenmiş tutarın veya miktarın altında gerçekleşmesi durumunda faturalandırma bir sonraki dönem veya dönemlerde yapılabilecek.
Taahhütlü aboneliklerde tüketicinin yerleşim yerinin değişmesi ve taahhüt konusu hizmetin tüketiciye yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte sunulmasının fiilen imkansız olması durumunda, tüketici ilgili fıkrada belirtilen tutarları veya herhangi bir bedeli ödemeksizin taahhütlü aboneliğini feshedebilecek.
Tüketici, belirsiz süreli veya süresi bir yıl ve daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına sahip olacak.
Yönetmelik, üç ay sonra yürürlüğe girecek.
AA