Genel

Faturayı elektrik çarpacak!

Elektrik faturalarındaki tartışmalı kayıp - kaçak bedelini yasal zemine oturtmak için hazırlanan tasarı, dağıtım şirketlerinin müşteri hizmetleri gibi harcamalarının tüketiciden tahsil edilmesinin önünü açıyor.

Kayıp - Kaçak bedelinin yasal zemine oturtulması ve bu bedellerin abonelere geri ödenmesinin engellenmesi için yapılan çalışmadan başka ayrıntılar da ortaya çıktı. Enerji Piyasası Denetleme Kurumu’nun (EPDK) hazırladığı tasarıya göre, şirketlerinin değişmesini istediği kaçak oranlarındaki değişimin faturasını da tüketici ödeyecek.

Tasarıyla, elektrik dağıtım şirketlerinin “müşteri hizmetleri” gibi harcamaları da kanuna konarak bu kalemlerin tüketiciden tahsil edilmesi için hukuki altyapı hazırlanıyor.


‘Sanal maliyetler var’

Tasarı, EPDK’nın yeni maliyetleri tarifelere yansıtmasının da önünü açıyor. Elektrik Mühendisleri Odası Başkanı Hüseyin Yeşil, Milliyet’e yaptığı açıklamada, “Tasarıyla yalnızca kayıp ve kaçak bedelleri yasalaştırılmıyor; kullanıcıların faturalarını kabartacak yeni kalemlerin de tarifeye eklenmesine yönelik düzenleme yapılıyor. Yeni yeni maliyet kalemleri icat ediliyor.

Ortada böyle bir faaliyet yokken isim konularak yaratılan sanal maliyetlerle, farklı isimler altında mükerrer tahsilatlarla elektrik kullanıcılarından dağıtım şirketlerine yeni kaynak aktarımı sağlanmak istendiği anlaşılıyor” dedi.


Kayıp ikiye ayrılıyor

Elektrik Piyasası Kanunu’nda değişik öngören tasarıya göre, enerji yönetimi öncelikli olarak kayıp - kaçak bedelinin yasallaştırılmasını amaçlıyor. Tasarıda, teknik ve teknik olmayan kayıp (kaçak elektrik) ayrımı yapıldı. EPDK’nın altyapıdan kaynaklanan teknik kayıp ve kaçak elektrik için hedef oran belirleyeceği belirtilen tasarıda, “Kurulca (EPDK) belirlenen hedef oranlarını geçmemek kaydı ile teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin maliyetler dağıtım tarifelerinde yer alır ve tüketicilere yansıtılır” denildi.

Tasarıya göre, dağıtım şirketlerinin itiraz ettiği kayıp-kaçak oranlarının değişmesi de gündemde. Tasarıya göre, kayıp-kaçak hedeflerinin değiştirilmesinden doğacak maliyet de tüketicilere yansıtılacak. Bu konudaki hedef oranlar ve diğer esaslar ise yönetmelikle belirlenecek.


 Kaçak oranına göre tarife...

Yeni düzenlemeyle, bazı maliyetler, ‘perakende satış hizmet maliyeti’nin dışında birer kalem olarak kanun metnine yerleştiriliyor. Tasarı metinde, satış tarifesini belirleyen unsurlar arasında enerji maliyetinin yanı sıra ‘fatura ve müşteri hizmetleri maliyeti’ de sayılıyor. Bu düzenlemeyle, elektrik dağıtım şirketlerinin müşteri hizmetleri harcamalarının doğrudan faturaya yansıtılmasının öne açılıyor.

Tasarıda, elektrik satış tarifelerinin, “satış faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedellerden oluştuğu” belirtiliyor. Bu ifade ile de daha sonra faturalara eklenebilecek ilave maliyet kalemleri ile ilgili yasal dayanak oluşturuluyor. Tasarıda tüketici özelliklerine göre abone gruplarının belirlenmesi sağlanıyor. Bu da kaçak oranına göre tarife anlamına gelebilecek.


 Yeni kalemlerle kabaracak

Hüseyin Yeşil, “Mevcut faturalarımızda yer alan aktif enerji maliyeti ve perakende satış hizmet maliyeti, perakende satış şirketi adına faturalarla tahsil edilecek kalemler olarak yer alırken; yeni kalemler olarak, sanki perakende satış hizmet maliyetinin dışında kalemlermiş gibi ‘faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti’ ekleniyor” dedi.

Mevcut Tarifeler Yönetmeliği’nde perakende satış hizmetinin “Perakende satış lisansına sahip şirketler tarafından, elektrik enerjisi ve/veya kapasite satımı dışında, tüketicilere sağlanan faturalama ve tahsilat gibi diğer hizmetleri” olarak tanımlandığını anımsatan Yeşil, “Perakende satış hizmet maliyeti tahsil edilirken, ayrıca faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti kaleminin eklenmesi, perakende satış hizmeti maliyeti kapsamında faturalama ve müşteri hizmetleri dışında hangi faaliyetlerin yer aldığı sorusunu gündeme getiriyor” dedi.


Milliyet