Turizm

Fettah Tamince, Davos’ta otel açıyor!

Turizm sektörünün en hızla büyüyen gruplarmdan Rixos, yurt dışı projelerine iddialı bir bölgeyi ekliyor. Rixos Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince, İsviçre’nin Davos Kasabası’nda otel açıyor...

Rixos Hotels, son 10 yıldır hızlı büyüme grafiğiyle dikkatleri çekiyor. Gerek Türkiye’nin gerekse bölgenin marka otellerinden biri haline gelen Rixos’ta asıl hedef dünya markası olmak. Grup, 10 ülkede 21 tesisle sürdürdüğü faaliyetlerini yeni ülkelere de taşıma hedefinde. 30 ülkeye Rixos markasını taşımak isteyen şirketin yönetim kurulu başkanı Fettah Tamince, bugünlerde çok farklı projeler üzerinde çalışıyor. Mısır ve Dubai’de ikinci oteli açmaya hazırlanan Tamince’nin rotasını çevirdiği bir başka merkez ise dünyada The World Economic Forum ile ünlenen İsviçre’nin Davos Kasabası oldu. Haziran ayında Dünya Ekonomi Fommu’nun İstanbul’da düzenlenen toplantısında konuşmacı olarak yer alan Tamince, Davos yatırımı için önemli girişimlerde bulunmuş. Ardından Davos’ta bir kış oteli açmak üzere çalışmalara başlayan Fettah Tamince, bugünlerde otel için yoğun bir iş trafiği yürütüyor.

İnşaat, medya, gayrimenkul ve turizm işlerinde 13 bine ulaşan çalışanıyla, yıllık 1.3 milyar dolar ciro yapan grubu yöneten Fettah Tamince, Rixos’u bir dünya markası yapmak için var gücüyle çalıştığını anlatıyor. Çocuklarına bırakmak istediği işin turizm alanındaki faaliyetleri olduğunu belirten Tamince ile bir araya geldik. Son 5 yıldır röportaj vermediğini söyleyen Tamince ile doğduğu ve 13 yaşına kadar yaşadığı Van’dan çıkıp, bugünlere nasıl geldiğini konuştuk...


Ekonomist: İnşaat, gayrimenkul ve turizm işlerinize baktığımızda şu an ne kadarlık bir varlığı yönetiyorsunuz?


Fettah Tamince: Grubumuzda, 13 bin çalışanlı ve ortalama 1.3 milyar dolarlık ciroya sahip bir yapı var. Sembol İnşaat, gelirlerin önemli bir kısmına sahip fakat bizim asıl yatırım alanımız turizm. Rixos markasıyla bir dünya markası oluşturmaya çalıştığımız için bu alandaki yatırımlarımıza ara vermeden devam ediyoruz.


Dünya markası olmasını istediğiniz Rixos’ta yatırımların rotası nereler, hangi ülkeler?


2012 itibariyle 10 ülkede 21 otelimizle yer alıyoruz. Dünya bizim oyun alanımız ve daha fazla ülkeye açılmalıyız. Dünyayı şampiyonlar ligine benzetiyorum. O nedenle turizmin sadece para kazanma değil, farklı sinerjiler kazandırma imkanı verdiğini de görüyoruz. Bu işte özellikle işletmecilik alanında çok iyiyiz.

Bu doğrultuda görüşme halinde duğumuz yerler var. Planlamaların 5 yılda 30 ülkede yer almak.


30 ülke derken, hangi bölgeler ağırlık vereceksiniz?


Müşteri üretebileceğimiz ve gidebileceğimiz her noktaya ulaşmak isteriz. Brezilya’dan teklif var ama müşteri üreterek gitmeliyiz diye düşündüğüm için bir süre daha orada yer almayız. Bizim için öncelikli alanlar komşu ülkeler. Kuzey Afrika ülkeleri de çok önemli. Mısır mesela Kızıldı deniz tarafında 12 ay turizm sezonu var. Mısır'da Sharm El Sheikh'te otel açmanın yanı sıra Körfez’deki emirliklerde yatırımlanmız artıyor. Dubai'de ikinci otele başladık. Irak Gürcistan Kazakistan, Ukrayna ve Rusya’da şehir otelciliğinde büyüyoruz. Bir de gündemimizde İtalya var. Fakat şu günlerde çok önem verdiğimiz yeni bir rota var ki, o da Davos. Yakında Davos’ta da bir kış oteliyle olacağız.


One minute ile akıllarda kalar Davos’a açılmak neden?


Başbakanımız buradaki çıkışıyla Türkiye’nin ne kadar güçlü olduğunu ve haksızlığa tahammülü olmadığını gösterdi. Ardından biliyorsunuz Dünya Ekonomik Forumu Türkiye’de de oldu. Konuşmacı olarak yer aldığım forumda bazı kontaklarımız oldu. Davos çıkışı, bizim için aslında büyük bir imaj oldu ve Davos’u yatırım rotamıza ekledik. Bir kış oteli olacak. Burada kayak turizminin yanı sıra bir de toplantılara giden insanlara konaklama imkanı sağlamak gerekiyor. Davos’un büyük bir potansiyeli var. Belli dönemlerde yer bile olmuyor. Bizim burayla ilgili çalışmalarımız devam ediyor.


Davos’ta ne kadarlık bir yatırım olacak, biraz ayrıntı verebilir misiniz?


Daha çok yeni bir proje. Startı verdik, ancak ayrıntı konusunda bilgi vermek istemem. Yakın zamanda daha çok bilgi sahibi olacaksınız.


Bu büyük yatırımların ardından büyüme hedefiniz ne?


Yıllık ortalama yüzde 20-25 civarında büyüyoruz. Bu yıl da büyüme sürecini devam ettireceğiz. Zaten vizyonumuz gereği, bunu yapmak durumundayız.

Büyüme modelimizde, kendi yatırımını yapma, başka tesisleri kiralama veya başka tesisleri kendi adına işletme stratejilerimiz var. Mesela Hırvatistan, 2 milyar dolarlık bir özelleştirme paketi açıklıyor, biz de burada yerimizi alabilir miyiz, diye düşünüyoruz.


Yıllık yatırım bütçeniz ve kaynağınız nedir?


Yıllık 100-150 milyon dolar yatırım planıyla hedeflerini yapan bir grubuz. Sınırsız kaynaklarımız yok.Dünyada büyüyen otel grupları,gayrimenkul stoğunda çok kalmakistemezler. Bizde öyleyiz. Biz gayrimenkulcü değiliz. Hedefimiz işletmede büyümek. Yani binalara para yatıralım, diye yola çıkmayız. Fakat rüştümüzü ispat edene kadar da bu yatırım yükünü bir süre çekmek durumundayız. Bugünkü yatırımlarımıza böyle bakmak gerekiyor.


Tamamen işletmecilikle bu işi yürütmek asıl plan. Sizce daha ne kadar devam eder bu yük?


Finansman oldukça ve gücümüz yettiğince yatırıma devam edeceğiz. Bakın iş geliştirme epartmanımızda haftanın 4 günü dünyanın farklı şehirlerine seyahat halinde olan arkadaşlarım var. İşleri otel bulmak ve işletmeye almak. Yatırımcılarla konuşuyorlar. Bu topladıkları bilgileri, aylık toplantılarımızda önümüze koyuyorlar. Mantığımızın aldığı, gücümüzün yettiği bölgelerde yatırıma böyle karar veriyoruz. Şu an 10 ülkede varız. Fakat dediğim gibi el sıkıştığımız 20 ülke daha var.Bunlarla anlaşılmış durumda. Yani 5 yıl sonra 30 ülkede olacağız.


Gayrimenkulcü değiliz dediniz ama FTG adında bir şirketiniz var.O ne iş yapıyor peki?


Bu şirket, arsa alıyor,daire alıyor ve peşi sıra satıyor. Burada fırsatçı davranıyoruz. Sürekliliği olan iş bizim için otelcilikteki faaliyetlerimiz. Aileme ve çocuklarıma bırakmak istediğim alan turizmdeki işlerimiz.


Asıl hedef turizm olsa da yer almayı istediğiniz yeni sektörler var mı?


Mesela enerji sektörü konusunda çalışıyoruz. Fakat dediğim gibi asıl önemli olan turizm. Biz Rixos ile bir hikaye başlatmak istiyoruz. Dünyada kaç sektörde markamız var. Turizmde böyle bir dünya markası oluşturmak istiyoruz. Bu günden yarma olacak bir durum değil. Müthiş bir rekabet ortamı var. Personel, odalar ve hizmet çok önemli. Lego oyunu gibi geliyor Rixos. Ben burada farklı bir misyon üstlenmek istiyorum sadece para kazanma niyetim yok.


Van’da yatırım planınız yok mu?


Bu konuda bize uyan ve yatırıma müsait alanlara yatırım yapmak isteriz. Dünyanın birçok ülkesine yatırım yapmış biri olarak buraya da ya¬parım. Fakat ben meseleyi bir otel yapıp ona bağlı kalalım şeklinde görmüyorum. Ben, teşvikte il ve sektör teşviği olması gerektiğini düşünüyorum. O nedenle Gaziantep üretim, Diyarbakır ticaret, Muş tarım bölgesi olacaksa Van da turizm bölgesi olabilir. Böyle yaklaşmak daha iyi sonuçlar doğurur. Benim yapacağım bir otelle de turizm bölgesi olmaz. Ulaşım imkanları, alt yapı, gelen misafirlerin keyif alacakları mekanlar, spor tesisleri, alışveriş mekezleri gibi bir bütün olmalı. Bu Antalya’da nasıl oluştuysa Van’da daolabilir. Birkaç milyar dolarlık bir iş bu. Bunun devlet tarafından planlanması şart.


Siz kısa zamanda nasıl bu kadar büyüdünüz peki, bunu nasıl açıklamak gerekiyor, şans mı?


Ben iş hayatımda bugün geleğim noktaya kurgulayarak gelmedim. Fakat ticaretle uğraşan bir ailenin çocuğum. 13 yaşımdan beri turizmde çalıştım. Gelen misafirin nehissettiği ve beklediğini biliyorum 18 yaşından bu yana dünyanın pek çok noktasını gezme imkanım oldu. Bir şeyi yaparken nasıl fark yaratılır bu önemli. Ben her girişimcinin sahip olduğu bu özelliğe sahibim. Ne yapılması gerektiğini biliyorum. Bu rekabette, kendimi nasıl daha iyi ifade edebileceğimi düşünüp bunu yaptım.Yüksek gelirli insanların gelip kalabilecekleri bir ortam da yaratmak istedik. Çünkü, Türkiye hep daha ucuz turiste ev sahipliği yapıyor.Biz bunu kırmak istedik. Rixos’la bunu değiştirdik.

 

BABA OCAĞINA YATIRIM ÇAĞRISINA NE DİYOR?


YATIRIM EKONOMİK GERÇEKLERE UYMALI  Baba ocağına yatırım yapmak tabii önemli. Ama ben bir TC vatandaşıyım. Benim ekonomik gerçeklerimle uyan her yere yatırım yaparım. Van, benim doğduğum ve 13 yaşına kadar yaşadığım bir yer. Benim için özel anıların olduğu bir yer. Çok daha gelişmiş bir kent olmasını istiyorum.

SOSYAL PROJELERİM VAR Orayla ilgili sosyal projelerim var. Okul yapıyoruz, öğrenci okutuyoruz, insanları getirip iş güç sahibi yapıyoruz. Onlara müteşebbisliği öğretiyoruz. Bakın, benim hikayemle yola çıkanlar var. Gençliğimde, deri çanta işi yapmıştım. Şimdi burada moda, otelcilik ve deri çanta işi. Yani ben onlara bir rol model oldum.

VAN TURİZM BÖLGESİ OLABİLİR Hükümetin Doğu Anadolu teşvikleri çok önemli. 0 konuda da incelemeler yapıyoruz. Van Gölü muhteşem. Önemli bir turizm destinasyonu olabilir. Deprem öncesi bunu ciddi ciddi düşündük ve farklı vizyonlar çizdik. Depremle beraber tabii terör de bu yıl maalesef istenmedik noktalara ulaştı. Bu durumlar Van'ın bu şansını geciktirdi.


“BAŞBAKAN’A YAKIN OLMAK VE TAKDİRİNİ GÖRMEK GURUR VERİCİ"

Rixos otelleri Başbakan Erdoğan'ın ailesiyle birlikte tatillerini geçirmeyi tercih ettiğia dreslerden biri. Başbakan'a yakınlığıyla da gündeme gelen Fettah Tamince’yeb öyle anılmanın kendisini rahatsız edip etmediğini soruyoruz. Yanıtı şöyle: “Bu benim için gurur verici. Başbakan’ın yaptıkları ortada. Bütün iş dünyası Başbakan’ın yaptıklarını ekonomideki gelişmeyi kabul ediyor. Ayrıca bu başarıdan faydalanmayan bir iş adamı da yok ekonomide. Türkiye’nin gayrisafi milli hasılası bu kadar katlanmışsa, simitçi de sakızcı da kazanmıştır. Biz kendi işimize bakıyoruz ve Başbakan tarafından tercih ve takdir edilmek de bizim için gurur kaynağı. Taş üstüne taş koyandan Allah razı olsun’, diyen Başbakan’ın yakınında olmak bizi niye rahatsız etsin ki...”



EKONOMİST/Sibel ATİK