Fi Yapı asansör kazasına bakımsız cıvata sebep oldu!
Makine Mühendisleri Odası'nın İstanbul Esenyurt'ta 3 inşaat işçisinin öldüğü asansör faciasıyla ilgili incelemesinden çarpıcı sonuçlar çıktı. Buna göre mühürlü binadaki asansörün bağlantı cıvataları bakımsız kaldı. Fren sistemi çalışmayan asansör düştü.
Makine Mühendisleri Odası'nın İstanbul Esenyurt'ta 3 inşaat işçisinin öldüğü asansör faciasıyla ilgili incelemesinden çarpıcı sonuçlar çıktı. Buna göre mühürlü binadaki asansörün bağlantı cıvataları bakımsız kaldı. Fren sistemi çalışmayınca asansör 19. kattan çakıldı.
Fiyapı'nın lüks konut projesi şantiyesinde 1 Şubat'ta cephe asansörü 19'uncu kattan yere çakılmış, kazada Ağrı'dan İstanbul'a çalışmak için gelen Yasin Bakır (19), Osman Yardımcı (17) ve Şükrü Yaşar (21) hayatını kaybetmişti. 2014 yılının Ekim ayında Mecidiyeköy'de 10 işçinin öldüğü asansör kazasının ardından Esenyurt'taki facia, Makine Mühendisleri Odası'nı harekete geçirdi. Yapılan inceleme sonucuna göre deliller, olayın kaza değil bir 'iş cinayeti' olduğunu ortaya çıkardı. Esenyurt'taki kazanın ihmal ve denetim eksikliğinden kaynaklandığını söyleyen Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Başkan Vekili Zafer Güzey'in tespitleri şöyle: "Asansörün 19-20 kat arasında bağlı olduğu iki cıvatadan birinin kırılması sonucu kaza meydana geldi. Üretici firmanın şartnamesine göre bağlantı elemanlarının her hafta kontrol edilmesi ve bakımının yapılması gerekiyordu. Oysa 2009'da monte edilen asansör uzun süre kullanılmadı. Kabin düşüşe geçtiğinde devreye girmesi gereken paraşüt fren sistemi çalışmadı. Kabindeki tüm güvenlik önlemleri bertaraf edilmişti. Güvenlik kapısı ve elektrik panosu çıkarılmıştı. Asansörün periyodik kontrolünün yapıldığına dair rapor ve kontrol etiketi de yoktu. Marka, model, kapasite bilgileri cihaz üzerinde bulunmuyordu."
Kazadan sonra firma yetkilileri asansörün aşırı yük sebebiyle düştüğünü savundu. Başkan Vekili Zafer Güzey, bu açıklamayı ‘çarpıtma' olarak niteledi. Güzey hiçbir asansörün aşırı yük sebebiyle düşmeyeceğini belirtti. 2 tonluk asansörlerin 20 kat daha fazla yüke dayanacak şekilde dizayn edildiğine dikkat çekti. Düşen asansörün içinde 5 çimento torbası gözlemlediklerini söyleyen Güzey'in hesaplamasına göre 2 ton kapasiteli asansörde 3 işçiyle beraber 500 kg yük vardı.
Zaman
Haber Yeniçağ Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;
Esenyurt'ta, 3 işçiye mezar olan inşaat TMMOB Makine Mühendisleri Odası: "Devletin görevi işçi ölümlerini saymak ve iş yerlerine müfettiş göndermek değil, kazaları önlemektir."
İSTANBUL, Esenyurt'a bağlı Bahçeşehir'deki inşaatta düşen asansörde 3 işçinin hayatını kaybetmesine tepkiler devam ediyor. Makine Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Başkanı Battal Kılıç, kaza için "Asansörün düştüğü bina mühürlü bir bina, çalışmaması gereken bir bina" dedi. Şube Başkan Vekili Zafer Güzey ise kazanın meydana geldiği gökdelende ve asansörde incelemede bulunduklarını aktardı, çalışma konusunda gerekli tedbirin alınmadığını, asansörün aşırı yükten değil, kontrolsüzlükten düştüğünü savundu.
Her gün 5 iş cinayeti
Oda, Fi Yapı inşaatında çakşırken asansörün 19. kattan düşmesi sonucu Yasin Bakır, Şükrü Yaşar ve Osman Yardımcının hayatını kaybettiği iş cinayetiyle ilgili yayınladığı açıklamada, her gün en az 5 iş cinayeti meydana geldiğini duyurdu. Oda adına yayınlanan açıklamayı okuyan İstanbul Şube Yönetim Kurulu Sekreteri M. İbrahim Tataroğlu, "Rantçı, piyasacı anlayış insan hayatını hiçe savmaya devam ediyor. Kentsel rant ve yoğun emek sömürüsü için işçilerin yaşamlarını gözden çıkartan sermayedarları ve işçi sağlığı ve iş güvenliği alanında kalıcı, kesin, güvenceli önlemleri almayan siyasi iktidarı kınıyoruz" dedi. İbrahim Tataroğlu; "İşçi sağlığı ve Lş güvenliğinin sağlanmasında önemli görevi olan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ise denetim görevini yerine getirmediği gibi yaptığı kısmî denetimlerde gerekli yaptırımları uygulamıyor, kazaları sadece seyrediyor. Büyük reklamlarla yürürlüğe konulan İş Sağlığı Güvenliği Kanunu'nun yürürlükte olduğu 2013 yılından bu yana iş cinayetleri azalmadı. Her gün tespit edilebilen en az 5 iş cinayetinden ikisi inşaat sektörü çalışanıdır. Bu noktada, bakanlığın görevinin; ölümleri saymak ve kaza sonrası işyerlerine müfettiş göndermek değil, kazaların önlenmesini sağlamak olduğunu belirtmek isteriz" ifadelerini kullandı.
Civata kopmasından
TMMOB İl Koordinasyon Kurulu (İKK) Sekreteri Süleyman Solmaz da, asansör faciası ile ilgili olarak, "Bir civatanın kopması ve devreye girmesi gereken ânî frenleme sisteminin devreye girmemesi ile asansör 24. kattan zemine düşmüştür. Sebebi budur. Yani bu asansörler inşaat yeniden devreye girdiğinde denetimden geçseydi o malzeme yorulması ve krozyona uğrayan malzeme değişseydi, biz bugün bu iş cinayetini konuşmuyor olacaktık. Bunun bedeli yaklaşık 50 bin lira" şeklinde konuştu.
Yeniçağ