Kentsel Dönüşüm

Fikirtepe’nin iki füniküler sistemi ve bir tramvayı olacak!

Fikirtepe kentsel dönüşüm projesi planlarına göre bölgede Mandıra Caddesi üzerine tramvay ve yüksek noktalara ulaşım için iki adet füniküler sistem planlanıyor… İşte Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Fikirtepe Kentsel Tasarım Çerçevesi’nden o planlar...



Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan Fikirtepe Kentsel Tasarım Çerçevesi’ne göre; Yeni Fikirtepe için metro bağlantılı bir adet dairesel tramvay ile iki adet füniküler sistem yapılacak. 


Fikirtepe tramvayı, dairesel hareketle Yeni Fikirtepe sakinlerini metro istasyonlarına taşırken füniküler sistemler ise metro istasyonlarından aldıkları yolcularını Fikirtepe’nin yüksek kesimlerine taşıyacak. 


Bakanlığın hazırladığı Fikirtepe Kentsel Tasarım Çerçevesi’nde yer alan Stratejik Planlama İlkeleri bölümündeki “Yaşayan Merkez” başlıklı o maddede şöyle yazıyor;


“Ticari alanlar, metro istasyonları ve D-100 karayolu boyunca konumlanacak şekilde dağılmıştır. Burada amaç, görünürlüğün ve erişilebilirliğin artırılmasıdır. Bu ticari odaklar, çok katmanlı ticaret aktivitelerinin gelişim alanları olarak tanımlanmıştır.


Metro erişilebilirliği, Fikirtepe proje alanı için başat değerlerden biridir. İstasyonlara erişim, istasyonlara giden iki ana bulvar üzerinden sağlanacaktır. Master Plan kapsamında dairesel tramvay hattı ile gelişim alanı ve metro istasyonları bağlanacaktır. Buna ek olarak, iki adet füniküler sistem ile yüksek noktalardan istasyonlara erişim sağlanacaktır.”



Fikirtepe ulaşım master planı!





Yeni Fikirtepe’nin ulaşım yolları ise “Kolay Bağlantılar” başlıklı bölümünde şu şekilde anlatılıyor;


“Fikirtepe, D-100 karayoluna yakın önemli bir stratejik konumda yer almaktadır. D-100 karayolu sayesinde Fikirtepe havalimanı yönünden ve kent merkezinden kolaylıkla erişilebilir bir alan haline gelmiştir. D-100 karayolunun Göztepe Kavşağı ve Çeçen Sokak çıkışları aracılığıyla Fikirtepe’ye erişim sağlanmaktadır. 


Var olan özgün altyapı, Fikirtepe’nin gelişiminde kullanılacaktır. Araç kullanımının entegrasyonunun sağlanması adına aşağıdaki hedefler belirlenmiştir;


- Karayolu ve kent merkezinden alana erişilebilirliğin geliştirilmesi için var olan altyapının optimize edilmesi ve yeni bulvarların açılması gerekmektedir.


- Özel araç park yerlerinin ada bazında çözümlenmesi ve de kamusal araç park etme yerlerinin ulaşım ağıyla entegrasyonunun sağlanması yeni altyapı kamusal alan ve yapısal alan tasarımı ile niteliksel bakımdan entegre edilecektir.


Yaya yolları da ana sistemlere eklemlenecektir. Bütüncül bir yaklaşımla, yaya yollarının alan içerinde dağılımı ile birlikte alanın erişilebilirliği de artırılmış olacaktır. Kurgulanan ızgara sistem aynı zamanda esnek olma niteliği taşıması nedeniyle gelecekte gerçekleştirilecek ada bazlı gelişimlere de uyum sağlayabilecektir.


Master Plan, toplu taşım konusuna vurgu yapmaktadır. Mevcut durumda, Fikirtepe konum itibariyle kentle metro ağı aracılığıyla güçlü bir bağlantı kurmaktadır. Bu entegrasyonun sağlanması, alanın gelişimi için önemli bir artı değer taşımaktadır.


Projenin odakları ise şunlardır;


- Toplu taşının erişilebilirliğine dair kapasitenin ve konforun artırılması ve geliştirilmesi için metronun Master Plan gövdesine iyi bir biçimde entegre edilmesi


- Yeni dairesel tramvay hattı ve füniküler sistem aracılığıyla metroya erişimin artırılması ve geliştirilmesiyle birlikte merkezi açık alana bağlantının sağlanması ve de aşırı yükseklik farklılıklarının önüne geçilmesi


- Toplu taşım istasyonları ve duraklarının etrafında yoğun yapılaşma, toplu taşım duraklarına kolay erişim, merkezlerin yoğun olarak kullanılarak yaşamasını sağlayacaktır.


Yol hiyerarşisi aracılığıyla erişilebilirliğin, yönlendirmenin ve kamusal alanların kalitesinin iyileştirilmesi ve de geliştirilmesi hedeflenmiştir. Master Plan kapsamında ele alınan başlıca önceliklerden biri yol hiyerarşisinin mevcut yol dokusuna uygun kurgulanmasıdır.




Alandaki yol hiyerarşisi;


- 30 m taşıt yolu, mevcut durumdaki E-5, İstanbul Çevre Yolu’nu ifade eder. Kadıköy’e giriş yoludur.


- 25 m taşıt yolu, mevcut durumda doğu-batı yönünde akan Mandıra Caddesi’ni ifade eder. Mevcut durumda 10 m olan yolun genişletilerek 25 m olması gerektiği öne sürülmüştür.


- 18 m’lik yollar, yeni açılması planlanan bulvarları ifade eder. Bu yollar aracılığıyla alanın Kadıköy ile olan bağlantısı kurulacaktır.


- 15, 12 ve 10 m’lik yollar, mahallere ait ızgara sistemi tanımlayan yolları ifade eder. Bu yollar adalara erişilebilirliği sağlamaktadır.”