Sektörel

Finansman sıkıntısı yok, projeler etkilenmez!

Fed dünyayı karıştırdı: Tüm dünyada dolar fırladı, faizler arttı. Piyasalarının sarsıldığı bu dönemde yanıtı aranan soru şu: “İstanbul’un çılgın projeleri finansman sıkıntısı yaşar mı?”...


Fed dünyayı karıştırdı: Tüm dünyada dolar fırladı, faizler arttı. Piyasalarının sarsıldığı bu dönemde yanıtı aranan soru şu: “İstanbul’un çılgın projeleri finansman sıkıntısı yaşar mı?” Milyarlarca dolarlık ihalelerin altında imza atan iki isim AKŞAM’a konuştu: “Süreç planlarımız dahilinde işliyor, finansman bulunur, projeler hayata geçer…”


ABD Merkez Bankası (Fed), 10 yıldır sürdürdüğü gevşek para politikasını sonlandırma sinyalleri verdi. Bir başka ifadeyle Fed, tüm dünyaya “Artık para basmayabilirim” mesajı iletti. 

Bu yeni durum, özellikle Türkiye’nin de aralarında olduğu gelişmekte olan ülke piyasalarını vurdu. Sonuçta borsalar kan kaybetti, doların yükseldi, faizlerde çıkış süreci başladı… Böyle bir ortamda akıllardaki soru şu; Yeni piyasa koşulları dev yatırımları nasıl etkiler?” 

Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan çok sayıda altyapı projesi birkaç yıl önce başladı. Finansman anlaşmaları da daha önceden imzalandı. Bu nedenle yürüyen projelerde negatif bir etki beklenmiyor.  Bu noktada da gözler Kanal İstanbul, 3. Havalimanı ve Yavuz Sultan Selim (YSS) Köprüsü gibi plan aşamasındaki projelere çevrilmiş durumda. 

3. Havalimanı için gerekli olan para 10 milyar dolar düzeyinde… YSS Köprüsü’nün maliyeti de 3.4 milyar dolar civarında. Bu dev ihalelere imza atanlar da finans uzmanları da aynı görüşte: 

Üçüncü Köprü’yü finanse edecek büyük bankalar arasında  yer alan İş Bankası’nın Genel Müdürü Adnan Bali, geçen ay ekonomi müdürlerine yaptığı açıklamada şunları söylemişti: “Türk bankaları, tüm bu projeleri tek başlarına finanse edebilir, hiçbir sıkıntı da yaşanmaz.” 


FİNANSMAN SIKINTISI ÇEKİLMEZ


Limak Başkanı Nihat Özdemir “Dünyada hâlâ fizibıl projelere para ediyor. Biz de ihaleyi alır almaz çalışmalara başladık. Çeşitli bankalarla görüşmelerimiz var, temaslarımız var. Kimse kredi vermeme gibi bir durum içinde değil” dedi. Cengiz İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Cengiz de aynı fikirde: Herhangi bir sıkıntı yok. Süreç sorunsuz devam ediyor.” 


MALİYETLERİMİZ ARTAR


Mayıs ayında ihalesi yapılan 3. havalimanı için yüzde 20 özkaynak zorunluluğu getirilmişti. İhaleyi kazanan Mapa-Kalyan-Limak-Cengiz-Kolin Ortak Girişim Grubu (OGG) şirket başına yaklaşık 400 milyon euroyu kasalarından harcayacak. Yatırımın bitmesi için gerekli olan paranın tutarı yaklaşık 10 milyar dolar. AKŞAM’a konuşan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, “Faizler de yükseldi. Herkesin maliyetleri yükselecek. 3. Havalimanı’nı yapacak ekip olarak bizim de maliyetlerimiz etkilenecek. Ancak bunun kredi bulamama gibi bir durum yok” dedi.


2-3 AY İÇİNDE OTURUP KREDİ İMZASI ATARIZ


Yavuz Sultan Selim Köprüsü adı verilen 3. köprüyü İtalyan ortağı Astaldi ile yapan IC Holding Başkanı İbrahim Çeçen de finansman konusunda son derece iyimser. Kısa bir süre önce temeli atılan köprünün finansman sorunu yaşamayacağını belirten İbrahim Çeçen, “Öncelikle bu artışın tüm dünyada yaşandığını belirtmeliyiz. Sadece Türkiye’ye has bir durum değil” dedi ve ekledi: 

Ağırlıklı işimiz turizm olduğu için grup olarak dövizdeki artıştan olumlu etkilendik.” Köprü finansmanıyla ilgili de konuşan İbrahim Çeçen, “Biz zaten bir çalışma içindeydik. Şu anda prosedürler devam ediyor. 2-3 ay içinde finansman paketinin sonuçlandırmış oluruz. Bazı projeler finansman sıkıntısı yaşayabilir. Ancak çok önemli verimli ve büyük olanlar bunlardan etkilenmez. Elbette maliyetlerde artış olur” yorumunu yaptı. 


İHALELERİN BİTMESİ ŞANS OLDU


Berra Kılıç-Turkish Yatırım Genel Müdürü: Türkiye’deki büyük projeler bu işten etkilenmez. Sonuçta kaynak bulunur ve yapılır. Eskiden 4 bankadan kredi alacaklarsa bunu 9-10’a çıkarırlar bir miktar maliyet artar ama yapılır. İhalelerin bu yıl yapılmış olması projelerin başlaması da büyük şans gelecek yıl yapılmış olsa bu kadar şanslı olunmazdı. 


Esin Gedik/ Akşam Gazetesi