Sektörel

Franchising'in en hızlıları gıda ve emlak sektörü oldu!

Özellikle yabancı gayrimenkul devleri sistem aracılığıyla Türkiye'deki yayılımını hızla sürdürüyor. 2014 sonuna kadar ERA Türkiye 22 olan franchise sayısını 150'ye, Coldvvell Banker 22'den 147'ye, Realty Plus da 5'den 20'ye çıkarmayı planlıyor....


Özellikle yabancı gayrimenkul devleri sistem aracılığıyla Türkiye'deki yayılımını hızla sürdürüyor. 2014 sonuna kadar ERA Türkiye 22 olan franchise sayısını 150'ye, Coldvvell Banker 22'den 147'ye, Realty Plus da 5'den 20'ye çıkarmayı planlıyor. Sisteme bakıldığında bir şube için franchise bedeli 5 bin TLden, yatırımın bedeli de 20 bin TLden başladığı gibi, aylık ortalama kazanç 0-500 bin TL arasında olabiliyor. Gelecek dönemde franchising sisteminde hizmetin yanı sıra eğitim sektöründe de hızlı bir gelişim yaşanması bekleniyor. 


Kurumsal kimlik altında girişimci Ekonomik anlamda büyük potansiyele sahip franchising sistemi girişimcilerden büyük talep görüyor. 


Daha az risk içermesi nedeniyle sermayesi olup da girişimciliğe soyunanlara birçok fırsatı bir arada sunan sistem ile, çok sayıda yerli ve yabancı marka yeni franchisee'ler aramaya, bazı ulusal markalar da yurtdışına açılmaya devam ediyor. Alışveriş merkezlerinin markalara yer vermesi de, franchise zincirlerin gelişmesindeki en önemli etkenlerden biri oldu. Franchising ile gıdadan perakendeye, gayrimenkulden eğlenceye, eğitimden spora çok sayıda sektörde, bir markanın kurumsal kimliği ve desteği altında girişimci olmak mümkün. Türkiye'yi franchising ile yabancı şirketlerin tanıştırmasına karşın yerli şirketlerin de satış ve hizmet ağlarım genişletmenin en güvenli yolu olarak bu sischisor'lerinden biri olan fast food zinciri McDonald's'ın 1986'da İstanbul'a gelişiyle hız kazandı. 


Franchising Derneği (UFRAD) verilerine göre, bugün Türkiye'de zincir işletmelerin sayısı bin 850 civarında. Bunların yüzde 24 u yabancı, yüzde 74'ü Türk Kökenli markalar. Zincirlere bağlı şube sayısı ise 50 bin civarında. Franchise veya bayilik verenlerin sayısı bin 471, zincirler içindeki oranı ise yüzde 78. Sadece kendi şubelerini açıp kendileri işleten zincirler yüzde 22 oranında. 


Avrupa Franchise Federasyonu (EFF) istatistiklerine göre, Türkiye franchise zinciri sayısında Avrupa birincisi. 

Bazıları franchising bedeli almıyor Türkiye'de 35 milyar dolar işlem hacmine ulaşan sisteme bakıldığında, değişmekle birlikte markaların onbinlerce dolarlık franchising bedeli aldığı görülüyor. Bazı markalar da franchising bedeli almıyor. Sistem yoluyla markaların şube açma maliyeti de yine değişirken, yatırımın maliyeti yüzbinlerce doları bulabiliyor. Ciro üzerinden franchise bedeli alanmarkalar da var. 


2016 sonunda 250 ofise ulaşmayı hedefliyor Coldwell Banker Türkiye Ülke Direktörü Gökhan Taş, 2016 sonunda Türkiye'de konut, lüks konut, proje, kat karşılığı ve ticari gayrimenkul danışmanlığı alanlarında uzmanlaşmış 250 ofis ve 2 bin 500 gayrimenkul danışmanına ulaşıp, 5 milyar dolar satılan mülk değeri ve 250 milyon dolar alınan komisyon bedeli ile lider olmayı hedefi. 


İstanbul İstiklal Gazetesi