Galataport Liman Projesi yeniden ihale ediliyor
Beş yıl önce ihalesi iptal edilen Galataport Liman Projesi yeniden başlıyor
Özelleştirme İdaresi, ihalenin yıl sonuna kadar tamamlanmasında kararlı. Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili (ÖİB) Ahmet Aksu, Türkiye'nin zengin turistlerin ilgi gösterdiği kruvaziyer limanı eksikliği olduğunu belirterek, Galataport ihalesinin tamamlanması halinde İstanbul'un Barcelona'ya rakip olabileceğini düşünüyor.
Türkiye'nin en önemli ve İstanbul'un tek kruvaziyer limanı olan Galataport'un özelleştirme süreci tekrar hız kazandı. 2006'da İsrailli işadamı Sami Ofer ile Türk ortağı Mehmet Kutman tarafından alınan ve sonrasında iptal edilen Galataport ihalesinin yıl sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor. İhale sonrasında yapım aşaması yaklaşık üç yıl sürmesi öngörülen liman sayesinde İstanbul'a günübirlik gelen turist sayısının 5-6 katına kadar çıkabileceği hesaplanıyor. Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili (ÖİB) Ahmet Aksu, Türkiye'nin zengin turistlerin ilgi gösterdiği kruvaziyer limanı eksikliği olduğunu belirterek, Galataport ihalesinin tamamlanması halinde İstanbul'un Barcelona'ya rakip olabileceğini düşünüyor.
Dünya genelinde turizmin bu ayağından yıllık 28 milyar dolarlık gelir elde ediliyor. Bu gelir pastasından en fazla payı İspanya'nın Barcelona kenti alıyor. İstanbul'un tarihi ve kültürel mirası ile büyük bir potansiyele sahip olduğuna dikkat çeken Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili (ÖİB) Ahmet Aksu, Galataport projesine değinerek, dünyanın birçok ülkesinden turist geleceğini belirtiyor. Tarihî dokunun korunacağına dikkat çeken Aksu, bölge esnafına da işlerini büyütme imkânının sağlanmış olacağını kaydediyor. Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Limanı'na önceki yıl 650 bin turist gelirken geçen yıl bu rakam küresel krizin etkisiyle 550 bine kadar geriledi. Projenin tamamlanması halinde bu kapsamda gelecek turist sayısının 3 milyonu bulması hedefleniyor.
İhale sürecinde üniversiteler ile de görüşülerek projeye katkı sağlamaları istenecek. Ofer'in 49 yıl için 4,3 milyar dolar önerdiği ancak iptal edilen proje, ticari liman işletmeciliği açısından büyük önem taşıyor. Tamamlanması halinde Türkiye ekonomisine büyük katkı sağlayacak. Kruvaziyer turizminden Türkiye, uğrak limanları arasında yer almasına rağmen ancak yüzde 0,5'lik bir pay alıyor. Kruvaziyer gemiler en fazla Kuşadası, Çeşme, İstanbul, İzmir ve Alanya limanlarına geliyor. Türkiye'nin kruvaziyer turizminde Akdeniz çanağında yer alan ülkelere göre gelişmemesinin en büyük nedeni olarak yeterli büyüklükte kruvaziyer liman ve terminalinin bulunmayışı gösteriliyor.
Zaman/Ercan Baysal
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Galataport sosyetenin uğrak yeri olacak
Türkiye'nin tek kruvaziyer limanı Galaport'un yılsonuna kadar özelleştirilmesi planlanıyor. 1.2 kilometrelik sahil şeridi bulunan limana 3 milyon turist bekleniyor
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın fiyaskoyla sonuçlanan Galataport ihalesinin ikinci perdesi bu yıl içinde açılarak, tekrar vitrine çıkarılacak. Topkapı Sarayı manzaralı Türkiye'nin tek kruvaziyer limanı Galataport, Yap-İşlet-Devret modeli ile özelleştirilmesi planlanıyor.
Özelleştirmeyle Galataport'a alışveriş merkezleri, oteller ve cafeler inşa edilerek, yaklaşık 28 milyar dolarlık piyasası bulunan kruvaziyer sektöründen yüzde 10'luk pay alması hedefleniyor. Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili Ahmet Aksu, bu sene özelleştirilmesi planlanan Galataport'u basın mensuplarıyla gezdi. Özelleştirme stratejileri hakkında ipuçları veren Aksu, “Şu anda turistler sadece buraya uğruyor. Ama ekonomik olarak bir dönüşüm olmuyor. Biz yeni ihaleyle buranın çehresini tamamen değiştirerek, ekonomik değer yaratmayı amaçlıyoruz.
Sadece Galatapot limanı içinde değil çevre esnafın da kalkılmasını amaçlıyoruz. Mesela nargilecilerin bile burada toplanmasını düşünüyoruz” dedi. Aksu, özellikle gelir düzeyi yüksek turistlerin ilgi gösterdiği kuruvaziyer limanı eksikliği olduğuna dikkat çekerek, Galataport ihalesinin tamamlanması halinde İstanbul'un Barcelona'ya rakip olması için projenin düzenleneceğini söyledi.
Dünya genelinde turizmin bu ayağından yıllık 28 milyar dolarlık gelir elde ediliyor. Bu gelir pastasından en fazla payı İspanya'nın Barcelona kenti alıyor. İstanbul'un tarihi ve kültürel mirası ile büyük bir potansiyele sahip olduğuna dikkat çeken Başkan Vekili Aksu, dünyanın birçok ülkesinden turist geleceğini belirtiyor. Tarihi dokunun korunacağına dikkat çeken Aksu, bölge esnafına da işlerini büyütme imkânının sağlanmaşı olacağını kaydediyor.
Aksu, alınan sonrasında iptal edilen Galataport ihalesinin yıl sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor.
Bu yıl sonunda ihale var
İhale sonrasında yapım aşaması yaklaşık üç yıl sürmesi öngörülen liman sayesinde İstanbul'a günü birlik gelen turist sayısının 5-6 katına kadar çıkabileceği hesaplanıyor. Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Limanı'na önceki yıl 650 bin turist gelirken geçen yıl bu rakam küresel krizin etkisiyle 550 bine kadar geriledi. Projenin tamamlanması halinde bu kapsamda gelecek turist sayısının 3 milyonu bulması planlanıyor.
Radikal/Songül Selvi