22 / 12 / 2024

Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı'nın sinyalizasyonunu ASELSAN geliştirecek!

Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı'nın sinyalizasyonunu ASELSAN geliştirecek!

İstanbul metrosunda ASELSAN tarafından geliştirilen sinyalizasyon sistemi kullanılacak. Sistem Kalyon-Kolin-Cengiz Marmaray iş ortaklığı ve ASELSAN işbirliğinde yapılacak...



Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı Sinyalizasyon Sistemi Projesi, Kalyon-Kolin-Cengiz  Marmaray  iş ortaklığı ve ASELSAN işbirliğinde yapılacak.

37 kilometre uzunlukta ve toplamda 9 istasyona sahip olan hattın, öncelikle İstanbul Havalimanı-Halkalı hattına ve ileriki aşamada da 3 katlı boğaz tüneli üzerinden Sabiha Gökçen Havalimanı'na bağlantılı olması hedefleniyor. Bu bağlantı ile İstanbul Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı arasında kesintisiz ulaşım sağlanacak.

Habertürk'te yer alan habere göre; Metro araç ve sinyalizasyon sistemlerinde maliyetler uzun vadede hesaplanıyor. 30 yıllık işletme sonunda ilk alım maliyeti, enerji tüketimi, arıza, bakım ve yedek parça giderleri gibi maliyetlerin toplanmasıyla "yaşam ömrü maliyeti" ortaya çıkıyor. Bu sebeple metro yatırımı yapılırken, ilk alım maliyetinin yanı sıra diğer maliyet kalemlerinden enerji tüketimiyle 30 senelik lojistik destek maliyet kalemleri de değerlendiriliyor.

Enerji tüketiminin düşürülmesi, verimli araç çekiş sistemleri, rejeneratif frenleme ve sürücüsüz sinyalizasyon sistemleri ile sağlanırken entegre lojistik desteğin ise ancak milli tasarım ve yerli üretimle çözülmesi gerekiyor.

Metro araçları artık yeni nesil haberleşme tabanlı sinyalizasyon sistemleriyle sürücüsüz kontrol edilebiliyor. Böylelikle daha güvenli ve verimli işletme yapılırken maliyetler düşürülüyor.

İstanbul metro hatlarında değişik tiplerde araçlar ve sinyalizasyon sistemleri yer alıyor. Bu farklılıklar işletme esnasında bazı sıkıntılar meydana getiriyor. Uyumsuz yedek parçalar, stok maliyetinin, tedarik sürelerinin ve tecrübeli personel sayısının artmasına neden oluyor. Bu sorunun çözümünde İstanbul metrolarında standartlaştırmaya gidilmesi önem arz ediyor.

Hem araç tiplerinde hem de sinyalizasyon sistemlerinde ortak gereksinimlere göre şartnameler hazırlanır ve milli sinyalizasyon sistemi çözümü oluşturulursa standartlaşma yapılarak "yaşam ömür maliyeti" azaltılabilecek.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) şirketi Metro İstanbul AŞ ile ASELSAN, milli sinyalizasyon geliştirilmesi amacıyla bir süredir ortak çalışıyor. Bu çalışmalar sonucunda, geçen yıl önce protokol, ardından M1 hattının modernizasyonu kapsamında Milli Sürücüsüz Sinyalizasyon Geliştirilmesi Sözleşmesi imzalandı.

Sözleşme kapsamında Türkiye'nin önde gelen kurum ve kuruluşlarıyla çalışmalara başlandı. Metro İstanbul AŞ'nin, TÜBİTAK BİLGEM ve ASELSAN güç birliği yaparak Türkiye'de ilk defa sürücüsüz metro sinyalizasyon sistemini geliştirme ve sertifikasyonunu alma amacı bulunuyor.


Geri Dön