21 / 05 / 2024

Gayrimenkul değerleme şirketlerine ilişkin esaslar değişti

Gayrimenkul değerleme şirketlerine ilişkin esaslar değişti

Şirketlerin kurulca listeye alınmalarına ilişkin esaslar hakkında değişiklik yapıldı



Sermaye Piyasası Kurulu'nun (SPK) ''Sermaye Piyasası Mevzuatı Çerçevesinde Gayrimenkul Değerleme Hizmeti Verecek Şirketler ile bu Şirketlerin Kurulca Listeye Alınmalarına İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ'' ile ''Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunanlar için Lisanslama ve Tescil Tutmaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliği'' Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlandı.

Yürürlüğe bugün giren Sermaye Piyasası Mevzuatı Çerçevesinde Gayrimenkul Değerleme Hizmeti Verecek Şirketler ile Su Şirketlerin Kurulca Listeye Alınmalarına İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin pay devirlerini içeren 8. maddesinde değişiklik yapıldı.

Yapılan değişiklik ile sorumlu değerleme uzmanlarının sermaye paylarını temsil eden hisse senetlerinin devrinden önce, Şirket yönetim kurulu söz konusu pay devrine ilişkin olarak bir uygunluk kararı verecek ve Kurul;a bildirecek.

Diğer pay devirlerinde yeni ortağın, Tebliğde aranan şartları taşıdığına ilişkin belgeler ile birlikte şirket yönetim kurulu tarafından en geç 15 gün içinde Kurula bilgi verilecek. Esas sözleşme değişikliklerine ilişkin olarak Kurulun uygun görüşünün alınması zorunlu olacak.

Tebliğe eklenen ve ''faaliyetlerin durdurulmasını'' içeren madde ile Kurul, herhangi bir nedenle şirkette sorumlu değerleme uzmanının kalmaması, tebliğin başvuru koşullarını belirleyen maddesinde yer alan koşulların 6 ay süre ile sağlanamaması halinde şirketin faaliyetlerini durduracak.

Listeden çıkarılma

Listeden çıkarılmayı düzenleyen 9. maddede yapılan değişiklik ile şirketin Kurul listesinden çıkarılabilmesi için öngörülen koşullar da yeniden belirlendi.

Buna göre, şirketin Kurul listesinden çıkarılabilmesi için tebliğin pay devirlerini içeren ''8. maddesi uyarınca şirketin faaliyetlerinin durdurulması ve bu durumun 6 ay süre ile devam etmesi, değerleme raporunun yetkili olmayan kişilerce imzalanması, değerleme sırasında yeterli inceleme yapılmaması, sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde belirlenen değerleme standartları ve değerleme mesleği ile ilgili düzenlemelere uyulmaması, çalışma kağıtlarının veya rapordaki bilgilerin raporda ulaşılan sonucu kanıtlayacak düzeyde olmaması, hatalı, eksik, yanıltıcı ve gerçeğe aykırı rapor düzenlenmesi veya bilgi verilmesi, Kurulca veya Kurulca görevlendirilenlerce istenebilecek her tür bilgi veya belgenin verilmemesi veya geciktirilmesi, tebliğde düzenlenen bağımsızlık ilkesinin ihlali, sermaye piyasası mevzuatında gayrimenkul değerleme şirketleri için belirlenen düzenlemelere uyulmaması'' olarak sıralandı.

Kurulca listeden çıkarılan şirketler, listeden çıkarmaya ilişkin Kurul karar tarihinden itibaren 5 ay süreyle değerleme hizmeti vermek üzere yeniden listeye alınmak için Kurula başvuramayacaklar.

Kurulun listeden çıkardığı şirketin ortakları, yöneticileri ve denetçileri ise 5 ay süreyle değerleme hizmeti vermek üzere Kurulca listeye alınmak için başvuruda bulunan başka bir gayrimenkul değerleme şirketinde veya Kurul listesinde bulunan bir gayrimenkul değerleme şirketinde herhangi bir unvan altında görev alamayacaklar ve ortak olamayacaklar.

5 aylık sürenin bitiminde Kurula yapılacak başvuruda, Kurulca listeden çıkarılan şirketin, listeden çıkarılmasına neden olan şartları ortadan kaldırdığını, bu şartların bir daha oluşmaması için gerekli tedbirleri aldığını ve şirketin ortakları, yöneticileri, denetçileri değerleme uzmanları ile konut değerleme uzmanlarının tebliğin  ortakların yöneticilerin, denetçilerin ve değerleme uzmanlarının niteliklerini içeren 7. maddesinde aranan şartları sağladığını ortaya koyması halinde şirketin yeniden listeye alınma başvurusu değerlendirmeye alınabilecek.

Sermaye piyasasıda faaliyette bulunanlar için lisanslama

''Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunanlar için Lisanslama ve Sicil Tutmaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ'' ile ise lisans almak için sınavlara girmeleri zorunlu kişileri içeren tebliğin 5. maddesinde ''müşteri temsilcisinin'' nitelikleri yeniden belirlendi.

Çağrı merkezlerinde hisse senetleri dışındaki menkul kıymetlere ilişkin işlem yapan personel ile banka şubelerinde, yatırım fonları, sabit getirili araçlar ve repo-ters repo işlemlerini, sadece müşteri taleplerini yerine getirmek amacıyla bankacılık hizmetleri ile birlikte gişe hizmeti sunarak yürüten personel, tebliğ kapsamında müşteri temsilcisi olarak addedilmeyecek.

Anılan faaliyetlerin türev araçlara ilişkin olarak yürütülmesi durumunda, bu faaliyetleri kısmen veya tamamen yerine getiren personel ''Türev Araçlar Muhasebe ve Operasyon Sorumlusu'' olarak addolunacak.

Kurul tarafından lisans verilmesi için düzenlenecek sınavları düzenleyen  söz konusu tebliğin 6. maddesinde yapılan değişiklik ile aracı kurum şube müdürü ve irtibat bürosu sorumlusunun Sermaye Piyasası Faaliyetleri Temel Düzey lisansı almaları gerekli olacak.

Müşteri temsilcilerinin tebliğde belirlenen sınav konularından başarılı olarak ''Temel Düzey Müşteri Temsilciliği Lisansını'' almaları gerekli kılındı.

Türev araçlar müşteri temsilcilerinin tebliğde belirtilen sınav konularından başarılı olarak ''Türev Araçlar Müşteri Temsilciliği Lisansını'' almaları gerekli olacak.

Portföy yöneticisi, araştırma uzmanı, yatırım danışmanı, kurumsal finansman uzmanı, müfettiş, iç kontrol elemanı, teftiş kurulu başkanı ve yöneticileri ile ilgili mevzuatta öngörülen fonların, fon kurulu üyesi, fon denetçisi, iç kontrol birimi çalışanı ile portföy yönetimini üstlenecek yönetici şirketin yöneticisinin ve payları borsada işlem gören ortaklıklarda, ortaklığın sermaye piyasası mevzuatından kaynaklanan yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde ve kurumsal yönetim uygulamalarında koordinasyonu sağlayan personelin Sermaye Piyasası Faaliyetleri İleri Düzey Lisansı almaları gerekli kılındı.

Türev araçlar müşteri temsilcisi ile türev araçlar muhasebe ve operasyon sorumlusu dışındaki türev araçlar personelinin tamamı, ilgili mevzuatta öngörülen fonların portföy yöneticisi, fon kurulu üyesi ile portföy yönetimini üstlenecek yönetici şirketin yöneticisinin türev araçlar lisansı almaları gerekli olacak.

Kurumsal yönetim uzmanlarının ve payları borsada işlem gören ortaklıklarda, ortaklığın sermaye piyasası mevzuatından kaynaklanan yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde ve kurumsal yönetim uygulamalarında koordinasyonu sağlayan personelin Kurumsal Yönetim Derecelendirme Uzmanlığı Lisansı almaları gerekli kılındı
Yürürlüğe bugün giren Tebliğin sınav notlarını içeren 13. maddesine eklenen fıkra ile Takas ve Operasyon Sorumlusu ve Türev Araçlar Muhasebe ve Operasyon Sorumlusu, Temel Düzey Müşteri Temsilciliği ve Türev Araçlar Müşteri Temsilciliği Lisansı almak üzere girdikleri sınav konularından alınan notların aritmetik ortalamasının da en az 70 almaları gerekecek.
Dünya


Geri Dön