Sektörel

Gayrimenkul sektöründe eğilim büyüme yolunda!

Türkiye'nin Gayrimenkul Platformu GYODER, gayrimenkul sektörünün alt segmentlerini üçer aylık dönemler halinde irdelediği, ‘GYODER Gösterge’ Türkiye Gayrimenkul Sektörü 2017-2. Çeyrek Raporu’nu yayınladı.


Türkiye'nin Gayrimenkul Platformu GYODER, gayrimenkul sektörünün alt segmentlerini üçer aylık dönemler halinde irdelediği, ‘GYODER Gösterge’ Türkiye Gayrimenkul Sektörü 2017-2. Çeyrek Raporu’nu yayınladı. GYODER’in, Türk Ekonomi Bankası (TEB) katkılarıyla hazırladığı raporda, gayrimenkul sektörünün, büyüyen Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden biri olmaya devam edeceği belirtilerek, dünya ile kıyaslandığında sektörün daha çok potansiyel içerdiği ve orta vadede eğilimin büyüme yolunda olacağı vurgulandı.


2016 yılında toplam konut stokuna 752 bin 587 yeni konutun eklendiği belirtilen GYODER Gösterge’de, 2017 yılının ilk 6 aylık sürecinde konut satışlarının 654 bin 363 adetlik bir rakama ulaştığı ifade edildi. Rapora göre, ilk kez satılan konutlarda ilk çeyreğe kıyasla yüzde 3’lük bir artış görülürken, ikinci el satışlarda yaşanan daralma yaklaşık yüzde 1 seviyesinde gerçekleşti. İlk yarıyıl olarak değerlendirildiğinde ise 2016 ilk yarıyılına göre ikinci el satışlarda adet bazındaki yüzde 5 seviyesinde artış yaşandı.


GYODER (Gayrimenkul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği), dünya ve Türkiye ekonomisinden, temel makroekonomik göstergelere, sektör içi üretim rakamlarından, çeşitli istatistiklere kadar önemli bilgiler aktaran ‘GYODER Gösterge’ ile gayrimenkul sektörüne ışık tutmaya devam ediyor. 2017 yılında da Türk Ekonomi Bankası (TEB) katkılarıyla hazırlanan GYODER Gösterge, tasarımında ve içeriğinde gerçekleştirilen revizyonlar sonucu yepyeni bir kimlikle yayınlanıyor. Temel ekonomik verilerin yanı sıra konut, krediler, AVM, ofis, lojistik, turizm, GYO gibi gayrimenkulün tüm alt segmentlerini kapsayan raporda, Prof. Dr. Emre Alkin’in de değerlendirmeleri yer alıyor. Rapor, aynı zamanda GYODER Gösterge’nin yenilenen web sitesi ile dijital ortama taşınıyor.



Haber AA'da şu şekilde yer aldı


507 865 96 Gayrimenkul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER), yılın ikinci çeyreğinde ilk kez satılan konutlarda ilk çeyreğe kıyasla yüzde 3'lük artış, ikinci el satışlarda ise yaklaşık yüzde 1 daralma yaşandığını duyurdu.


GYODER, gayrimenkul sektörünün alt segmentlerini üçer aylık dönemler halinde irdelediği "GYODER Gösterge Türkiye Gayrimenkul Sektörü 2017 2. Çeyrek Raporu"nu yayımladı.


GYODER'in, Türk Ekonomi Bankası (TEB) katkılarıyla hazırladığı rapor, temel ekonomik verilerin yanı sıra konut, krediler, AVM, ofis, lojistik, turizm, GYO gibi gayrimenkulün tüm alt segmentlerini kapsıyor.


Raporda, inşaat şirketlerinin giderek kurumsallaşıp, daha etkin bir finansman yönetimi yapmaları ve talep sahiplerinin taleplerinde daha rasyonel davranmalarının, konut ve inşaat piyasasının etkinliğini giderek artırdığına işaret edildi.


Geçen yıl durağan bir seyir izleyen konut endekslerinde yılın ilk çeyreğinde başlayan artış trendinin devam ettiği kaydedilen raporda, REIDIN-GYODER Yeni Konut Fiyat Endeksi’ne göre, haziran ayı fiyat artışının, bir önceki aya göre yüzde 0,29, geçen yılın aynı dönemine göre ise yüzde 2,74 oranında gerçekleştiği belirtildi.


Raporda, "2017-2. Çeyrekte Konut Satın Alma Gücü Endeksi Türkiye" ortalamasının 122'ye yükseldiği aktarılarak, Gayrimenkul Güven Endeksi'nin, geçen çeyrek döneme göre yüzde 3,11 azalışla 109 (kısmen iyimser) Gayrimenkul Fiyat Beklenti Endeksi'nin ise yüzde 2,16 azalışla 104 (kısmen iyimser) olarak ölçüldüğü ifade edildi.

- Markalı konut projelerinin yüzde 52'si senetle satıldı

Raporda, markalı konut projeleri kapsamında ikinci çeyrekte gerçekleştirilen satışların yüzde 5,61'lik kısmı yabancı yatırımcılara yapıldı. Türkiye geneli yabancıya konut satışları ilk çeyreğe göre yaklaşık yüzde 25'lik artış ile 5 bin 325 adet seviyesinde gerçekleşti. Ayrıca 2016 ve 2017'nin ilk 6 ayında, yabancıların gayrimenkul yatırımlarında en çok tercih ettiği il İstanbul oldu. 


Raporda ikinci çeyrekte markalı projelerden konut alan müşterilerin peşinat kullanım oranının yüzde 17,96, banka kredisi kullanım oranı yüzde 30,46 ve senet kullanım oranının yüzde 51,58 olarak gerçekleştiği, stok erime hızının ise yüzde 3,78 olduğu belirtildi.


Türkiye konut sektöründe orta ve orta alt gruba ait konut ihtiyacının yoğun olarak sürdüğünün vurgulandığı raporda, şu bilgilere yer verildi:


"Orta üst ve lüks segmentte ise talebin orta alt segmente göre biraz yavaşlamakta olduğu söylenebilir. Ancak yatırım amacıyla hareket eden gerçek ve tüzel kişilerin (yerli-yabancı) markalı, belli standartların üstündeki lüks konut talebi de bu segmenti canlı tutuyor. Ticari konut pazarı ise ekonomideki gelişmelerden ve ticari hayattan daha fazla etkilenir bir tutum sergilemek ile birlikte gerek demografik etkenler gerekse sağlanan belli bir büyüme hızı neticesinde canlı kalabilmektedir. Türkiye gayrimenkul sektörü, büyüyen Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden biri olmaya devam edecektir. Demografik ve ekonomik gelişmeler göz önüne alınıp dünya ile kıyaslandığında sektörün daha çok potansiyel içerdiği görülüyor. Gerek ülkemiz gerekse sektörle ilgili istikrar ve dinamik yapı devam ettikçe, sektörde orta vadede eğilim büyüme yolunda olacaktır. Yılın ikinci çeyreğinde ilk kez satılan konutlarda ilk çeyreğe kıyasla yüzde 3'lük artış, ikinci el satışlarda ise yaklaşık yüzde 1 daralma yaşandı."

- Toplam AVM sayısı 400'e ulaştı, proje aşamasında 65 AVM var 

2017 yılı 2. çeyrek itibarıyla Türkiye genelinde toplam AVM sayısı 400'e ulaştı. En fazla AVM'ye sahip iller sırasıyla; 125 adet ile İstanbul, 32 adet ile Ankara ve 23 adet ile İzmir oldu. Toplam kiralanabilir alan stoku bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 5'lik artış ile 11 milyon 793 bin 752 metrekareye ulaştı.


İstanbul, toplam kiralanabilir alan stokunun yaklaşık yüzde 38'ini oluşturuyor. 2017 yılı 2. çeyrek sonu itibarıyla Perakende Ciro Enkdeksi 220, Ziyaretçi Endeksi 99 oldu. Proje aşamasında, 30’u İstanbul’da olmak üzere toplam 65 AVM bulunuyor. Bugün için Türkiye geneli AVM yatırımları incelendiğinde; AVM’lerin, özellikle satın alma gücü, eğitim düzeyi, okuryazarlık oranı daha yüksek olan Marmara Bölgesi’nde yoğunlaştığı görülüyor.


Bunu İç Anadolu ve Ege Bölgesi takip ediyor. Bin kişiye ortalama 148 metrekare kiralanabilir alanın düştüğü Türkiye'de, ilk üç sırayı; 303 metrekare ile İstanbul, 277 metrekare ile Isparta, 267 metrekare ile Bolu paylaşıyor. Türkiye'de 2019'a kadar yeni yapılacak AVM'lerle birlikte bin kişiye 176 metrekare kiralanabilir alanın düşeceği öngörülüyor.



AA