Gebze-Halkalı banliyö hattının açılışı mı ertelendi?
İstanbul'daki Gebze-Halkalı banliyö hattı 2012'de kapatıldı. Hatların 2015'te açılması gerekiyordu. Ama açılış 2017'ye ertelendi. Banliyö hatlarındaki ertelenme nedeni "gizli" olduğu gerekçesi ile açıklamadı.
ULAŞTIRMA Bakanlığı, Marmaray Projesi kapsamında 4 yıl önce kapatılan Gebze-Halkalı arasındaki banliyö tren hatlarındaki gecikmenin nedenini "gizli" olduğu gerekçesi ile açıklamadı. Eski CHP Milletvekili Haluk Eyidoğan, 4 yıldır ana hat ve banliyö trenlerini kullanan toplam 36 milyon kişinin mağdur olduğuna dikkat çekerek kamuoyunun aydınlatılmasını istedi.
İLK SÖZLEŞME TAHKİME GİTTİ
Projenin temelini oluşturan Gebze-Halkalı arasındaki 76.6 km'lik bölüme ilişkin "Banliyö hatlarının iyileştirilmesi ve elektronik mekanik sistemler" başlıklı "CR1" işi için ilk ihale 2006'da yapıldı. İhaleyi alan Fransa-Japonya-Türkiye ortak girişimi AMD ile sözleşme haziran 2007'de imzalandı. Bu iş için Avrupa'daki bankalardan toplam 867 milyon Euro kredi alındı. Ancak 2010'un Temmuz ayında AMD "mevcut sözleşme şartlarında projeye devam edemeyecekleri" gerekçesiyle projeyi feshetti ve uluslararası tahkime gitti. CR1 işi iptal edilince CR3 adlı yeni sözleşme, İspanyol ortak girişimi OHL ile 26 Ekim 2011'de toplam 1 milyar 42 milyon Euro'ya imzalandı. Yeni ortak girişimin işe başlama tarihi 3 Kasım 2011, banliyö hattının tamamlanarak hizmete açılma tarihi 18 Haziran 2015 olarak belirlendi. Bu kapsamda 2012'de Pendik- Gebze, 2013 yılının mart ayında Kazlıçeşme-Halkalı, haziran ayında da Haydarpaşa-Pendik arasındaki banliyö seferleri durduruldu ve raylar sökülmeye başlandı. Ancak OHL ortak girişimi de "mali açıdan zor duruma düşmesi nedeniyle" çalışmalarını Nisan 2015'te askıya aldı. Sökülen tren rayları ve yıkılan istasyon platformları bu sırada harabe haline geldi. CHP eski Milletvekili Haluk Eyidoğan konuyla ilgili 21 Aralık 2015'te BIMER üzerinden soru sorarak bilgilendirme istedi. CR1 sözleşmesinin neden iptal edildiğini, ne kadar ödeme yapıldığım, CR3 sözleşmesinin son durumunu yüklenici firmanın işin ne kadarlık bölümünü yaptığını, ek maliyetler çıkıp çıkmadığını sordu. 15 Ocak 2016'da Ulaştırma Bakanlığı Alt Yapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından sorulara yanıt verildi. Sözleşmelerin neden iptal edildiği ve son durumla ilgili diğer bilgilerin halen devam eden ve gizlilik arz eden tahkim davası kapsamında olduğu öne sürülerek yanıt verilmesinin uygun olmadığı kaydedildi.
Sözcü