Ekonomi

Geleneksel perakende pazarı yüzde 70 oranında küçülecek!

Esas Gayrimenkul COO'su Nevzat Yavan, “Geleneksel perakende pazarı hızla daralacak. 3 yıl içerisinde Türkiye’de alışveriş merkezleri yüzde 10 seviyelerinde kategori değişimi yaşayacak” dedi.Son yıllarda değişen tüketici alışkanlıkları ile birlikte artık geleneksel perakendenin yerine karma kullanımlı alanlar öne çıkıyor

Türkiye’de alışveriş alışkanlıkları ile birlikte alışveriş merkezleri de kategori değiştiriyor. Son yıllarda değişen tüketici alışkanlıkları ile birlikte artık geleneksel perakendenin yerine karma kullanımlı alanlar öne çıkıyor.

Sektörde artık kişisel istek ve ihtiyaçların yerine toplumun tüm gereksinimlerini karşılayan alanlar dikkat çekmeye başladı. Esas Gayrimenkul'ün desteğiyle Türkçe’ye çevrilen “Future Ready Retail” (Geleceğe Hazır Perakende) adlı kitabın tanıtım toplantısında bu konular masaya yatırıldı ve perakendenin geleceği ile sektörün önümüzdeki dönemde yaşayacağı dönüşümler hakkında bilgi verildi.

Dunya.com’dan Mehtap Halıcı’nın haberine göre alışveriş merkezlerinin ve markaların iş yapma şekillerinin değiştiğini belirten Esas Gayrimenkul COO'su Nevzat Yavan, “Hazır giyim, yeme-içme ve eğlence sektörüne herkes alışkındı. Ancak bu klasik bakış açısı artık değişti” ifadesini kullandı.

Türkiye’de de tüm dünyada olduğu gibi alışveriş merkezlerinin (AVM) yeniden yapılandığını belirten Yavan, sağlık, eğitim, medikal, spor, tarım gibi kategorilerin AVM’lerle bütünleştiğini söyleyerek, şöyle konuştu: “Geleneksel perakende yüzde 70’e kadar küçülecek. Yüzde 30’luk alanlar ise yeni kategorilerin gelmesiyle oluşacak. 3 yıl içerisinde Türkiye’de alışveriş merkezleri müşterilerin talebi doğrultusunda yüzde 10 seviyelerinde kategori değişimi yaşayacak. Bugün alışveriş merkezlerinde tıp sınavlarına hazırlık kursları ile diş ve güzellik klinikleri bile var. Bazılarının çatılarında tarım dahi yapılıyor.”

Kitabın yazarı ve perakende stratejisti Ibrahim Ibrahim, geleceğin alışveriş merkezlerinin al-sat sisteminden öteye geçmesi gerektiğini belirterek, “Vasat ve ‘seri üretim’ dükkânları birçok ihtiyacın karşılandığı bütüncül alanlara dönmeli. Çünkü alışveriş merkezleri tüketicilerle bağlarını kaybetti. Bu nedenle klasik al-sat sistemine konu olan perakende yüzde 30’a kadar inecek. Bu yerleri yeniden tasarlamak zorundayız“ diye konuştu.

 


 


 

DENGELİ BİR PİYASA ÖNGÖRÜYORUZ

AVM sektörünün önemli bir dönüşümden geçtiğini belirten Esas Gayrimenkul CEO’su Cem Eriç, AVM’lerin şehir yaşamının vazgeçilmez bir parçası olduğunu belirterek, “Alışveriş merkezlerinin sosyal hayatta önemli bir yeri var. İçinde yer alan mağazalarla birlikte büyük bir ekosistem oluşturuyor. Bu sene dengeli bütçeler yaptık ve seçim sonrası bizi çok şaşırtacak sonuçlar beklemiyoruz. Enflasyonun etkisi devam edecek. Piyasalarda belirli bir denge olacak” ifadesini kullandı.