Sektörel

Göcek Tüneli, ücrette otoyolu solladı

Muğla'nın Dalaman ile Fethiye ilçelerini birbirine bağlayan Göcek Tüneli, Türkiye'de yap-işlet-devret modeliyle yapılan ilk karayolu tüneli

Aydın ile İzmir arasındaki 120 kilometrelik otoyolun ücreti 1,7 lira iken 960 metrelik tünelin geçiş ücreti hafif araçlar için 3 lira, otobüsler için 4 lira. Tüneli kullananlar 6 kilometrelik dağ yolunu aşmaktan kurtuluyor. Ancak günde birkaç defa geçmek zorunda kalan sürücüler ile yolcu otobüsü şoförleri tünel ücretinin pahalılığından şikâyet ediyor. Yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen Göcek Tüneli, 3 yıl önce hizmete açıldı.

Fethiye-Muğla karayolunda 10 yıldır yolcu taşımacılığı yapan Salih Arslan, tünel ücretinin adaletsiz olduğunu iddia ediyor. 120 kilometrelik Aydın-İzmir otoyolunda 1,70 lira ödediğini dile getiren Arslan şöyle diyor: "960 metrelik Göcek Tüneli'ne 4 lira ödüyoruz. Buradan geçen 27 kişilik küçük otobüs de, 54 kişilik büyük otobüs de aynı parayı ödüyor. Ortaca, Marmaris ve Fethiye kooperatif başkanlarıyla indirim istedik ama olumsuz cevap aldık. Günde dört defa bu tünelden geçiyorum ve 16 lira ödüyorum. Bu haksızlık."

Karayolları yetkilileri ise yüklenici firmanın 24 yıl işletme hakkına sahip olduğunu ifade ediyor. 830 metre tüp, 130 metre aç-kapa bölümü olmak üzere 960 metre uzunluğunda inşa edilen tünelin, 13 milyon dolara mal olduğunu kaydeden yetkililer, şu bilgileri veriyor: "Yedi yılda kendisini amorti etmesi beklenen tünelin ihale şartnamesine göre 2016 yılında ikinci tüp geçişi yapılacak. Göcek Tüneli'nden günlük ortalama 8 bin 500 araç geçiş yapıyor. Yazın bu sayı 20 bin 500'e çıkıyor. Karayolları'nın belirlediği rayiç bedel 4,5 lira. Tüneli işleten Lider İnşaat otomobillerden 3, otobüslerden 4 lira alıyor. Tünel açılmadan önce 6 kilometrelik dağ yolundan, sağlıksız şartlarda gidiliyordu. Hem zaman hem de yakıt masrafı azalmış oldu."
Kayber Avcı/Zaman