Godiva da Kapalıçarşı'daki dükkanını kapattı!
Kapalıçarşı' da, kiraların altından dolara dönmesinin ardından artan kur nedeniyle, lüks markaların çarşıdaki mağazalarını kapatma trendi sürüyor... Ünlü çikolata markası Godiva da Kapalıçarşı'daki dükkanını kapattı...
Geçtiğimiz aylarda Vakko'nun mağaza kapatma kararı aldığı çarşıdan son çıkan marka da Gopa oldu. Kapalıçarşı'nın ilk yabancı mağazası Mac de artık orada yok. Çıkanların ardından kapalıçarşıda artık sadece Silk and Casmere ve Vakko'nun yerine yeni mağaza açan Stefanel faaliyetini sürdürüyor.
Kapalıçarşı Esnafları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Fırat'ın verdiği bilgilere göre markaların çarşıdan çıkış kararı almasının altında yatan neden dolara dönen kiralar ve kira kontratının ardından hızla yükselen kur. Yabancı markaların çarşıya kurun 1.40-1.50 seviyesindeyken girdiğini, ardından kurun 2 TL'leri bulduğunu dile getiren Fırat, "Özellikle giyim mağazaları indirimli satış yapıyor. Buna karşın kira kura bağlı olarak artıyor. Bu da çıkış kararı getiriyor" diyor.
Kapalıçarşı'da kiralar altından dolara döndü
Yıllardır geleneksel mağazalara ev sahipliği yapan Kapalıçarşı, markalara kapılarını açana kadar konu uzun uzun tartışılmıştı. "Yabancı marka kapalıçarşının tarihi dokusunu bozar mı?" tartışmaları sürerken çarşıda mağaza açan ilk marka kozmetikçi Mac olmuştu. 2011 yılında Kapalıçarşı'da mağaza açan Mac'in ardından Vakko, Silk and Cashmere, ve Gopa da mağaza açmıştı. Ancak, çarşıda iki yılını dolduran bu markalardan sadece Silk & Cashmere dükkanında faaliyetini sürdürüyor. Mağaza açtıktan sonra geçen iki yılın sonunda Vakko, Mac ve son olarak da Gopa, kira kontratlarını yenilememe kararı alan markaları oluşturuyor.
3.600 DÜKKAN VAR
Kapalıçarşı'da 3 bin 600 dükkan var. Bu dükkanlar arasında en pahalı olanının 20 metrekare büyüklüğünde ve yıllık 270 bin dolara kiralanan dükkanlar. Ana caddede fiyat artarken ara sokaklarda düşüyor. Daha küçük olan ve ara sokaklardaki dükkanların kirası 1500 dolara kadar inebiliyor.
Çarşıya özel koleksiyon hazırlamıştı
Ünlü çikolata markası Kapalıçarşı'daki mağazası için özel bir İstanbul koleksiyonu hazırlamıştı. Mağazanın açılışıyla birlikte İstanbul, Dolmabahçe ve Topkapı motifli üç değişik kutu ile özel tasarımlarının satışına başlamıştı.
.
Perakende temsilcilerine göre de Kapalıçarşı hazır giyim dükkanı açmak için iyi bir yer değil. Çünkü çarşının marka algısı halı, mücevher, deri gibi belirli ürünlerde yoğunlaşıyor. İlgi de moda markalarından çok bu ürün gruplarına kayıyor. Buna karşın lüks markaların hala çarşı için sırada olduğunun altını çizen Hasan Fırat, "Şu an boş dükkan yok. Ama olduğu anda girmek isteyen marka çok" diye konuşuyor. Gopa adına Yıldız Holding ise mağazayı süreli sözleşme ile, bir pop-up mağaza olarak açtıklarını 1 yılın sonunda da kapattıklarını ifade ettiler.
Ayşegül Akyarlı Güven/WSJ