Gölcük'te yeni bir yaşam alanı yapılıyor!
Koç Holding, Vehbi Koç Vakfı Fort Otosan kültür ve Yaşam Merkezi nin kapılarını açtı. Mimarisiyle dikkati çeken projenin altında Tece Mimarlık imzası yatıyor...
Kocaeli'ndeki Ford Otosan Fabrikası ile on yıldır Gölcük'te faaliyet gösteren Koç Holding, Vehbi Koç Vakfı Ford Otosan Kültür ve Yaşam Merkezi'ni Devrim Erbil resim sergisi ile açtı.Sanayi Bakanı Nihat Ergün ile Koç Holding şeref Başkanı Rahmi M. Koç'un katıldığı açılışta konuşma yapan Vehbi Koç Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Semahat Arsel 'Büyük şirketler özellikle büyük sanayi kuruluşları faaliyette bulundukları yerlerde öncelikle bölge halkının genel ekonomik ve sosyal yaşantısına olumlu katkıda bulunmalıdır.' diyerek merkezin açılış hikayesini anlattı.
Gölcük'te Ford Otosan arazisine komşu, 1999 Gölcük depreminin fay kırığı ve paralelindeki yolun arasında geçtiğimiz ay açılışı gerçekleşen Merkez, TeCe Mimarlık tarafından Koç Holding çalışanlarına ve çevre halkına hizmet vermek amacıyla tasarlandı.Sosyal yaşam merkezinin programı, spor salonları, konferans salonu, özel toplantı salonları, hobi atölyeleri, sergi salonu, gözlem kulesi ve açık spor alanlarını içeren yapı Koç Holding'in 'Ülkem İçin' projesi için gerçekleştirildi.
Program, 4715 metrekare kapalı alana sahip tesiste TeCe Mimarlık tarafından 2245 metrekare spor merkezi, 2740 metrekaresi kültür merkezi olmak üzere iki ayrı kitle halinde çözümlenmiş. Arsanın geometrisinin ve manzaranın da şart koşmasıyla tüm ana kullanım alanları kuzeye doğru yönlenmiş. Projenin detayları ve tasarımın çıkış noktalarını TeCe Mimarlık'ın ortaklan Tülin Hadi ve Cem İlhan'a sorduk; 'Arazideki büyümüş ağaçların korunması, olabildiğince geniş yeşil alan bırakılması, yapının tabiatla ahengi önemli çıkış noktaları oldu. Bu kararlar, yapıların yeşil alan içindeki konumlanması, aralarında kalan mesafenin belirlenmesi, geometrisinin biçimlenmesi kadar malzeme seçimlerini, tuğla, ahşap ve bakırın kullanımını da yönlendirdi. Yüzey tasarımlarında, gerek dış cepheler gerekse iç cephelerde tabiatta rastlanabilecek, benzerlik ve değişkenliğin yarattığı türden dokular elde edilmeye çalışıldı. Örneğin cephedeki degrade renkli tuğlalar hem yüz değil de ileri geri yerleştirilerek uygulandı veya konferans salonunun kaplamaları inceli kalınlı döşendi. Bu durumu birlikte çalıştığımız tasarımcı arkadaşlarımızdan biri 'düzensizliklerin düzeni' olarak tanımladı.
89 Yapının peyzajında, yeşertilen yüzeyler ve yürüme, toplanma alanları haricinde yapay müdahalelerden kaçınıldı. Yere özgü floranın mevsimsel değişimlerinin rahatça algılanabilmesi, beraberinde yapıları yıl boyunca farklı etkilere büründüreceği göz önünde tutuldu. Zeminin yumuşaklığı bodrum kat yapılmasına izin vermeyip, genelde bodrumlarda halledilen bir çok meselenin çatılara taşınması gerektirdi. Böylelikle yapı bodrumu çatısında bir kitle haline geldi. Yapının teknik donanımında enerji geri kazanımı elbette üzerinde durulan bir konu oldu.
24 metre yüksekliğindeki gözlem kulesi, fabrika açığında yer alan kuş gölü'nün, çok önemli bir doğal tarih haline gelen fay kırığı hattının, Gölcük'ün denizden Bursa'ya doğru uzanan tepelerinin, Ford Otosan fabrikasının gözlenmesine imkan veren, yapıların kararlı yataylığını düşeylikle dengeleyen bir unsur oldu.'
Tasarım