Gündüz Bayer:Yüksek kira isteyen AVM'ler sorun yaşıyor
Vatan Gazetesi'nden Ercan İnan, Metro Grup yöneticileriyle bir araya geldiği yemekte neler konuşulduğunu yazdı
Geçen akşam Metro yöneticileri ile bir iftar yemeğinde buluştuk. Masada Metro bünyesindeki Metro Group Asset Management'ın Genel Müdürü Gündüz Bayer de vardı. Bayer'in başında olduğu şirket 9 alışveriş merkezini yönetiyor ve tam 359 bin 825 metrekarelik alanın kiralamasını yapıyor. 'Türkiye'de perakende sektöründe neler olup bittiğini, işlerin düzelip düzelmediğini Gündüz Bayer'den daha iyi gözlemleyebilen biri yoktur'diye düşünerek sormaya başladım. Metro 7 farklı şehirde yer alıyor. Bunlar içinde Adana da var, Gaziantep de. Dolayısıyla karışım iyi. Sağlıklı sonuç çıkarma, fotoğrafı net görme ihtimali yüksek. "Haziran iyiydi. Temmuz biraz daha iyi oldu. Ağustos yine Temmuz seviyelerinde gidiyor. Öyle tahmin ediyorum ki beklentim sene sonuna kadar çok düşük de olsa artan bir trendle gidecek. Fakat kimse anormal zıplamalar beklemesin" dedi. Bayer'in perakendecilerle ilgili "Tabii ki yine ağlıyorlar. Ancak daha az ağlıyorlar. Hatta sahte ağlayanlar da var" tespiti ilginç. Kiralarla ilgili indirim talepleri devam ediyor mu? diye soruyorum. Şöyle yanıtlıyor: "Biz kira isterken en başında yani işler iyiyken bile hiç uçmamıştık. O yüzden problem yaşamıyoruz. Benim bunca yıllık deneyimimden sonra çıkardığım bir sonuç var. Perakendeciden cirosunun yüzde 10'u kadarını kira olarak talep ederseniz, her iki taraf da mutlu olur. Ancak yüzde 15'ini 16'sını isterseniz sorun çıkar. Nitekim böyle yapanlar şimdi sıkıntıda."
Türkiye'deki hastalık en büyüğü en lüksü olsun
Türkiye'de AVM yatırımlarına bakış açısını da eleştiren Gündüz Bayer şöyle devam ediyor: Türkiye'de ne yazık ki 'size does matter' mantığı geçerli. Ne kadar lüks bir AVM yaparsa inşaata ne kadar çok para harcarsa o kadar da fazla para kazanılacağı sanılıyor. Herkes A gelir grubuna hitap etmeye yöneliyor. Halbuki C'ye hitap eden bir yer olsa çok daha fizıbıl bir yatırım olabilir. 25 milyon dolar yatırımla çok rahatlıkla yılda 7 milyon dolar ciro yapacak bir AVM ortaya çıkarabilirsiniz. Bayer bir diğer sıkıntının ise outlet konseptini benimseyen AVM'lerde çıkacağını söylüyor. "Yanlış konumlandılar. Şimdi işler kötüye giderken zaten herkes fiyat indiriyor. Yani outlet'in bir esprisi yok. İyiye gidince de para kazanamayacaklar. Yani işler iyiye de gitse kötüye de gitse outlet konsepti bence yanlış" diye konuştu.
Vatan/Ercan İnan