Sektörel

Gürsel Tekin, 3. Köprü'nün güzergahını açıkladı!

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, Ankara'da Başbakan Erdoğan'ın bilgisiyle hazırlandığını öne sürdüğü 3. Köprü'nün güzergahını açıkladı.Tekin, 3. Köprü'nün Tarabya ile Beykoz arasına yapılacağını iddia etti

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, İstanbul'a yapılacak üçüncü köprüyle ilgili projeyi elde ettiklerini ileri
sürerek, "Üçüncü köprü, Silivri Kınalı'dan başlıyor, Gebze Topçular'da sona eriyor. Köprü güzergahındaki ormanlar ve su havzaları büyük bir tahribatla karşı karşıya" dedi. Tekin, İstanbul İl Başkanlığında yaptığı basın toplantısında, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın bilgisi dahilinde hazırlanan İstanbul'a yapılacak üçüncü köprüyle ilgili projeyi Ankara'da elde ettiklerini iddia etti.

Güzergahı gösteren bir proje önünde konuşan Tekin, "Üçüncü köprünün bir ucu Silivri, bir ucu Topçular. İşte İstanbul halkının ve Türkiye'nin uzun süredir beklediği üçüncü köprü projesini paylaşıyorum" dedi. İstanbul'un 1/100.000'lik planında üçüncü köprünün yer almadığını ifade eden Tekin, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Çok merak edilen üçüncü köprünün ayakları Tarabya ile Beykoz arasında.  Üçüncü köprü, Silivri Kınalı'dan başlıyor, Gebze Topçular'da sona eriyor. Güzergahın geçtiği yerlerin önemli bir kısmı orman ve su havzası. Bu nedenle üçüncü köprü güzergahındaki ormanlar ve su havzaları büyük bir tahribatla karşı karşıya."

"İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın da yeni köprünün planını bu vasıtayla öğrenmiş olacağını" ileri süren Gürsel Tekin, güzergahta orman ve tarım arazilerinin yer aldığını savundu. CHP İstanbul İl Başkanı Tekin, projeye göre, üçüncü köprü güzergahında yer alacağını ifade ettiği Büyükçekmece, Çatalca Hadımköy bölgelerinde birçok arazinin kısa sürede el değiştirdiğini ileri sürerek, bu arazilerin kimlere ait olduğunun araştırılması ve ortaya çıkarılması gerektiğini kaydetti. Tekin, özellikle Silivri, Arnavutköy, Başakşehir, Alibeyköy, Kurtköy, avuşbaşı gibi yerlerde arazi el değiştirmelerinin çok fazla olduğunu ve bu şekilde yüksek rant elde edileceğini savundu.

Planlanan köprü güzergahının Bahçeşehir, Olimpiyat Stadı, Sazlıdere Havzası, Alibeyköy havzası, Fatih ve Belgrad ormanları üzerinden Hacıosman, Aslantepe'yi de kapsadığını savunan Tekin, güzergah üzerindeki ormanlık alanlar ve su havzalarının büyük bir tehdit altında olduğunu söyledi. Gürsel Tekin, "Tarabya'da Tarabya Otelinin ve önemli bir iş adamının yalısının üstünden geçecek olan köprünün ayakları, Avrupa yakasında, Marmara Üniversitesine ait arazide, Anadolu yakasında ise Beykoz'da Devlet Su İşlerinin arazisinin tam üstünde olacak" diye konuştu.

Köprü güzergahının, Beykoz'dan sonra Polonezköy, Çavuşbaşı, Şile Otobanı, Çekmeköy, Melen suyunun bağlantısının olduğu Ömerli Havzası, Formula 1 Pisti, Kurtköy Kavşağı, Sabiha Gökçen Havaalanı, Akfırat, İzmit ve Gebze'den geçerek, Topçular Mevkisi'nde sona ereceğini iddia eden Tekin, şöyle devam etti: "Anadolu yakasının akciğeri olan Polonezköy'ün ormanları da ciddi bir tehlike altında. Çavuşbaşı'nda araziler 2B arazileri. Ama ne gariptir, kamu arazisinden geçmiyor, ormanı yararak geçiyor. Kimindir bu araziler? Çekmeköy'de de orman alanlarının bir kısmı ve en önemlisi Ömerli Havzası ciddi bir tehlike altında. Kurtköy kavşağında ve Formula 1 Pisti'nin bulunduğu Akfırat'ta da çok önemli arazilerin son 1 yıldır el değiştirmiş, kapatılmış." Gürsel Tekin, açıkladığı üçüncü köprü projesinin "yalan" olduğuna dair herhangi bir açıklama yapılması halinde doğruluğunu ispat edebileceklerini bildirdi.

Projeye belli bürokratların imza atmadığını, bu nedenle onları kutladığını kaydeden Tekin, bir daire başkanının imzası bulunan projede Karayolları Genel Müdürünün imzasının yer almadığını öne sürdü. Tekin, Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu'nun bu konudaki tavrı vedüşüncesini çok merak ettiğini söyledi. Birinci köprü yapıldığında kentin nüfusunun 3 milyondan 5,5'a çıktığını, 8 milyon kişinin de ikinci köprüyle geldiğini belirten Tekin, "Üçüncü köprüyle buraya bir 10 milyon kişi daha gelecek demektir" dedi.  CHP İstanbul İl Başkanı Tekin, eylül ayında İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisine gündeme geldiğinde, plana açık ve net bir şekilde karşı çıkacaklarını bildirdi.
AA

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Gürsel Tekin, 3. Köprü'nün güzergahını açıkladı

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, 3.Köprü'nün güzergahı olduğunu öne sürdüğü ve Ankara'da Başbakan'ın bilgisiyle hazırlandığını söylediği projeyi, bugün düzenlediği bir basın toplantısıyla açıkladı. Projenin sadece İstanbul'u değil bütün Türkiye'yi ilgilendirdiğini söyleyen Tekin, 3.Köprüyle ilgili planın Ankara'da yapıldığını öne sürdü. "Sayın Topbaş'ın ' Ben İstanbul Anayasası yaptım' dediği 100 binlik planda 3.Köprü yok. Ben inanıyorum ki bundan bilgisi yok. Bizden öğrenmiş olacak" diyerek sözlerine başlayan Tekin, bu planın bir geceyarısı İstanbullular'ın önüne gelmesine, vicdanlarının el vermediğini ve bu nedenle bu açıklamayı yaptıklarını sözlerine ekledi.

ARAZİLER EL DEĞİŞTİRDİ
Ankara'da hazırlanan projeye göre 3.Köprü yolunun en batıda Silivri Kınalı'dan başladığını öne süren Tekin, bölgenin orman arazisi olduğunu söyledi. Bölgedeki su havzalarının tehlike altında olduğunu iddia eden Tekin, Büyükçekmece. Çatalca ve Hadımköy bölgelerinde bir çok arazinin kısa süre önce el değiştirdiğini öne sürdü. Tekin, "Bu araziler kimlerin? Nasıl kısa sürede el değiştirdi. Eğer 30 yıldır o bölgede arazileri olan varsa onlara saygı duyarız. Ama bir yıl içerisinde bu araziler el değiştirmişse çok önemli bir kuşkudur" şeklinde konuştu.

Güzergahın, Bahçeşehir üzerinden Sazlıdere Havzası, Kemerburgaz, Alibeyköy havzaları ile Fatih ormanları ve Belgrad ormanlarını içine aldığını söyleyen Tekin, "İstanbul'un geriye kalmış akciğerleri ciddi bir tehlikeyle karşı karşıyadır" şeklinde konuştu.

KÖPRÜ TARABYA OTELİYLE BEYKOZ'DAKİ M.Ü ARAZİSİ ARASINDA
Plana göre 3. Köprü'nün Avrupa yakasında Tarabya Oteli'nin üzerinden Anadolu yakasında Beykoz'daki Devlet Su İşleri arazisi ve Marmara Üniversitesi arazisini içine alan bölge arasında yapılacağını öne süren Tekin, ünlü bir işadamının villasının planlanan köprünün altında kalacağını da iddia etti.

MELEN ÇAYI PROJESİ TEHLİKEDE
Köprü çıkışı bağlantı yolunun Çavuşbaşı ve Polonozköy'den geçeceğini öne süren Tekin, bu bölgedeki arazi sahiplerinin de iyi incelenmesi gerektiğini söyledi. Tekin, "Kimindir bu araziler?" diye sordu. Şile otobanının ordan Çekmeköy'e bağlanacak yolun, İstanbul'a su sağlayan Ömerli Su Havzası ve Melen suyu bağlantısını da tehlikeye atacağını söyleyen Tekin, "Ankara'da yapıldığı için İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bilgisi dışında yapıldığı için oradaki bürokratın İstanbul'un suyuyla ilgili bilgisi yok" şeklinde konuştu.

ARAZİLER KİMİN?
Projenin Sabiha Gökçen Havalimanı çevresini de içine aldığını iddia edin Tekin," Sabiha Gökçen Havalimanı'nın etrafındaki araziler kimindir? Ne rant sağlandı? Araziler ne zaman el değiştirdi? Akfırat dediğimiz yerde de çok önemli araziler kapatılmıştır" diye konuştu.

Yolun Topçular'a bağlandığını söyleyen Tekin, "Projenin bir ucu Topçular, diğer ucu Silivri. İşte 3.Köprü projesi" diyerek sözlerini tamamladı.

BAZI BÜROKRATLAR İMZALAMADI
Açıkladığı projenin Ankara'da Ulaştırma Bakanı ve Başbakan'ın bilgisinde hazırlandığını söyleyen CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, bazı bürokratların bu projeye imza atmadığını, bunlar arasında Kara Yolları Genel Müdürü'nün de olduğunu söyledi. İddiaların yalanlanması halinde ellerinde başka bilgiler olduğunu ve bunları açıklayacaklarını söyleyen Tekin, İBB Başkanı Topbaş'ın 3.Köprü'ye karşı çıktığını da öne sürdü.
Vatan

3'üncü köprü Tarabya-Beykoz arasında olacak

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, "Gündemi sarsacak" diye tanımladığı basın toplantısında, İstanbul'a yapılması düşünülen 3'üncü köprünün Tarabya-Beykoz arasında yapılacağını açıkladı.

Tekin, projeyle, yolun geçtiği bölgelerde rant sağlandığını ve güzergâhtaki su havzaları ile ormanlık bölgelerin tahrip edileceğini savundu. 3'üncü köprü projesine ait olduğu iddia edilen haritanın önünde konuşan Gürsel Tekin, 3'üncü köprünün Tarabya Oteli'nin üst tarafından geçip Beykoz'daki Devlet Su İşleri'nin arazisine bağlanacağını belirterek, "Köprü, Marmara Üniversitesi'nin arazisi ile önemli bir işadamının yalısının üzerinden geçiyor. Bunlar korunmuş değil. Proje kapsamında Alibeyköy, Fatih ve Belgrad Ormanları, Anadolu yakasının akciğeri Polonezköy Ormanları tahrip olacak. Çavuşbaşı'nda 2B kapsamındaki devlete ait arazilerden geçmeyen yol, ormanı yararak geçiyor. Buralardaki araziler kime ait? Karayolları Genel Müdürü projeye imza atmamış. Demek ki hâlâ dürüst insanlar var" dedi.

Topbaş'ın haberi yok
Tekin, şöyle devam etti: "Ulaştırma Bakanı nerede ve nasıl yapılacağını belirtmeden eylül ayında ihale yapacaklarını açıkladı. CHP olarak, İstanbul Büyükşehir ve ilçe belediyelerinin bile haberinin olmadığı projenin takipçisi olduk. Proje neden Ankara'da yapıldı? İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın, `İstanbul Anayasası'nı yaptım' dediği 100 binlik planda 3'üncü köprü yer almıyor. Topbaş'ın da projeden haberi yok. Türkiye'yi ilgilendiren sorunun kapkaç niteliğinde, kimsenin bilgisi olmadan bir gece yarısı İstanbul halkının önüne getirilmesini içimize sindiremiyoruz. Kınalı-Silivri'den başlayan yolun çoğu bölümünde orman ve tarım arazileri var. Ormanlar katliamla karşı karşıya. Önümüzdeki süreçte nüfusu 16 milyonu bulması beklenen İstanbul'un geleceğini ilgilendiren su havzaları da büyük tehlike altında. Projeyle büyük rant elde ediliyor. Büyükçekmece, Çatalca ve Hadımköy bölgelerinde birçok arazi kısa süre içinde el değiştirmişse, bu araziler kimlerin? 20-30 yıl öncesinden alındıysa saygı duyarız. Ama son bir yıl içinde araziler el değiştirmişse bu çok önemli bir kuşkudur."
Hürriyet

3. köprü ormanları tehdit ediyor

CHP İstanbul İl Başkanı Tekin, 3. köprü güzergâhı yüzünden Alibeyköy Gölü'nün havza niteliğini kaybederek su kaynağı olmaktan çıkacağını iddia ettiTekin, Fatih ve Belgrad ormanlarının içinden geçen çevreyolunun da İstanbul'un akciğerleri olan bu bölgeye büyük darbe indireceğini söyledi

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, İstanbul'a yapılacak üçüncü köprüyle ilgili projeyi elde ettiklerini öne sürdü. Köprünün ayaklarının Tarabya ile Beykoz Çubuklu arasında olacağını iddia eden Tekin, "Üçüncü köprü, Silivri Kınalı'dan başlıyor, Gebze Topçular'da sona eriyor. Köprü güzergâhındaki ormanlar ve su havzaları büyük bir tahribatla karşı karşıya" dedi.

Tekin, İstanbul İl Başkanlığı'nda düzenlediği basın toplantısında, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın bilgisi dahilinde hazırlanan üçüncü köprüyle ilgili projeyi Ankara'da elde ettiklerini ileri sürdü.

İstanbul'un 1/100.000'lik planında üçüncü köprünün yer almadığını ifade eden Tekin, "Çok merak edilen üçüncü köprünün ayakları Tarabya ile Beykoz arasında. Üçüncü köprü, Silivri Kınalı'dan başlıyor, Gebze Topçular'da sona eriyor. Güzergâhın geçtiği yerlerin önemli bir kısmı orman ve su havzası. Bu nedenle üçüncü köprü güzergâhındaki ormanlar ve su havzaları büyük bir tahribatla karşı karşıya" diye konuştu.

`Arazileri kimler satın aldı?'
"İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın da yeni köprünün planını bu vasıtayla öğrenmiş olacağını" ileri süren Tekin, güzergâhta orman ve tarım arazilerinin yer aldığını savundu. Tekin, projeye göre, üçüncü köprü güzergâhında yer alacağını ifade ettiği Büyükçekmece, Çatalca Hadımköy bölgelerinde birçok arazinin kısa sürede el değiştirdiğini ileri sürerek, bu arazilerin kimlere ait olduğunun araştırılması ve ortaya çıkarılması gerektiğini kaydetti. Tekin, özellikle Silivri, Arnavutköy, Başakşehir, Alibeyköy, Kurtköy, Çavuşbaşı gibi yerlerde arazi el değiştirmelerinin çok fazla olduğunu ve bu şekilde yüksek rant elde edileceğini savundu.

Tekin, açıkladığı üçüncü köprü projesinin "yalan" olduğuna dair herhangi bir açıklama yapılması halinde doğruluğunu ispat edebileceklerini bildirdi. Tekin, projeye belli bürokratların imza atmadığını, bu nedenle onları kutladığını da sözlerine ekledi.

Belgrad ormanı içinden geçecek
Üçüncü köprüye bağlanacak çevre yollarının Edirne yönünde Kınalı mevkiinde TEM Otoyolu'na bağlandığını söyleyen Tekin, yolun Silivri ve Çatalca'nın kuzeyinden orman alanları, su havzaları ve tarım alanlarından geçerek, Büyükçekmece Gölü'nün kuzeyinden, Sazlıdere Barajı'nın güneyinden İstanbul'a ulaştığını belirtti. Tekin, şöyle devam etti:
"Olimpiyat Stadı'nın kuzeyinden geçen güzergâh, Alibeyköy Baraj Havzası'nın da kuzeyinden geçiyor. Bunun sonucunda TEM Otoyolu ile üçüncü köprü yolunun arasında kalan Alibeyköy Gölü, havza niteliğini tümden kaybederek su kaynağı olmaktan çıkıyor. Kemerburgaz-Sarıyer bölgesinde Fatih ve Belgrad ormanlarının içinden geçen çevreyolu İstanbul'un akciğerleri olan bu bölgeye büyük darbe indiriyor. Buradan Tarabya'ya ulaşan yol, Büyük Tarabya Oteli'nin kuzeyinden geçerek Boğaz'a ulaşıyor. Avrupa yakasındaki ayakları Tarabya'da bulunan Marmara Üniversitesi'ne ait araziye kurulacak olan köprünün Anadolu yakasındaki ayakları ise Çubuklu'daki (Beykoz) Devlet Su İşleri Tesisleri'nin bulunduğu noktaya kuruluyor. Köprünün çıkışındaki yol ise, sırasıyla Polonezköy, Çavuşbaşı, Çekmeköy, Kurtköy Kavşağı ve Akfırat'tan Topçular'a ulaşıyor. Anadolu yakasındaki yol geçişi nedeniyle Elmalı Barajı ve havzası, Ömerli havzası ile Polonezköy'deki ormanlar da projeden zarar görecek."
Şakir Aydın/Milliyet

3. köprü ve bağlantı yolları CHP haritasında

Bakanlığın rant kaygısıyla gizli tuttuğu 3. köprü güzergâhı konusunda dün CHP İstanbul İl Başkanı Tekin basın toplantısı yaparak bir harita açıkladı. Tekin, "3. köprü Tarabya-Beykoz arasında" dedi

Uzun zamandır tartışma konusu olan ve rant endişeleri nedeniyle Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın açıklamaktan kaçındığı 3. köprü güzergâhı konusunda CHP bir harita açıkladı. CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin dün düzenlediği basın toplantısında 3. Köprü'nün Tarabya-Çubuklu (Beykoz) arasında yapılacağını belirterek, Tarabya'da Marmara Üniversitesi arazisi içinden kıyıya inerek Boğaz geçişi yapan 3. köprünün, Beykoz Devlet Su İşleri'nin (DSİ) bulunduğu noktada Asya yakasına bağlandığını belirtti. Güzergâhı gösteren bir proje önünde konuşan Tekin, "Üçüncü köprü bağlantılarının bir ucu Silivri, bir ucu Topçular" dedi. Tekin, güzergâhın Başbakan Tayyip Erdoğan'ın cebindeki güzergâh haritası olduğunu iddia ederek, Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu ile Karayolları Genel Müdürü Cahit Turan'ın güzergâha onay vermediğini, sadece bazı daire başkanlarının onayı olduğunu söyledi.

ORMAN VE SU HAVZALARI
Tekin, 3. köprü güzergâhının su kaynaklarını tahrip edeceğini savunarak, şöyle dedi: "Olimpiyat Stadı'nın ve Alibeyköy Baraj Havzası'nın kuzeyinden geçiyor. Bunun sonucunda TEM Otoyolu ile 3. köprü otoyolunun arasında kalan Alibeyköy Gölü, havza niteliğini tümden kaybederek su kaynağı olmaktan çıkıyor. Kemerburgaz Sarıyer bölgesinde Fatih ve Belgrad ormanlarının içinden geçen çevreyolu, İstanbul'un akciğerleri olan bu bölgeye büyük darbe indiriyor. Hacıosman Bayırı üzerinden geçen otoyol, Tarabya Körfezi'nin yanında Marmara Üniversitesi arazisi içinden kıyıya inerek Boğaz geçişini yapıyor. 3. köprü, Boğaz'ın karşı yakasında Beykoz DSİ Tesisleri'nin bulunduğu noktada Asya yakasına bağlanıyor. Çok merak edilen 3. köprünün ayakları Tarabya ile Beykoz Çubuklu arasında."
Recai Kömür/Sabah

3. köprü Tarabya-Beykoz arasına yapılacak
CHP İstanbul  İl Başkanı Gürsel Tekin, 3. köprünün Anadolu Yakası'nda, Beykoz'daki Marmara Üniversitesi arazisinden, Avrupa Yakası'ndaysa Tarabya Oteli'nin hemen üstünden geçeceğini öne sürdü. 'Güzergahtaki araziler el değiştiriyor' dedi

İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan 3'üncü köprü güzergahını Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'dan önce CHP açıkladı. CHP'nin Şişhane'deki İl Merkezi'nde düzenlediği basın toplantısında İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, köprü güzergahının Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın cebindeki güzergah haritası olduğunu belirterek, haritaya Ankara'dan ulaştıklarını söylemekle yetindi. Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu ile Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan'ın güzergaha onay vermediğini ileri süren Tekin, sadece bazı daire başkanlarının onayı olduğunu iddia etti.

TARİHİ YALI ÜZERİNDE
Tekin bu köprünün, 1.5 kilometrelik deniz üzerindeki uzunluğuyla, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri'nden daha uzun olacağını söyledi. 
Tekin 3. köprünün, Tarabya-Çubuklu (Beykoz) arasında yapılacağını iddia etti. Buna göre köprünün Avrupa Yakası'ndaki ana ayakları Tarabya Oteli'nin yanındaki Marmara Üniversitesi arazisinde, Anadolu ayakları ise Çubuklu'daki (Beykoz) DSİ arazisinde olacak. Köprü, Tarabya'da Çin Konsolosluk binası olarak kullanılan, Koç Ailesi'ne ait tarihi yalının da üzerinden geçecek.

Araziler el değiştiriyor
Tekin, güzergah üzerindeki özellikle Kurtköy, Akfırat, Çavuşbaşı, Alibeyköy bölgesinde bazı arazilerin son bir yıl içinde el değiştirdiğini iddia ederek, 'İnsanlar 15-20 yıldır bu arazilerin sahipleri olabilir. Helali hoş olsun. Ancak son bir yıl içinde bazı arazilerin el değiştirmesi de kuşku uyandırıyor. Bu araziler kimlerin, ne zaman el değiştirdi' diye konuştu.

Havzalar tahrip ediliyor
Tekin, 3. köprüye bağlanacak çevre yollarının, Silivri ve Çatalca'nın kuzeyinden orman alanları, su havzaları ve tarım alanlarının içinden geçerek, Büyükçekmece Gölü'nün kuzeyini, Sazlıdere Barajı'nın güneyini katederek İstanbul'a ulaştığını belirtti. Tekin  şöyle konuştu: 'Olimpiyat Stadı'nın kuzeyinden geçen yol, Alibeyköy Baraj Havzası'nın da kuzeyinden geçiyor. Bunun sonucunda TEM Otoyolu ile 3. köprü otoyolunun arasında kalan Alibeyköy Gölü, havza niteliğini tümden kaybederek su kaynağı olmaktan çıkıyor. Kemerburgaz Sarıyer bölgesinde Fatih ve Belgrad ormanlarının içinden geçen çevreyolu İstanbul'un akciğerleri olan bu bölgeye büyük darbe indiriyor.'İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı    Kadir Topbaş'ın, 'İstanbul'un anayasası olarak nitelendirdiği' 1/100 binlik planlarda köprünün olmadığını anlatan Tekin, 'Topbaş da güzergahı bizden öğrenmiş olacak. Kap-kaç niteliğinde hazırlanan bu güzergahın İstanbul'un akciğerleri ormanlarla, su havzalarının nasıl tahrip edildiğini sizlerle paylaşmak istiyorum' dedi.
Nebahat KOÇ/Akşam


`İşte sır gibi saklanan 3'üncü köprü'

CHP İstanbul il Başkanı Gürsel Tekin, merakla beklenen 3'üncü köprü güzergahını ele geçirdiğini öne sürdü. Tekin, "Bu güzergahın haritasını Başbakan cebinde taşıyordu. Onaylanan haritaya Ankara'dan ulaştık. Tarabya-Beykoz arasında yapılacak olan 3'üncü köprü, orman ve su havzalarını tehlikeye atacak" dedi. Ancak Ulaştırma Bakanlığı iddiaları yalanladı.

Şişhane'deki İl Merkezi'nde bir basın toplantısı düzenleyen CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, 3. Köprü güzergahını açıkladı. Tekin, 3'üncü Köprü'nün Tarabya-Çubuklu (Beykoz) arasında yapılacağını iddia ederek, "Bu güzergah haritası, Başbakan Erdoğan'ın cebinde taşıdığı haritadır. Onaylanan haritaya Ankara'dan ulaştık" dedi.

'Çevre ve Orman Bakanı güzergaha onay vermedi'

Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu ile Karayolları Genel Müdürü Cahit Turan'ın, güzergaha onay vermediğini ileri süren Tekin, güzergahta sadece bazı daire başkanlarının onayı olduğunu iddia etti. Tekin, Tarabya-Beykoz arasında yapılacak olan 3'üncü Köprü ve bağlantı yollarının su havzaları ile ormanları da katledeceğini savundu:

'Bu proje İstanbul'un akciğerlerine darbe'

"Olimpiyat Stadı'nın kuzeyinden geçen güzergah, Alibeyköy Baraj Havzası'nın da kuzeyinden geçiyor. Bunun sonucunda TEM Otoyolu ile 3'üncü Köprü otoyolunun arasında kalan Alibeyköy Gölü, havza niteliğini tümden kaybederek su kaynağı olmaktan çıkıyor. Kemerburgaz Sarıyer bölgesinde Fatih ve Belgrad ormanlarının içinden geçen çevre yolu, İstanbul'un akciğerleri olan bu bölgeye büyük darbe indiriyor. Hacıosman bayırı üzerinden geçen otoyol, Tarabya Körfezi'nin yanında, Marmara Üniversitesi arazi içinden kıyıya inerek boğaz geçişini yapıyor. 3'üncü Köprü, boğazın karşı yakasında Beykoz DSİ Tesisleri'nin bulunduğu noktada Aska Yakası'na bağlanıyor. Çok merak edilen 3'üncü Köprü'nün ayakları Tarabya ile Beykoz Çubuklu arasında."

'Köprü güzergahı siparişle hazırlandı'

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın İstanbul'un anayasası olarak nitelendirdiği 1/100 binlik planlarda 3. Köprü'nün olmadığına dikkat çeken Tekin, "Topbaş da, güzergahı bizden öğrenmiş olacak. Kap-kaç niteliğinde hazırlanan bu güzergahtaki İstanbul'un akciğerleri ormanlarla, su havzalarının nasıl tahrip edildiğini sizlerle paylaşmak istiyorum" diye konuştu. Tekin, köprü güzgergahının Ankara'dan siparişle hazırlandığını da öne sürdü.

'Son bir yılda çevredeki araziler el değiştirdi'

CHP'li Tekin, güzergah üzerindeki özellikle Kurtköy, Akfırat , Çavuşbaşı, Alibeyköy bölgesinde bazı arazilerin son bir yıl içinde el değiştirmesine de dikkat çekerek, "İnsanlar 15-20 yıldır bu arazilerin sahipleri olabilir. Helali hoş olsun. Ancak son bir yıl içinde bazı arazilerin el değiştirmesi de kuşku uyandırıyor. Bu araziler kimlerin, ne zaman el değiştirdi?" diye sordu.

GÜZERGAHI ELE GEÇİRDİKLERİNİ İDDİA EDEN CHP'Lİ TEKİN: `YENİ KÖPRÜ TARABYA-BEYKOZ ARASINA YAPILACAK'

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin'in Ankara'dan ulaştıklarını iddia ettiği haritaya göre Üçüncü Köprü'nün bağlantı yolları, Anadolu yakasında Formula 1 pistiyle cazibe merkezi haline gelen Akfırat 'a kadar uzanacak. Edirne yönünde ise Kınalı mevkiinden, TEM Otoyolu'na bağlanacak. Tekin, bağlantı yollarının özellikle Avrupa yakasında su havzalarının katledeceğini öne sürerek, "Yollar, Silivri ve Çatalca'nın kuzeyinden orman alanları, su havzaları ve tarım alanlarının içinden geçerek, Büyükçekmece Gölü'nün kuzeyini, Sazlıdere Barajı'nın güneyini kat ederek İstanbul'a ulaşacak" dedi.

ULAŞTIRMA BAKANLIĞI YALANLADI

`Güzergah netleşmedi çalışmalar sürüyor'

Üçüncü Köprü'yle ilgili ilk olarak üç ayrı güzergah ihtimali olduğu iddiaları ortaya atılmıştı. Ancak Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, geçtiğimiz Haziran ayında yaptığı bir açıklamada güzergah seçeneklerinin ikiye indiğini açıklamıştı. Köprünün, bu yıl içinde yap-işlet-devret modeliyle ihale edileceğini ve mevcut köprülerin kuzeyinde yer alacağını söyleyen Bakan Yıldırım'ın bu açıklamalarının ardından, Tekin'in dün açıkladığı Beykoz-Tarabya güzergahı ile Beykoz-Sarıyer güzergahları ön plana çıkmıştı. Başkan Tekin'in basın toplantısının üzerine Ulaştırma Bakanlığı'nı aradık. Bakanlığın Basın Müşavirliği'nden Tekin'in açıklamasına şu yanıt verildi: "3'üncü Köprü ile ilgili güzergah çalışmaları devam etmekte olup, kesinleşen herhangi bir güzergah bulunmamaktadır. Güzergah, belediyelerin imar planlarına işlendikten sonra noktasal olarak kesinleşecektir. Bir siyasi partinin İstanbul İl Başkanı'nın dağıttığı haritaların herhangi bir bağlayıcılığı bulunmamaktadır."
Vatan/Bülent Ergün

CHP köprü güzergâhını 'ele geçirdi'

CHP İstanbul İl Başkanı Tekin'in 'Ankara'dan aldığı' haritaya göre üçüncü Boğaz köprüsü Tarabya-Beykoz arasına kurulacak. Tekin, bölgede son bir yılda el değiştiren arazilere dikkat çekti

İstanbul'a yapılması planlanan üçüncü Boğaz köprüsünün güzergâhı sır gibi saklanırken, CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, bu köprüye ait olduğunu öne sürdüğü bir harita açıkladı. Tekin, "Tarabya ile Beykoz arasında yapılacak" dediği köprünün orman ve su havzalarını tehlikeye attığını öne sürerken, güzergâhın geçtiği bazı bölgelerde son bir yıl içinde el değiştiren arazilere de dikkat çekti.

Tekin, dün il merkezinde  açıkladığı üçüncü köprü haritasının Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın bilgisi dahilinde hazırlandığını, kendilerinin de haritaya Ankara'dan ulaştıklarını söyledi. Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu ile Karayolları Genel Müdürü Cahit Turan'ın güzergâha onay vermediğini ileri süren Tekin, güzergâhta sadece bazı daire başkanlarının onayı olduğunu belirtti. 
Tekin'in basına dağıttığı haritaya göre üçüncü köprü Tarabya-Beykoz arasında inşa edilecek. Tarabya Körfezi'nin yanında Marmara Üniversitesi arazisi içinden geçerek Boğaz kıyısına inen üçüncü köprü, Beykoz'da Devlet Su İşleri'nin (DSİ) bulunduğu noktadan Asya Yakası'na bağlanacak.
Üçüncü köprüye bağlanacak çevreyolları ise Edirne yönünde Kınalı mevkiinden başlayıp Anadolu yakasında Gebze Topçular'a uzanacak. Yollar Silivri ve Çatalca'nın kuzeyinde orman alanları, su havzaları ve tarım alanlarının içinden geçerek, Büyükçekmece Gölü'nün kuzeyini, Sazlıdere Barajı'nın güneyini kat ederek İstanbul'a ulaşacak. Tekin, güzergahla ilgili, şöyle konuştu: "Olimpiyat Stadı'nın kuzeyinden geçen güzergah, Alibeyköy Baraj Havzası'nın da kuzeyinden geçiyor. Bunun sonucunda TEM Otoyolu ile üçüncü köprü otoyolunun arasında kalan Alibeyköy Gölü, havza niteliğini tümden kaybederek su kaynağı olmaktan çıkıyor. Kemerburgaz-Sarıyer bölgesinde Fatih ve Belgrad ormanlarının içinden geçen çevreyolu İstanbul'un akciğerleri olan bu bölgeye büyük darbe indiriyor. Hacıosman Bayırı üzerinden geçen otoyol, Tarabya Körfezi'nin yanında Marmara Üniversitesi arazisi içinden Boğaz geçişini yapıyor." 

`Kurtköy, Akfırat, Alibeyköy...'
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın İstanbul'un anayasası olarak nitelendirdiği 1/100 binlik planlarda üçüncü köprünün olmadığını söyleyen Tekin, "Topbaş da güzergâhı bizden öğrenmiş olacak. Köprü  önemli bir işadamının yalısının üzerinden geçiyor. Bunlar korunmuş değil. Korunanlar da var" dedi. 
Tekin, güzergâh üzerindeki özellikle Kurtköy, Akfırat, Çavuşbaşı ve Alibeyköy bölgesinde bazı arazilerin son bir yıl içinde el değiştirdiğini belirtip şu soruları yöneltti: "İnsanlar 15-20 yıldır bu arazilerin sahipleri olabilir. Ancak son bir yıl içinde bazı arazilerin el değiştirmesi de kuşku uyandırıyor. Bu araziler kimlerin, ne zaman el değiştirdi? Proje Sabiha Gökçen Havalimanı çevresini de içine alıyor. Havalimanı etrafındaki araziler kimindir? Ne rant sağlandı? Araziler ne zaman el değiştirdi? Akfırat'ta da çok önemli araziler kapatılmıştır." 
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ise üçüncü köprü güzergâhının imar planlarına işlenmediğini söylerken açıklamanın spekülasyondan ibaret olduğunu savundu.

Uzmanlardan felaket senaryosu
Uzmanlar, Gürsel Tekin'i açıkladığı güzergâhı şöyle değerlendirdi: Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Pınar Özden:  "Biz hiçbir zaman güzergâh tartışmasına girmedik. Bu köprünün yeri ne olursa olsun karşıyız. Kuzey tarafında yapılacağını zaten biliyoruz. Uzmanların açıklamalarına göre, kuzey ormanların bulunduğu bölgede 800 hektar  alanın yok olacağını tahmin ediliyor. Bu da çevresel açıdan felaket anlamına geliyor. Yeni köprülerin yapılması, bağlantı yollarının açılması, yeni yapılaşmaların artmasına neden olacak. Bunun örneğini birinci ve ikinci köprülerde gördük. Bu konuda yeni bir baskı doğacak. Kent için felakat olacak." 
Çevre Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Eylem Tuncaelli:  "Bizim yıllardır söylediğimiz şu: Üçüncü köprü yapıldığı zaman, bu kez dördüncü köprü tartışmaları başlayacak. Bu bir çözüm değil. Türkiye yıllar öncesi kent sözleşmesine imza attı. Buradaki bir maddede, otomobilin kenti öldüreceğinden söz edilir. Yeni köprü otomobil kullanımını daha da artıracak. İstanbul'da zaten su sorunu var. Her gün barajların doluluk oranı konuşuluyor. Yeni köprü güzergâhı ormanlara olduğu kadar su havzalarına da büyük zarar verecek. Yağmur çekecek alanlar yok ediliyor. Araç kullanımının artmasıyla bir bütün olarak fosil yakıt tüketimi de artacak. Daha planlı bir şekilde bunları azaltma yönünde çalışmalar yapılması gerekirken, aksi yönde hareket ediliyor."
Radikal