Genel

Hakan Kıran: Boğaz'daki yapıların yüzde 85'i kaçak!

Ocakta açılışı yapılacak olan Haliç Metro geçiş projesinin mimarı Hakan Kıran, Boğaz'daki yapıların yüzde 85'inin kaçak olduğunu belirterek "İyi bir siluet çalışması gerek. Af da çıkmamalı" dedi


Marmaray'ın açılışından sonra İstanbul trafiğine nefes aldırması beklenen Haliç Metro Geçiş Projesi'nin mimarı Hakan Kıran ile hem projeyi hem de İstanbul'daki diğer projeleri konuştuk. 


 Haliç Metro Geçiş Köprüsü projeniz çok tartışıldı. Açılış ne zaman olacak? 

Açılışı ocakta yapacağız. Projeyle ilgili genç-yaşlı birçok insan konuştu. 'Daha iyi olabilirdi' dediler ama nasıl olması gerektiğine dair öneri getirmediler. 8 yıl projeyle ilgili çalıştık. Hâlâ da çiziyoruz. Köprü dizaynını en ince şekilde tasarladık. Malzemeyi nasıl verimli kullanırız diye baktık. 


UNESCO'DA KİRLENMIŞ ALAN VARDI 

 Madem bu kadar detaylı çalıştınız. Neden bu kadar tartışıldı? 

İtirazların iyi niyetli olmadığını düşünüyorum. Haliç ve Süleymaniye Camisi'nin silueti üzerine tartışmalar yaşandı. Biz büyük bir sorumluluk aldık ve bunun farkındayız. Bu projeyi egomuzu tatmin etmek için yapmadık. 


 UNESCO da tartışmalara dahil oldu... 

UNESCO'nun itirazından sonra proje 1 yıl durdu. Bu süreçte gittik kendileriyle görüştük. Orada kirlenmiş alanla karşılaştık. Yani biz gitmeden orada olumsuz bir imaj oluşturulmuştu. Yarı veya tam siyasi bir manzara vardı. Projemizi anlattık. Medeni bir ilişki kurup birçok bilim adamıyla çalıştık. 


MAJÖR DEĞİŞİKLİK YAPILMADI 

 'Proje Hakan Kıran değil UNESCO imzası taşıyor' diyenler oldu... 

Böyle bir şey yok. Projede majör hiçbir değişiklik yapılmadı. Yüksekliği bizim çizdiğimiz gibi. Sadece ayaklarda bazı değişiklikler yaptık. Tek ayak yerine dörde böldük. Haliç'in zemini çok kaygan. O yüzden ayakları genişlettik. 


 Boğaz'da kaçak yapılar yıkılacak. Bu konuda görüşünüz nedir? 

1988'lerde orada restorasyonlar yaptım. Boğazdaki yapıların yüzde 85'inin kaçak olduğu söylenir. O dönemde ben restorasyon yaparken her gün gelip belediye ölçüm yapardı. Ama yan tarafa bir gecede bina dikilir ve ona göz yumulurdu. O yüzden dönem dönem incelenip hesap sorulması lazım. Gecekondular gece konmuyor. Affa da birinin yıkılıp diğerinin yıkılmamasına da karşıyım. Boğaz'ı belli bir formata döndürecek siluet çalışmasından sonra yüzde 100 yıkılacakları tespit etmek lazım. Kaçak olanlardan ise renovasyon yapılacakların bırakılması gerekli. 


UNKAPANI'NDAN SİLUETİ GÖREMEYEN YANINDAKİ SOKULLU CAMİSİ'NE BAKSIN

 Siluet köprüden bakılınca kapanmıyor ama Unkapanı'nda durum öyle değil... 

Bakın, daha alçak ve çok ayaklı yapsaydık o zaman göz hizasından bakıldığında hiç görülemezdi. Unkapanı Köprüsü'nün yanında bulunan, Mimar Sinan'ın yaptığı Sokullu Camisi'nin olduğu yerden bakıldığında bir miktar silueti etkiliyor. Bu yüzden ayakları daha çok kıyıya yanaştırdık. Ancak bunu ortaya atanlara soruyorum: O eleştirdikleri nokta utanç noktasıdır. Çünkü Mimar Sinan'ın Süleymaniye Camisi eseri için bizim projemize karşı çıkanlar, eleştirdikleri noktadan arkalarına baksınlar. Orada Sokullu Camisi ve külliyesi var. Köprü nedeniyle çok kötü durumda. Restorasyon yapılıyor.


BÜYÜK RESMİ GÖRMEK GEREKİR

 3'üncü Havalimanı, 3'üncü Köprü ve Kanal İstanbul ile ilgili düşüncelerinizi merak ediyorum? 

Bunların hepsi kuzeye yapılacak projeler. Köprü, havalimanı ve yeni şehirler olmaz demem için büyük resmi görmem gerek. Kuzey bölgesi İstanbul'a lazım mı, buraya projeler yapılırsa ne olur? Bunlar elbette düşünülmüştür.


PİŞMAN OLMADIM

 Pişman olduğunuz dönemler oldu mu? 

Hayır hiç pişman olmadım. İlk zamanlar içime kapandım. En çok iş yapıldığı dönemde buraya kanalize oldum. Köprü kararını ne ben verdim ne de bu dönem... Aslında buraya köprü yapılmasına 1985'te karar verildi. Bizim proje 2005'te onaylandı. O dönemden bu yana koruma kurullarından her türlü izinler alındı. Kimse de buraya köprü yapılmasın demedi. 


YARIMADAYI 360 DERECE GÖREN TERAS

 Köprünün ortasında tek istasyon mu olacak? 

Evet. İstasyonu iki yakaya yapamadık. Bir taraf tarihi bölge... Diğer tarafa yapılsa önceki istasyona çok yakın olacaktı. Bu istasyon tarihi yarımadayı 360 derece açıdan görecek bir manzara terası olacak. Turizm açısından da önemli bir mekân haline gelecek.


EN ÇİRKİN PROJELER GALATA VE TATLICI

 Sizce İstanbul'un en çirkin projesi hangisi? 

İlk aklıma gelenler Galata Köprüsü ve Tatlıcı binası. Eskiden Gökkafes derdik ama ondan çok daha kötü yapılmış binalar gördük, İstanbul'un siluetini bozdular. 


RAKAMLARLA HALİÇ KÖPRÜSÜ

 Taksim metrosu Yenikapı'ya taşınacak. 

 Günde 1 milyon yolcu taşıyacak. 

 180 milyon liraya mal oldu. 

 Projeyle İstanbul metrosu ve Marmaray birleşecek. 

 Denizden 12 metre yükseklikteki köprü gemi geçişlerinde açılacak.



Sabah