Haliç Metro Geçiş Köprüsü tarihî silueti etkilemeyecek!
Haliç Metro Geçiş Köprüsü mimarı Hakan Kıran, köprünün tarihi silueti etkilemeyeceğini ispatlayan bilimsel araştırmalar yaptıklarını söylüyor
Yapımı tartışmalara yol açan Haliç Metro Geçiş Köprü'sünün mimarı Hakan Kıran, UNESCO'nun konuyla ilgili kararının yanlış aksettirildiğini söyledi. Köprü direk yüksekliklerinin tarihî yarımadanın eşsiz siluetini bozacağı yönünde eleştiriler alan Kıran, "UNESCO'nun Brezilya'daki toplantısına gidip izah etmeseydik, Türkiye, Dünya Tarih Miras Listesi'nden çıkarılacaktı." dedi.
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü'nün (UNESCO) Dünya Tarih Miras Listesi'nden İstanbul'u çıkarmasını gündeme getiren Haliç Metro Geçiş Köprüsü mimarı Hakan Kıran, köprünün tarihi silueti etkilemeyeceğini ispatlayan bilimsel araştırmalar yaptıklarını söylüyor. UNESCO heyetinin İstanbul hakkında aldığı kararın yanlış tercüme edildiğini dile getiren Kıran, köprü projesi hakkında kesinlikle revizyon istenmediğini vurguluyor. Zaman'a açıklama yapan Kıran, heyetin bilinenin aksine projeyi beğeniyle karşılandığına dikkat çekiyor. UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Başkan Vekili Prof. Dr. Öcal Oğuz ise, köprü hakkındaki revizyon talebi iddialarına şu şekilde açıklık getiriyor "Mealen, farazi konuşmamak lazım. Net olan bilgi şudur, 2010 yılında İstanbul Dünya Miras Listesi'nden çıkarılmadı. Komitenin söylediği, Haliç'te yapılacak köprünün Süleymaniye'ye zarar vermemesi talebidir."
İstanbul ile UNESCO arasında yaşanan süreç hakkında bilgi veren UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Başkan Vekili Oğuz, UNESCO raportörlerinin Brezilya'daki dönem toplantısı öncesinde İstanbul'a gelip raporlar hazırladığını anlattı. Heyetin, raporlarını hazırlarken Türkiye'deki bazı sivil toplum örgütlerinden, yerel örgütlerden, sivil toplum kuruluşlarından ve halktan bilgi ve destek aldığını dile getirdi. Tamamlanan raporda ise Haliç Metro Geçiş Köprüsü direklerinin Süleymaniye'yi gölgeleyeceğinin rapor edildiğini aktardı. Ancak, Dünya Miras Komitesi'nin İstanbul'u Tarihî Miras Listesi'nden çıkarmadığına dikkat çeken Oğuz "Çünkü, Haliç Metro Geçiş Köprüsü henüz proje aşamasında ve gerçekleşmiş bir sorun yaşanmış değil. Yani şu anda Süleymaniye'nin siluetini bozan bir yapı yok." dedi.
Mimar Kıran ise, Taksim metrosunu, Şehzadebaşı ve Aksaray üzerinden Yenikapı'ya bağlayacak olan köprünün direklerinin, tarihî silueti etkilemeyeceğini ispatlayan araştırmalar yaptıklarını anlatıyor. Kıran, bu konuda onlarca yerli ve yabancı bilim adamıyla bir araya gelerek bölgenin tarihî özelliklerinden dizaynına varıncaya kadar geniş bir çalışma yaptıklarını açıklıyor. Araştırmalarının tarihî silueti etkilemeyeceğini ispatlayan iki kitabı da beraberinde getirdiğini anlatıyor. Siluetin, hangi noktadan bakıldığında etkileneceğinin çok önemli olduğuna vurgu yapan Kıran, "Eğer insanların yürüdüğü yaya aksından bakarsanız bu direkleri hiç kimse görmeyecek. Ancak Süleymaniye'nin tam karşısına geçip aşağıdan bakarsanız direkler 150 metre ötede görünecek. Dolayısıyla kişi uzaklaştıkça görüntü küçülecek ve yine siluet etkilenmeyecek." diyerek kendi tezini savunuyor. UNESCO'nun Brezilya'daki dönem toplantısına katıldığını ve heyet temsilcilerine köprüyü birebir anlattığını söyleyen Mimar Kıran, "Projemiz takdirle karşılandı. Ancak toplantıdan İstanbul ve proje hakkında alınan kararları bazı çehreler kasıtlı olarak yanlış tercüme ediyor. Bunu yapanlar ayıbın da ötesinde aslında suç işliyor." diyor.
UNESCO temsilcilerine projeyi birebir anlattığını söyleyen Mimar Hakan Kıran, "Eğer biz UNESCO'ya gidip kendimizi anlatmasaydık İstanbul, "Korunması Gereken Tarihî Miras Listesi'nden çıkarılacaktı" diyor. Projeyi anlattığı konuyla ilgili herkesten övgüler aldığına değinen Kıran, oylama sırasında 4 ülke temsilcisinin de söz alarak projenin lehine konuşma yaptığını dile getiriyor. Tarihî yarımadadaki siluetin köprü direklerinden etkilenmeyeceğini savunan Kıran, köprü ayaklarının yüksekliği konusunda çok yanlış bilgiler olduğunu vurguluyor. Bu konuda basın toplantıları düzenleyerek muhalefet yapanların hiçbirinin kendisini arayarak bilgi almadığına dikkat çeken Kıran, süreci şu şekilde anlatıyor: "Projede 55 metre olan köprü ayaklarının yüksekliğini 230-270 metreymiş gibi anlatanlar var. Oysa bizim ilk düşüncemiz 82 metreydi ancak koruma kuruluna 65 metre önerdik ve bu onaylandı. UNESCO'nun itirazı üzerine de bu yüksekliği 55 metreye çektik."
Köprü, UNESCO'nun da gündeminde
Süleymaniye Camii'nin siluetini, köprü direklerinin olumsuz etkileyeceği yönündeki eleştiriler UNESCO'nun 34. dönem toplantısına da taşındı. Türkiye'den bazı kesimlerin proje hakkında UNESCO temsilcilerini yanılttığını söyleyen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş 'UNESCO nezdinde mahalle baskısı yapılıyor' şeklinde tepki göstermişti. UNESCO, toplantıda İstanbul'u 'Tehlike Altındaki Miras' listesi'ne almadı; ancak bazı konularda taleplerde bulunuldu. Haliç Metrosu projesinin Çevre Etki Değerlendirme Raporu ve tarihî yarımadanın alan yönetim planının yapılması istendi.
MUZAFFER İSTANBUL/Zaman