Genel

Haliç Yat Limanı projesi Haliç'teki arsa ve daire fiyatlarını arttırdı!

Haliç bölgesindeki tarihi dokunun korunmasının önemine dikkat çeken EVA Gayrimenkul Değerleme Danışmanlık A.Ş Direktörü Özdil Şahin, yeni projelerle arsa ve daire fiyatlarının şimdiden katlandığını söyledi..

Yaklaşan kış aylan İstanbul'daki bir meslek grubu için gelir kaybı demek. 


Bu insanlar, İstanbul'un Haliç bölgesindeki emektarlar kayıkçılar. 

Haliç Köprüsü'nün Sütlüce tarafına taşınması ile gelirlerinin neredeyse yan yanya düştüğünü söyleyen kayıkçılar, "Eskiden işlerimiz iyiydi, ama şimdi insanlar köprüden yürüyerek geçiyor" diyor. Osman bey, artık sadece bu semtte yaşayanların veya özellikle eski alışkanlıklarından vazgeçemeyenlerin kayıklara bindiğini söylüyor. 


GELENEĞİ YAŞATIYORLAR 


"Tarihi Sütlüce Motorlu Sandal iskelesi" adıyla, belediyenin kendilerine sahip çıkması ile dolmuş statüsüne kavuşmuş ve karşı kıyıya geçiş için standart bir ücret tarifesi belirlenmiş. Haliç'te karşı kıyıya geçişin karşılığı 1 lira 75 kuruş. Günde ortalama 50 kişi taşıdıklarını ifade eden Osman bey, "Kimi zaman kazanç çok daha az" diyor. Mazot giderleri başta olmak üzere, masraflar çıkanlınca ellerinde günlük 100 lira da kaldığı oluyormuş 50 lira da. Aylık kazançlan hakkında bilgi vermek istemeseler de bin 500- 2 bin lira arası rakam telaffuz ediliyor. Ancak onlann asıl derdi 'Bir geleneği yaşatıyoruz' dedikleri mesleklerini sürdürmek. Osman Bey, "Şükür karnımız doyuyor" dese de Haliç bölgesindeki gelişmelerden biraz tedirgin. Yıllardır yaşadığı bölgede artık daha fazla hissettiği bir dönüşüm var. Dede mesleğinden ve gelirlerinden olmaktan korkuyorlar. 



BİZİ DE TANITIN 


Bir başka kayıkçı Şükrü Bey Haliç'te kayık turu yapıyor. Kimi zaman turistlere hizmet ettiklerini onlardan iyi bahşiş aldığını söylüyor. Kimi zaman da işine yetişmeye çalışan ya da trafikten bunalan insanların imdadına koştuklarını söylüyor. "Ben bu iş sayesinde iki çocuk okuttum" diyor. Son dönemde Arap turist bolluğundan ise oldukça memnun. Pier Loti'ye, teleferikle çıkmak isteyenlerin buraya geldiğini belirterek, bölgenin turizm tanıtımlarında yer alması gerektiğini söylüyor. Hatta otellerin ya da tur şirketlerinin turistleri "paket tur" mantığı ile gezdirmelerinden şikayetçi. "Turist artık halkın arasına karışamıyor, esnaf eskiden 5 kazanırsa artık 1 kazanıyor" şeklinde yaşadıklan farklı bir sorunu da özetliyor. 



DEĞERİ YÜZDE 300 ARTTI 


Yaklaşık yüzde 300 oranında değerlenen Haliç bölgesindeki tarihi dokunun korunmasının önemine dikkat çeken EVA Gayrimenkul Değerleme Danışmanlık A.Ş Direktörü Özdil Şahin, yeni projelerle arsa ve daire fiyatlarının şimdiden katlandığını söyledi. Şahin, metrekare birim fiyatlarının Sütlüce'de 500-3 bin alanlı ticari imarlı arsalar için ise 7 bin-10 bin/metrekare arasında olduğunu belirtti. Haliç'in merkezi konumuna dikkat çeken Şahin, Haliç Yat Limanı projesinin bölge esnafına ve ekonomik hayatına dinamizm getireceğini belirtti. Şahin, limanın bitimiyle semte gelecek olan turist sayısında da ciddi artışlar olacağını sözlerine ekledi. 

Haliç, kentsel dönüşüm ve büyük yatırımlarla yeni döneme hazırlanırken, bölgedeki değişimi kayıkçılardan dinledik. 


KENTSEL DEĞİL SEMTSEL DÖNÜŞÜM 


Şükrü bey'e kentsel dönüşümü, yeni projeleri ve beş yıldızlı otelleri soruyoruz, "Belediye bize sahip çıksın" yanıtını veriyor. Bu bölgedeki yerleşik düzeni, mahalle kültürünü anlatıyor. "Semtte gezin isterseniz, şuradaki mahalle berberi ile görüşün, onların da anlatacakları var" diyerek bize önemli olanın kentsel değil o bölgenin değerlerini de muhafaza edecek 'semtsel' dönüşüm olduğunu hatırlatıyor. Eyüp Belediyesinden bir yetkiliden ve esnaftan edindiğimiz bilgilere göre, Haliç bölgesindeki kayıkçılara belli standartlar getirilecek. Kayıkların şekli ve rengi ile ilgili tarihi zenginliğe uygun düzenlemelerle bu meslek grubu varlığını koruyacak gibi görünüyor. Haliç bölgesinin ekonomik potansiyelini, kayıkçıların hikayesini, yerel ekonomiyi gözlemlediğinizde ise, İstanbul'un 'metropol' ön ekiyle tanımlanmaktan daha fazlası olduğunu anlıyorsunuz. 


KANLICA'DA İŞLER YOLUNDA 


İstanbul trafiğini rahatlatmak amacıyla devreye giren deniz taksi, 27 adet Şehir Hattı İskelesinde hizmet verse de adeta onlarla yarışan ve çok daha ucuz bir deniz ulaşım aracı daha var. 

Kanlıca -Emirgan arasında yolcu taşıyan motorlu tekneler. Buradaki tekne sahipleri için kazançlarından memnun. Bir türlü kazançlarını paylaşmak istemeseler de sadece 1 saat içindeki insan trafiği bile bu memnuniyetin nedenlerini gözler önüne seriyor. Vapuru kaçıran ya da daha kısa zamanda karşıya geçmek isteyenlerin biraz da heyecan dolu alternatifi. Bir kooperatif çatısı altında toplanan Kanlıca tekne sahipleri, en fazla 5 kişi ile geç saatlere kadar hizmet veriyor. 

Beykoz-Yeniköy arasında da biraz daha büyük tekneler, İstanbul trafiğine kendi çaplarında nefes aldırdığı gibi semt insanına ucuz ve nostaljik bir ulaşım imkanı sağlıyor. 


Yeni Şafak