Genel

Haliçport ihalesi yargıya taşındı!

TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Şubesi tarafından, Haliçport ihalesinin kamu yararına aykırı olduğu gerekçesiyle yürütmesinin durdurulması ve iptali için dün İstanbul 6. İdare Mahkemesi'nde dava açıldı...



TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Şubesi, Haliçport ihalesinin kamu yararına aykırı olduğu gerekçesiyle yürütmesinin durdurulması ve iptali için dün İstanbul 6. İdare Mahkemesi'nde dava açtı. Dava dilekçesinde, Haliçport ihalesinin "dünyanın en az 6 asırdır üretimini sürdüren tek sanayi tesisisinin ve gemi yapım işlevini devam ettiren tek endüstriyel arkeolojik sitin yok edilmesi" anlamına geldiği belirtilerek ihalenin iptali istendi.

İhale edilen Camialtı ve Taşkızak tersanelerinin bulunduğu tersane bölgesi, İstanbul i Nolu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından 1995'te sit alanı ilan edildi. Haliç, Camialtı ve Taşkızak Tersaneleri'ne ait toplam 31 yapı ve yapı kalıntısı 1996'da Kurul tarafından tescillendi. Alan aynı zamanda Beyoğlu Kentsel Sit Alanı içinde. İhale kapsamında yapılacak her türlü uygulama için Koruma Kurulu'nun kararı gerekiyor. İhale edilen Haliçport projesinin proje alanına ilişkin Koruma Amaçlı Nazım ve Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı kararı ise bulunmuyor.
 
HUKUKEN ANLAMAK OLANAKSIZ

Dava dilekçesinde, Haliçport ihalesinin 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'na aykırı olduğu ifade edilerek "Koruma ve kullanma esaslarını belirleyen kararlar olmaksızın mekan kullanımına ilişkin hangi usul ve esaslar ile ihaleye çıkılabildiğini hukuken anlamak, hukuka uygun olarak nitelemek olanaksızdır" diye belirtildi.

Mimalar Odası İstanbul Şubesi Haliçport ihalesinin yürütmesinin durdurulması ve iptali istemiyle dava açtı. Koruma Amaçlı İmar Planı olmaksızın yapılan ihale yasaya ve kamu yararına aykırı Haliç tersaneleri alanında yer alan I BM Taşkızak ve Camialtı tersaneleri Ulaş1 Hû tırma Denizcilik ve Habercilik Bakanlığı tarafından 49 yıllığına ihale edilmişti. Yapılacak Haliçport projesi kamuoyuyla paylaşılmamıştı. İhaleyi 1 milyar 346 milyon dolar bedel ödeyen Sembol Uluslararası Yatırım, Ekopark Turizm ve Fine Otelcilik adlı firmalardan" oluşan ortak girişim grubu kazanmıştı. Yap-İşlet- Devret modeliyle gerçekleştirilecek projede her biri 70 yat kapasiteli iki yat limanı, 400 odalı 5 yıldızlı iki otel, bin kişilik cami, dükkanlar, restoranlar, kongre ve kültür merkezleri, sinema ve eğlence tesisleri ile otopark yer alıyor.
'Gemicilik tarihinin belgesi' DÜNYANIN en eski ikinci tersanesi olan ve eskiden Tersane-i Amire adıyla anılan Haliç Tersaneleri 558 yıllık. 1453 yılında İstanbul'un fethi sonrasında temeli atılan Tersane-i Amire 6 asırdır gemi yapım işlevini koruyan tek endüstriyel arkeolojik SİT alanı. Yüzyıllardır gemi yapım, bakım ve onarım tesisleriyle Haliç tersaneleri gemicilik tarihi ve teknolojik gelişimin en önemli belgesi niteliğinde ve Türkiye'nin gemi sanayisi için önemli bir ekonomik kaynak olma özelliği taşıyor. Tersanelerin bulunduğu alan aynı zamanda Bizans ve Osmanlı klasik dönemlerinden kalan kalıntılara sahip.

Birgün