Ulaşım

Hamdi Akın 3.havalimanı hakkında konuştu!

BURSA’da konuşan Akfen Holding ve TAV Havalimanları Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, İstanbul’a 3’üncü havalimanı ile ilgili görüşlerini açıkladı...

THY ile birlikte Londra’da yaşanan örnek gibi buraya da bir pist daha yapılmasını istediklerini söyleyen Akın, "Atatürk Havalimanı’nın kapasitesini 100 - 120 milyon yolcuya kavuşturmak için çok uğraştık. Tabii ki o da bir gün dolacaktı. İstanbul’a 3’üncü bir havalimanı elbette lazım. Ben olsaydım, yapılacak havalimanı bu kadar büyük tutmazdım, daha yapılabilir tutardım" dedi.


’Bursa’da Sivil Toplum Kurumları Arası Diyaloğun Geliştirilmesi’ konulu Uludağ Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi kapsamında ’Bursa markalaşma yolunda bir adım daha - İş hayatında yeni projeler üretmek-inovasyon’ konulu konferans yapıldı. Holiday Inn Otel’de gerçekleştirilen etkinliğe konuk olarak Akfen Holding ve TAV Havalimanları Holding Yönetim Kurulu Başkanı hamdi akın katıldı. Programda Uludağ Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kamil Dilek, Vali Yardımcısı Ahmet Hamdi Usta, Hamdi Akın’ın kızı Pelin Akın, iş adamları ve sivil toplum kuruluşu temsilcileri de yer aldı.


Slayt gösterisinin ardından konuşmasına başlayan Akın, "Slaytları kim yaptıysa ’Havalimanlarında iddialıyız’ gırgır geçer gibi olmuş. Oranın yatırımcıları, ’Gözü var hala’ diyecekler" esprisini yaptı.


Konuşmasında şirketinin büyümesi ve bugüne kadar ki süreci anlatan Akın, daha sonra katılımcıların sorularını yanıtladı.


"Bursa’nın Yenişehir İlçesi’nde uluslararası bir havaalanı olmasına rağmen size göre neden kullanılmıyor ve burada ne yapılmalı?" sorusuna karşılık Akın, Ankara’yı örnek göstererek, orada da benzer sıkıntılar yaşandığını dile getirdi. Akın, şöyle devam etti: "Bursa’nın talihsizliği Ankara gibi değil, daha farklı. Lokasyon olarak hem çok şanslı, hem şanssız bir lokasyonda. Bursa aslında Türkiye’nin en büyük hatası olan master plansızlığının en güzel örneklerinden bir tanesi. Yani en güzel kurban olan illerden bir tanesi. Marmara Denizi’nin bir master planı yok. Aslında Marmara Denizi ve etrafındaki sanayi şehirleri Bursa, Kocaeli, Adapazarı gibi ve bu bölgede yaşayan insanların GSMH yüzde 50’sini ürettiği düşünürsek ve fert başına düşen milli gelirin çok üzerinde olduğunu düşünürsek, buraya özel bir master planı geliştirilmesi yapılması hiç kaçınılmaz. Bu nasıl düşünülmüyor, nasıl yapılmıyor? Anlamak mümkün değil. Bu bölgenin tamamen birbiri ile koordinasyonlu yani Bursa’sız İstanbul, İstanbul’suz Bursa düşünülebilir mi Allah aşkına? Böyle birşey olabilir mi? Bursa ile İstanbul bu kadar yakınken, arada bir deniz sadece bir İDO, BUDO koydu. Bu kadar basit de olmamalı. Çok daha gelişmiş bir trafik olmalı. Çok daha kolay olmalı gidip, gelmeler. Helikopterler uçmalı, denizden gitmek çok daha kolay olmalı. Yani ben anlayamıyorum. Bursa ile İstanbul arasındaki bu koordinasyonsuzluğu. Arada Yalova var. Onun getirdiği ekonomik potansiyel var. Şimdi İzmit geçişi yapılıyor. Onun getireceği korkunç bir avantaj var. Bu avantajları da kullanamazsa Bursa için yapacak birşey yok. Biraz daha ilerisinde Balıkesir, Bandırma, Çanakkale’ye kadar giden bir havza var."



’ATATÜRK HAVALİMANI İLE KOORDİNELİ BİR HAVALİMANI DOĞRU OLURDU’


Daha sonra Londra örneğini veren Akın, burada 6 havalimanı olduğunu kaydetti. Her birinin uluslararası uçuşa açık olduklarını söyleyen Akın, Londra merkezine tren ya da karayolu bağlantısının bulunduğunu açıkladı. Bursa’nın gemlik İlçesi’nin bu bölge için ideal olduğunu dile getiren Akın, şunları söyledi:


"Bursa’da Yenişehir Havalimanı yapıldı. Bu çok yanlış oldu. Ben uçakla Ankara’dan geldim. Çok yoğun işlerim vardı. Ankara’dan 30 dakikada geldim. Oradan Bursa’ya karayolu ile 45 dakika 1 saati buldu. Yani anlamsız. Bunu kime ne anlatacaksınız? Bunu konuşmaya gerek yok. Bu havzada Atatürk Havalimanı ile koordineli çalışabilecek bir havalimanını yapmak çok doğru olurdu. Bursa, Yalova o zaman farklı olurdu. Köprü, İzmit geçişi sağlandığında cuk otururdu. Hala daha yapılamaz değil. Havalimanı çok büyük iş değil, yap derseniz yaparız yani. Denizi doldurarak yapmak mümkün. Coğrafi engel de yok. Gazipaşa’da yaptık, ’Buradan uçmaz, dağa çarpar’ dediler. Ama Gazipaşalılar, Alanyalılar inat ettik, şimdi dış hatlar yolcusu Ankara’ya yaklaştı. Seneye burası Ankara’yı geçer. Ordu-Giresun Havalimanı Karadeniz doldurularak, yapıldı. Marmara Denizi’ni doldurmak ne demek, çocuk oyuncağı. Ama bir master plana ihtiyaç var." Daha sonra 3’üncü havalimanında yaşanan sürecin sorulması üzerine ise Akın, burayı da TAV çalışanlarının yapacağını söyledi. Başka türlüsünün macera olacağını söyleyen Akın, "Biz bu havalimanının karşılığında aynı Londra’da anlattığım gibi Atatürk Havalimanı’na 3’üncü bir pist yapılsın diye çok uğraştık. Çok çalıştık. Olmadık yerlerde projeler, maketler hazırlattık. Bu da mümkündü. Türk Havayolları da böyle istiyordu. Atatürk Havalimanı’nın kapasitesini 100 - 120 milyon yolcuya kavuşturmak için tabi ki o da bir gün dolacaktı" dedi.


"İstanbul’a 3’üncü bir havalimanı elbette lazım" diyen Akın, yapılacak havaalanını kendisi olsa bu kadar büyük tutmayacağını söyledi. Akın, şöyle devam etti: "Daha yapılabilir tutardım. Daha basit, Atatürk Havalimanı’nda oluşacak köpüğü buraya alırdım. Kapasite fazlasını. Ondan sonra yavaş yavaş büyütürdük. Bir kerede değil. Terminal binası yapardım. Bir pist yapardım, Terminal binası büyütülebilirdi. 1, 2, 3, 4 terminal olurdu. Bütün dünya terminallerinde olduğu gibi. Sonra pistler ilave ederdim. Arsayı büyük tutmakta mahsur yok. Yapılabilir ulaşabilir bir hedef olurdu. 10 milyar Euro’luk olunca, ihaleye giren az oluyor. Rekabeti kısıtlıyorsunuz. İki üç firmada kalıyor. Bunlar eleştiri değil, olup bittiği için anlatıyorum. Bu kadar büyük parayı bulmak çok zor. Buna özkaynak da lazım. Bunun her halükarda yüzde 20’si özkaynak olması lazım. 2 milyar Euro özkaynak olmak zorunda. 2 milyar Euro cebinizden para koymanız lazım ki bankalar size 8 milyar Euro kredi verebilsin. O 2 milyar Euro kimsede olmadığı için 5 kişi biraraya gelmek zorunda kalıyor. 5 kişi bir araya gelmek zorunda kalınca yönetimde kaos da olabilir. Anlaşma da olabilir. Doğru yapılan ortaya çıkmıyor. Onun için çok büyük tutmak yerine daha ufak yapılıp zaman içinde büyüseydi. Çünkü bir laf vardır havacılık alanında ’Dünyada bitmiş havalimanı yoktur’. Dünyada siz bunu yapsanız bittiği zaman bitmemiş olacak yine bir tarafından bir eksik olacak."


80 yıl geçmesine rağmen Atatürk Havaalimanı’nda hala inşaat olduğunu kaydeden Akın, "7 yıl sonra da terk edeceğiz. Yani bir iki günlük kaos yaşanmasına tahammül yok. Yeni bir terminal binası yapacağız. 2020’de bıracağız. 90 milyon dolarlık yatırım yapıyoruz. Terminal binası yapıyoruz. Çünkü terminal sıkışması başladı. Freeshopta huzur yok. Kuyruklar oluşmaya başladı. 6 sene var ne diye bu kadar cebimizden para harcayalım diyebiliriz. Sözleşmesel hakkımız bu bizim ama TAV olarak biz bunu yapamayız" dedi.


Konuşmasında inşaat işlerinde de önemli gelişmeler yaşadıklarını söyleyen Akın, TAV İnşaat’ın da Arap yarımadasında ilk sırada yer aldığını sözlerine ekledi.



Milliyet