Hamdi Akın: Çılgın Proje kılçıksız balık gibi sunulmalı!
35 yıl önce tek başına çıktığı iş yolculuğunu kızı Pelin ve oğlu Selim Akın ile sürdüren Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, Çılgın Proje, tabiri caiz ise kılçıksız bir balık gibi sunulması lazım yatırımcıya" dedi
35 yıl önce tek başına çıktığı iş yolculuğunu kızı Pelin ve oğlu Selim Akın ile sürdüren Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, grup olarak önümüzdeki süreçte özelleştirmelerle ilgilenmeye devam edeceklerini söyledi. Gündemde olan Başkent Doğalgaz ihalesini de yakından takip ettiklerini aktaran Akın, üçüncü kez girecekleri ihaleden birinci çıkmayı istediklerini dile getiriyor.
Havalimanı işletmeciliğinden, turizme, limancılıktan, enerji ve kadar pek çok alanda faalii yet gösteren Akfen Holding, 2010 yılını 1 milyar TL konsolide gelirle kapattı. Bugün 23 bin 109 kişiye istihdam sağlayan Akfen Holding'in patronu Hamdi Akm, en büyük gelir artışını Mersin Limanı'ndan elde ettiğini dile getiriyor. Holding çatısı altında yer alan en önemli iştiraklerden Mersin Uluslararası Limam'nda gelirlerin yüzde 27 civarında arttığını aktaran Hamdi Akın'ın en son hamlesi İDO'da ise çalışmalara başladıklarını söylüyor. Başkent Doğalgaz ihalesine üçüncü kez girmeye hazır olduklarını belirten Akın'a grubun bu yıl ki büyüme hedefini sorduğumuzda yanıtı şöyle oluyor: "Kendime hedefler koymuyorum. Dolayısıyla hedefsiz bir iş adamıyım. Günün koşulları neyse ona göre hareket ediyorum." Hamdi Akın, 35 yıl önce tek başına çıktığı iş hayatını kızı Pelin ve oğlu Selim Akın ile sürdürüyor. Kızı Pelin Akın TAV'ı seçerken, oğlu Selim Akın ise müteahhitlik işleriyle holdingdeki yeri¬ni almış. Hamdi Akın ile grubun gündemindeki konuları konuştuk...
Ekonomist: Akfen Gayrimenkul'u de halka arz ettiniz, talep nasıldı
Hamdi Akın: Başarılı bir halka arz oldu. Şirketimizin yüzde 30'unu halka arz ettik. Oradan gelen sermayeyi de şirke¬tin yaürımları ve büyümesinde kullanacağız. Şu an yeni araziler bulma konusu¬na yoğunlaştık. Gündemimizde, otel yatırım için uygun araziler bulmak var. Nova ve İbiş markalarıyla şu an işletmeye açılan 10 oteli yıl sonunda 13 yapacağız. 2012'de 4 temel daha artarsak 17 sayısına ulaşırız. Fakat önemli olan arazi. Türkiye'de de arazi pahalı olduğu için de o kadar ucuz fiyatlarla otel yapılamıyor. Mümkün olduğu kadar ucuz arazi bulmak istiyoruz. 50 otel hedefli bir iş, o nedenle burada her bir otelin kendi değerleriyle yürümesi lazım.
Peki ortağını Accor ile bu iş için ayırdığınız bütçe nedir
Halka arzla elde ettiğimizi bütçemize ilave ediyoruz. Tarzımız bu. Fakat şirketler öyle keş bir parayla da hareket etmezler. Dolayısıyla net bir rakam yok.
Grubun amiral gemisi olarak hangi alanı görüyorsunuz
Bizim esas işimiz müteahhitliktir. Dolayısıyla TAV amiral gemimiz ama Mersin Limanı da hemen ardından ge¬liyor. Sonrasında diğer işlerimiz gelir.
Önümüzdeki yıllarda da bu böyle mi olacak
Hayır, biz öyle bir firma değiliz. Dolayısıyla şirketler bizim için uzun vadede varlıkları içinde faaliyetlerimizi sürdüre¬bileceğimiz yapılar değiller. Şirket üreten bir firmayız. Üretiriz ve satarız. Şirket¬lerin sahibi olmak ve çocuklarımıza dev-retme gibi bir holding misyonumuz yok
Yeni iş alanlarına rahatlıkla girip o işi belli bir noktaya getirdikten sonra çıkıyorsunuz. Bu cesaret nereden geliyor
Cesaret değil, bu bir iş yapma modeli. Küçükken de ben bir mal alıp satıyordum. Şirket için de böyle düşünüyorum, giriş ve çıkış fiyatı da var. Önemli olan şirketin hisselerinin değeri ve kazancınız. Bir de o şirket başkasına satıldığında daha iyi olacak mı daha fazla istihdam sağlayacak mı bunlara bakıyorum ben. Devrettiğimiz yapılar gerçekten memleketin şirketleri oluyorlar ve bir sahipleri olmuyor. 6 ay önce İDO yoktu şimdi var ve geliştirmek için pek çok çalışma yapıyoruz.
Evet en son girişiminiz İDO oldu. Hedef ne, istanbullu'yu ne gibi 'yenilikler bekliyor
Rekabet Kurumu'ndan onay aldık fakat henüz devrini alamadık. Alınca ortaklarla bir araya gelip bir yol haritası çizeceğiz. Ayaklarımız denize değil, yere basacak. Öncelikle belli istatistiklere ihtiyacımız var. İnsanlar en çok hangi güzergahları kullanıyorlar. İstanbul'daki hareketleri çıkaracağız. Nereden, nereye, nasıl gitmek istiyor İstanbullu buna bakmak lazım. Bütün bunların ardından verimsiz olanlar kaldırılacak verimli hatlar oluşturulacak. Çalışmalar, yılsonuna kadar sürer. 17 milyon insanı ilgilendiren yapılanma neticede.
Özelleştirme ihalelerini yakın takip ediyorsunuz. Şu an hangi özelleştirme var gündeminizde
Devlet iradesini gösterip, hükümetler o yolu açmazlarsa bizim iş adamlığımızın hiç önemi kalmaz. Eskiden de aynı işadamıydık ama önümüzde fırsat yoktu. Dolayısıyla top oynamayı biliyorduk fakat saha yoktu. Artık sahada var, top oynuyoruz. Devlet satma iradesi gösteriyor bizde alıyoruz. Dolayısıyla her türlü özelleştirme gündemimizde
Son günlerinde gündeme oturan ve sizin de her ihalede teklif verdiğiniz Başkent Doğalgaz'daki durumu nasıl değerlendiriyorsunuz, üçüncü ihale için teklif verecek misiniz
Tabii, üçüncüye de varız. Yine girip zarımızı atacağız. Ama bu sefer ne olur bilmiyorum. Belki bu ihalede birinci oluruz. Biz Ankara'yı ve şirketi yakın¬dan tanıyoruz. O nedenle bize uzak bir yapı olmadığını düşünüyoruz. Yapılacak ihaleyi izliyoruz.
Grubun amiral gemisi TAV, bu yıl pek çok sıkıntıya göğüs gerdi. Ortadoğu'da olaylar bölgede faaliyet gösteren TAV'ı nasıl etkiledi
Mısır'ı yaptık bitirdik, iki yıl geçti üzerinden neticede oradan etkilenmedik. Ancak Tunus yap-işlet modeliyle inşa edildi ve 40 yıllık bir imtiyazımız var. Tunus havalimanına gelen turist sayısı azaldı, o nedenle işletmeci olarak bu bizi de etkiliyor. Ama önümüzdeki yıl düzelecektir. Libya'da bütün müteahhitlerin başına geleni biz de yaşadık fakat orada da işletme planımız yoktu zaten. Beklemedeyiz. Katar ve Uman'da da bu tip olaylar olursa zarar görürüz olmazsa görmeyiz.
Ortadoğu'da yaşanan olaylar planlarınızı değiştirdi mi
Biz daha evvel İran tecrübesi yaşadık ve Tahran havaalanını yaptık. Orada da bu tip olaylar oldu ve Tahran havaalanına başladığımız birinci gün oradan kovulduk. Dolayısıyla bu tip hadiselere alışığız, bölgeye dönük planlamalarımız da değişmedi. Biz orada olmaya devam edeceğiz.
Tüm bu planlamar ışığında bu yıl ki büyüme hedefiniz nedir
Kendime hedefler koymuyorum. Dolayısıyla hedefsiz bir iş adamıyım. Günün koşulları neyse ona göre hareket ediyorum.
'NASİHATE BENİM İHTİYACIM VAR'
Çocuklarının şirkette tabandan başlayarak her işi yapıp basamakları tek tek çıkmalarından yana bir tavrı olmadığını ifade eden Hamdi Akın, "Patronluk yapacaklarsa ona yakın bir yerde durmalarını tercih ederim. Yavaş yavaş onların da patronluğa ısındığını görüyorum" diyor. Holding bünyesinde müteahhitlik işine giren oğlu Selim Akın'ın Ankara'da bir konut projesi yapmak istediğini ve bunun için arazi arayışında olduğunu ifade eden Hamdi Akın, "Çocuklarımın özgürce etrafını gözlemlemesini istiyorum. Açıkçası öğretici bir baba da değilim. Öyle bir şeye benim ihtiyacım var. Nasihat alabilecek durumdayım hala" diyor.
Çılgın Proje, yatırımcıya kılçıksız balık gibi sunulmalı
Alt yapı işleriyle uğraşan bir iş adamı olarak Çılgın Proje'yi de değerlendiren Hamdi Akın, bu projenin özel sektöre bürokratik engellerden arındırılarak sunulması gerektiği görüşünde. Projeyi bölgede yapılacak yatırımlar için bürokrasinin ortadan kaldırılacağının sözü olarak algıladığını aktaran Akın, şöyle devam ediyor: "Bu tip projeler hep vardır Karadeniz'i, Marmara'ya bağlama fikri hep konuşulan bir konudur. Önemli olan bunu hayata geçirebilecek iradedir. Bu iradeyi özel sektör tek başına gösteremez. Devlet ilk defa 'burada yapılacak projelerin bürokrasi düğümlerini ben toptan çözüyorum' dedi. Ancak yap-işletdevret olabilmesi için bütün güzergâhın bürokratik engellerden arındırılmış, tabiri caiz ise kılçıksız bir balık gibi sunulması lazım yatırımcıya."
Ekonomist