Hamdi Altunalan: İtalyan seramik firmaları ürünlerimizi taklit ediyor!
Avrupa pazarındaki daralma Türk seramikçilere yaradı. Seranit Genel Müdürü Altunalan, "Sıkıntıya giren İtalya'nın köklü firmaları bile markalarımızı taklit etmeye başladı. Yabancılardan sık sık ortaklık teklifi alıyoruz" dedi...
Şinpaş Grubu şirketlerinden Seranit, Avrupa ekonomilerinde yaşanan daralmadan olumlu etkilendi. Şirketin Genel Müdürü Hamdi Altunalan, "İtalyan ve İspanyol rakiplerimiz her geçen gün küçülüyor. Pazar bize kalıyor. Hatta zora giren bir İtalyan firması bizim ürünlerimizi taklit etti. Yabancılardan sık sık ortaklık teklifi alıyoruz" dedi. En büyük pazarlarının Kuzey Avrupa olduğunu anlatan Altunalan'la sektördeki gelişmeleri ve hedeflerini konuştuk.
2013 firmanız için nasıl bir yıl oldu?
Çok verimli geçiyor. Verimliliği artırdık ve dünya pazarlarına açıldık. 20 yılın en iyi tablosunu yakaladık. Kârlılık, üretim ve ciro olarak en iyi sonuçları elde ettik.
Avrupa'da derinleşen kriz satışlarınızı nasıl etkiledi?
Eskiden biz onların pazarından pay almaya çalışırdık. Şimdi durum değişti. Onlar bizim pazarımızdan pay almaya başladı. Çünkü, Avrupalı şirketlerin yüzde 98'inden daha üstün kalitede ürünler yapıyoruz. Hatta İtalyan firmaları bizim seramik ürünlerimizi kopyalayıp pazara sundu. Yani artık İtalyanlar bizim ürünlerimizi taklit edip Kuzey Avrupa'da satıyor. Hatta kataloglarına bile bu ürünleri koyuyorlar. İlk defa böyle bir şeyle karşılaşıyoruz.
Taklit edilmek nasıl bir duygu?
Kimse kötü bir ürünü taklit etmez. Biz kalite ve tasarım olarak çok iyi bir noktadayız. Bu nedenle taklit ediliyoruz.
Yabancı marka almayı düşünüyor musunuz?
Bu yönde görüşmelerimiz oldu ama henüz sonuçlanan yok. Bize hem İtalyan hem de İspanyol firmalardan ciddi bir başvuru var. Kendilerini satın almamızı istiyorlar.
Türkiye'de ithal ürünlere olan ilgi sürüyor mu?
Bu merak bitmiş değil. Hatta Başbakanımızın tüm teşviklerine rağmen birçok firma ithal ürün istiyor. Belli bir grubun ithal merakı var. Oysa bizim yapamayacağımız hiçbir ürün yok. Bunu yapacak teknolojiye ve kapasiteye sahibiz. İzmir'de bir müşterimiz ürünümüzü ithal sanarak almış. Sonra da yerli olduğunu öğrenince iade etmek istedi. Yani insanlarda hâlâ ciddi bir ithal merakı var.
SURİNAM'A İHRACAT YAPIYORUZ
2 yıl önce pazara sunduğunuz Serra markanızda satışlar nasıl gidiyor?
2011'de Serra ile pazara yeni bir soluk getirdik. Çığır açtık. Seranit'le sadece porselen karo üretiyoruz. Serra ise sadece ıslak mekanlara hitap ediyor. Bu üründe büyük ebat üretimine başladı. Serra'da ürettiğimizden daha fazlasını satıyoruz. Türkiye'de seramik sektöründe bu kadar hızlı büyüyen başka bir marka yok. Fiyat olarak biraz daha yüksek. 6 milyon metrekare ithal ürünün önünü kesti. İthale talep azaldığı için cari açığa faydası oldu.
İhracatınız nasıl gidiyor?
75 ülkeye çıktık. Üretimin yüzde 30'unu ihracat yoluyla satıyoruz. 2014'te bu oranı yüzde 40'a çıkarmayı hedefliyoruz. Asıl hedefimiz 50-50. Ağırlıklı olarak Kuzey Avrupa'ya satış yapıyoruz. Mısır'da bayimiz var. Orada sorunsuz satışlarımız devam ediyor. İhracatta en uzak pazarımız Surinam.
KUZEY IRAK PAZARI HIZLA BÜYÜYOR
Seranit'in önemli ihracat bölgelerinden biri de Kuzey Irak. Burada yakın zamanda 2 büyük proje daha aldıklarını söyleyen Altunalan, "Bölgede showroom açmayı planlıyoruz. Çünkü giderek kaliteli ürünlere olan talep artıyor" dedi.
İKİ FABRİKADA ÜRETİM YAPIYOR
Sarünet porselen karoda Avrupa'da tek çatı altında üretim yapan en büyük üretici konumunda. Şirket porselen karo üretimini Bilecik'te, seramiği ise İnönü'deki fabrikasında yapıyor. Altunalan, Bilecik tesislerini İnönü'ye taşıma planları olduğunu söyledi. Şirketin bin 800'e yakın çalışanı var. Üretimde pazar payı yüzde 5. Ciroda ise yüzde 16.
Feride Cem/Sabah Gazetesi