Eğitim

Hamdi Altunalan:Seramik üretiminde kapasite fazlalığı var

Seranit Genel Müdürü Hamdi Altunalan, Türkiye'de seramik üretiminde ciddi bir kapasite fazlalığı bulunduğunu belirtti

Seranit Genel Müdürü Hamdi Altunalan, dünya seramik sektöründe İtalya'nın ardından ikinci sırada yer alan
İspanya'da hükümetin seramik sektörünü desteklememe kararı aldığını belirterek, sadece küçük yatırımlarla Türkiye'nin ikinciliğe taşınabileceğini kaydetti. AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Altunalan, Türkiye'de seramik üretiminde ciddi bir kapasite fazlalığı bulunduğunu belirterek, fazla kapasitenin haksız rekabete yol açtığını vurguladı.

360 milyon metre kare mevcut, 200 milyon metre kare de planlanan kapasiteye karşılık 2009 yılında yurt içi tüketimin 100 milyon metre kare, ihracatın da 100 milyon metre kare olduğunu kaydeden Altunalan, 2010 yılında seramik ihracatının en fazla 120 milyon metre kare olarak gerçekleşmesinin, Türkiye'deki tüketimin ise sadece yüzde 3,5 artış göstermesinin beklendiğini söyledi.

Altunalan, "2010'da 223 milyon metre kare gibi bir toplam tüketim miktarı var. Fakat Türkiye'de kurulu kapasite 360 milyon metre kare, yani 130 milyon metre kare bir fazlalık olacak" dedi. Üreticilerin elinde ciddi oranlarda stoklar da bulunduğuna işaret eden Altunalan, şunları kaydetti:

"Yani bugün dükkanlarımızı kapatsak, seneye hiç üretim yapmasak, yine de elimizdeki stoklarımız bize yeter. Onun için seramik sektörünün aklını başına alarak, bugünden başlayarak üretimleri en az yüzde 30 seviyesinde düşürmesi gerekiyor. Bugün dünyadaki en iyi porselen ve seramik karoları üretebilecek kabiliyete, makine ve ekipmana sahibiz aslında ama bu haksız rekabetin yol açtığı ve pazar ekonomisi dikkate alınmadan yapılan üretimler maalesef kalitesiz, ucuz ürünlere yöneltti. Bu da Türkiye'nin yurt dışı pazardaki imajını zedeliyor."

"ÜRETİMDEN YÜZDE 2, CİRODAN YÜZDE 16 PAY"
Seranit olarak kapasitelerini büyütecek finansal güce sahip olduklarını ancak bunun yerine tasarım ve Ar-Ge'ye yatırım yaptıklarını söyleyen Altunalan, ihracat pazarında İtalyan ve İspanyol üreticilerle rekabet ederek, pazar paylarını onların aleyhine genişlettiklerini, halihazırda 45 ülkeye ihracatları bulunduğunu anlattı.

Bunun bir örneğinin Zara mağazalarında yaşandığını belirten Altunalan, "Zara mağazalarının konsepti seranit olarak onaylandı. Zara'nın 71 ülkede bulunan 1.600 mağazasının tamamında Seranit'in Zara için özel olarak tasarladığı seri kullanılacak. Seranit'in ilk sevkiyatı geçtiğimiz ay içinde Yunanistan'ın Selanik ve Girit mağazalarına gerçekleştirildi. Bunun için de tam 2 yıl uğraştık" şeklinde konuştu.

Buna karşın diğer yerli üreticilerin ihracata yöneldiğinde, yine bir Türk üreticinin pazarına girmek için fiyat rekabetine girdiğini, yeni pazar arayışına girmediğini kaydeden Altunalan, "Seramik sektörünün federasyon eliyle komple yeniden yapılandırılması gerekiyor" dedi.

Altunalan, "Biz porselen üreticisiyiz ve seramik sektörü içinde bizim payımız çok düşük. Ama biz üretimden yüzde 2 pay alıyorsak, yüzde 16 ciro hedefliyoruz" diye konuştu.

"ÜRETİMİMİZİN YÜZDE 10-15'İNİ SADECE KATAR'A SATABİLİRİZ"
Katar'da başarılı bir Türk Ürünleri Fuarı gerçekleştirildiğini bildiren Altunalan, burada 5 yıl içinde 300 milyar dolarlık inşaat malzemeleri pazarı oluşacağını, Türkiye'nin bu pazarın minimum 50 milyar dolarını alabileceğini
belirtti. Altunalan, "Biz başlangıç olarak üretimimizin yüzde 1'i oranında ve 700 bin dolar civarında bir bağlantı yaptık. Bu sadece başlangıçtır. Gerçek anlamda o pazara uygun ürünler geliştirip, çalışmalarımızı yaparsak, üretimin yüzde 10-15'ini sadece o pazara satabiliriz" diye konuştu.

"2009 SONUNDA İHRACATTA 2007'YE GÖRE YÜZDE 50 BÜYÜME"
Seranit Genel Müdürü Altunalan, 2008 yılında 114 milyon lira ciro elde ettiklerini ve herhangi bir kapasite artımı yapmadıkları için 2009'da da aynı hedefi gerçekleştireceklerini ve 2010 yılı başında yeni yatırımları hayata
geçireceklerini kaydetti. Altunalan, "2007 yılında kur zararlarından dolayı sektörün tamamına yakını ihracattan çekildi. Onlar çekilince biz ihracata döndük. 2007 ve 2008'de ciddi yatırımlar yaptık. 2008 sonunda ihracatta yüzde 40 büyüme gerçekleştirdik. 2009 sonunda da 2007'ye göre yüzde 50 büyüme sağlayacağız" değerlendirmesinde bulundu. İhracatta, pazara yönelik uygun ürünü geliştirmenin önemine işaret eden Altunalan, sözlerine şunları ekledi:

"Bizim seramik sektörü olarak mutlaka kaliteye ve tasarıma yatırım yapmamız gerekiyor. Dünyada bugün İspanya'da seramik sektörü bitmiş, hükümet seramik sektörünü desteklememe kararı almış. Şu anda dünya ikinciliğini almak için elimizde fırsat varken, dördüncülüğe düşüyoruz. İspanya'daki yatırımcı ürününü Portekiz'e taşımaya başlıyor. Kapasitede dünya sıralaması İtalya, İspanya ve Türkiye şeklinde idi. İspanya hazır bu kararı almışken, bizim ikinciliği ele almamız çok kolay. Türkiye'deki makine ve ekipman bizim iyi kalitede ürün
yapmamıza müsait. Sadece çok küçük yatırımlarla, ürün kalitesi ve tasarımıyla oynayarak Türkiye'yi ikinciliğe taşıyabiliriz."
AA