Kentsel Dönüşüm

Hanifi Toptaş: Kahramanmaraş’taki dönüşüm ada bazlı olmalı!

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Kahramanmaraş Temsilcisi Hanifi Toptaş, ilerleyen dönemlerde Kahramanmaraş’ta çok ciddi otopark sıkıntısının yaşanacağını, bunun için de kentsel dönüşümün parsel bazlı değil de ada bazlı yapılması gerektiğini söyledi.

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Kahramanmaraş Temsilcisi Hanifi Toptaş, ilerleyen dönemlerde Kahramanmaraş’ta çok ciddi otopark sıkıntısının yaşanacağını, bu durumun önüne geçmek için de kentsel dönüşümün parsel bazlı değil de ada bazlı yapılması gerektiğini söyledi.


Kentsel dönüşümün etkisiyle beraber Kahramanmaraş’ın otopark noktasında çok büyük problemler yaşayacağını kaydeden TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Kahramanmaraş Temsilcisi Toptaş, mevcut parsellerin üzerine yapılan binalarda alan yetersizliği nedeniyle geniş otoparklar yapılamayacağını, bu nedenle kentsel dönüşüme giren alanlarda ada bazlı çalışmalar yapılması gerektiğini belirtti.


Otopark sorununun ancak daha büyük, ada bazında bir parselizasyon yapılmasıyla aşılabileceğine değinen Toptaş, “Bunu, direkt olarak gözlemleyebiliyoruz. Mesela Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğü’nün karşı tarafında biz bir inşaat yapıyoruz. Buranın parselizasyonu iki katlıydı. Ve bir anda 4 kata çıkmış. Asma katla beraber 5 kat olmuş. Yoğunluk 1,5’e çıkmış. Şimdi katlı bir parselizasyonda 5 kata çıktığınızda inanılmaz bir yoğunluk durumu söz konusu. Sistem, burada yapabileceğiniz bir otoparkı size müsaade etmiyor. Yani 5 katlı bir bina için otopark yapmayı size müsaade etmiyor. Eğimden dolayı müsaade edebilen yerler oluyor. Ama tam aksine eğimden dolayı müsaade etmeyen yerler de oluyor. Bu sıkıntıyı çıkartan en büyük sebeplerden bir tanesi de kentsel dönüşümdür” dedi.


Kentsel dönüşümün faydalı bir uygulama olduğunu; ama otopark noktasında şu anki uygulamada eksikliklerin bulunduğunu aktaran Başkan Toptaş, şöyle konuştu: “Kahramanmaraş’ta, parsel bazında kentsel dönüşüm yapılıyor. Ama ada bazında gerçekleştirilirse; işte o zaman altına devasa otoparklar yapabilme imkânı ve kabiliyetine sahip olabiliyorsunuz. Yani daha büyük alanda, girişleriyle çıkışlarıyla daha büyük otoparklar yapılabiliyor. Parsel bazında böyle şeyler yapmak çok zor. Otopark harcı her arsa için var. Fakat parsel de olsa ada da olsa hiç fark etmiyor. Ama kentsel dönüşümün, harçlardan muaf olması nedeniyle burada onlara avantaj çıkıyor. Hem şehir merkezinde boş arsa yok ki. Riskli binalar yıkılıp yeniden yapılacak. İster istemez onları, otopark yapmaya teşvik eden şu anda bir yasa ve düzenleme yok. Hani belediyeler, yapılacak olan kentsel dönüşümün ada bazında yapılmasını isteyebilir. Ya buna zorlattıracak devasa otoparklar yapılacak. Bu sistemde ben otopark sisteminin yaşanacağını düşünmüyorum.”


Stüdyo daireler otopark sorununu körükledi

Şu anda popüler olan 1+1 dediğimiz; stüdyo dairelerin varlığının gün geçtikçe arttığını ifade eden İnşaat Mühendisleri Odası Kahramanmaraş Temsilcisi Hanifi Toptaş, yatırımcıların açısından avantajlı bir konumu bulunan 1+1 stüdyo dairelerin otopark sorununu körüklediğini dile getirerek şu açıklamalarda bulundu: “Yani normalde 3+1 daire yapılsa 5 katlı yerde, 10 tane daire olacakken; bu demek 10 araba iken; oraya bir anda 50 tane daire yapılıyor ve 50 tane araba anlamına geliyor. 1+1 stüdyo daireler otopark sorununu artırıyor. 1+1 konusu aslında bir ihtiyaç. Çünkü dışarıdan çok fazla derecede bir memur şu anda burada çalışmakta. Öğretmen potansiyeli var. Hâkim, savcı, doktor veya herhangi bir dışarıdan gelen memurlar şu anda çok fazla. Şimdi bu şekilde çok fazla dışarıdan gelen memurlar var. Daha öğrencileri saymıyorum. Dolayısıyla da bir ihtiyaç durumu söz konusudur.” Stüdyo dairlerde kiraların yüksek olduğuna vurgu yapan Toptaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Yani bugün yaklaşık 40 metrekare brütlü bir yeri, 750 lira gibi bir rakama kiralıyorlar. 203 metrekare bir daireye de 800 lira kira ödüyoruz. O, 230 metrekare daireden bugün yaklaşık 6 tane stüdyo daire çıkar. 6 kere 750’yi çarptığın zaman 4 bin 500 gibi bir rakam çıkıyor. Bir ihtiyaç durumundan böyle bir ortam ortaya çıkmış durumda. Ve ister istemez de burada kârı görünce 1+1 popülasyonu arttı. Yatırım noktasında şu anda normal bir daire satın aldığınızda en iyi yer 15 senede kendini amorti ederken, dükkânlarda, bu rakam şu an 35 ile 40 seneye çıkmışken; stüdyo dairelerde bu süre 4 ile 5 sene arasında gerçekleşiyor. Bu ciddi bir rakam. Otomatikman hemen arz talep dengesi oluşuyor ve bir yonarma var.


Kahramanmaraş'ta Bugün