Sektörel

Haşereyle mücadeleye 300 milyon dolar harcanıyor

Konutlarda böcek, karınca ve sineklerle, açık alanlarda ise keneyle mücadelenin yoğunlaşması, haşere kovucu pazarını hareketlendirdi.

Bu yıl sektörde 'kene' kovuculara olan talepte ciddi artış yaşanırken, Türkiye'de haşereyle mücadelenin faturası da yılda 300 milyon dolara ulaştı. Sprey, tablet, sıvı kovucular yanında teknolojik haşere kovucuların kullanıldığı sektörde, kışın farelere, yazın da sinek, böcek ve karıncalara yönelik mücadeleye ağırlık veriliyor. Sektörün bu yıl en az yüzde 10 oranında büyümesi bekleniyor. 

Pazar zehirsizlere kayıyor

Haşerelerle mücadelede elektronik ses düzenekleri satan TeknoPest'in Kurucusu Halil İbrahim Akkuş, bu yıl sektörün iyi bir süreçten geçtiğini belirterek, sektörün yüzde 10 oranında büyüyeceğini kaydetti. Sektörde kimyasallara karşı bir duruş olduğunu dile getiren Akkuş, giderek zehirsiz kimyasallarla korunma yöntemlerine karşı bir kayış olduğunu vurguladı. Temel pazarda büyümenin devam ettiğini kaydeden Akkuş, Türkiye'nin haşereyle mücadeleye yılda 300 milyon dolar harcadığını söylüyor.

Akkuş, tablet ve jellerin yanında fare, böcek gibi canlıların dayanamayacağı ses dalgaları yayan elektronik cihazlarla da haşere mücadelesi yapıldığına dikkat çekerek, haşerelerle elektronik mücadelede avuçiçi büyüklüğünden bir metre boyutlarına kadar cihazlar bulunduğunu aktardı. Akkuş, "Haşerelerin dayanamayacağı sesi yayan elektronik cihazlar sayesinde bu tür istenmeyen canlılar konutlardan uzak tutuluyor. Bu cihazlar kesinlikle insanlara zarar vermiyor. Haşerelerin duyacağı ses düzeyinde ayarlanıyorlar. Kesinlikle hedef dışı canlıları etkilemiyorlar" dedi. Akkuş, elektronik haşere kovucuların fiyatlarının 45 YTL ile 6 bin YTL arasında değiştiğini aktardı.

Jel talebi artıyor

Halil İbrahim Akkuş, yaz aylarına girilmesiyle beraber konutlarda ağırlıklı olarak haşere mücadelesinin başladığını ifade ederek, elektronik haşere kovucular yanında özellikle hamamböcekleri, karafatmalara yönelik tüplerin içinde sattıkları böcek kovucu jellerin de çok talep gördüğünü aktardı. Haşereyle mücadeleye tarlalar ve bahçelerdeki süneyle mücadele de dahil ediliyor. Haşereyle mücadeleye en çok talep konutlardan geliyor. Halil İbrahim Akkuş, insanların kışın farelerle yazın ise böceklere karşı korunduğunu belirterek, "Yaz aylarında sektörde satışlar ikiye katlanıyor. Sinek kovucular sezonluk, sadece yaz aylarında talep görüyor. Böcek ve fare yılın her döneminde olabiliyor. Fareden korunma ise kışın başlayıp nisan ayına kadar devam ediyor" diye konuştu.

Bünyesinde Raid, Off gibi markaları bulunduran Sc Johnson Wax'ın yetkilileri, Türkiye'de tablet ve sıvı haşere kovucu pazarının 45 milyon dolarlık büyüklüğe sahip olduğunu belirtti. Kendilerinin sektörde Raid, Baygon ve Off markalarıyla geçen yıl yüzde 55'lik pazar payına ulaştığını aktaran yetkililer, haşere pazarında sinek öldürücüler ve kovucuların pazarda yüzde 60, böcek öldürücülerin yüzde 30, fare öldürücülerin de yüzde 10'luk paya sahip olduğunu anlattı. Sıcak ve özellikle uzun  yaz dönemleri genel pazar trendlerini artırıyor.

Bir tabletin ömrü 8-10 saatla sınırlı

Haşereyle mücadele sektöründeki düşük fiyatlı ürünlerin sağlığa zarar verdiği belirtiliyor. Sağlık Bakanlığı Yönetmeliği'ne uygun üretilmemiş ürünler hem haşereyi öldürmüyor, hem de içindeki aktif maddenin dozu ayarlanmadığı için insan sağlığına zarar veriyor. Sektör yetkilileri, kullanıcılara şu tavsiyelerde bulunuyor:

Bir tabletin ömrü kullanıldığı gecede 8-10 saat süresi ile sınırlı.

Tabletin renginin maviden beyaza dönmesi artık o tabletin yerinin yenisiyle değiştirilmesini gerektirir.

Likit kovucularda, bir şişe likit tüm gece fişte kaldığı süre boyunca aynı etkiyle koruma sağlayabilir. 

 Kullanılan kovucunun işlevini tam olarak yapabilmesi için yerleştirilen fişin önünün başka bir eşya ile kapatılmamış olması ve sivrisineklerin oda dışına kaçabilmeleri için kapı veya pencereden birinin açık olmasına özen gösterilmesi gerekir..

Hanife BAŞ / hurriyetemlak.com