Ekonomi

Hazır giyim ve ayakkabıda büyük zam kapıda! Sektör temsilcileri öyle oranlar verdi ki...

Alım gücündeki erime sebebiyle ayakkabıda talep uygun fiyatlı, sentetik ürünlere kayarken, hazır giyimde de yerli çekildi, bazı firmalar artık satışlarının yüzde 60'lık bölümünü turistlere yapıyor. Fiyatlardaki artışa yetişemeyen vatandaşlar için ise çok büyük zamlar kapıda...Konu ile ilgili olarak aktarılan detaylara göre, yaz aylarının bitip, sonbaharda yeni sezonun başlamasıyla birlikte ayakkabıda vatandaşa yansıyacak zammın en az yüzde 30 şeklinde olması beklenirken; hazır giyim ürünlerine gelmesi beklenen zam oranı da bazı sektör temsilcilerine göre yüzde 100’leri de geçecek

Küresel ham madde ve emtia fiyatlarındaki düşüşün devam etmesi beklense de içeride yüksek kur ve yüksek enflasyon sebebiyle hazır giyim ve ayakkabıda  büyük zamlar bekleniyor.

Konu ile ilgili olarak aktarılan detaylara göre, yaz aylarının bitip, sonbaharda yeni sezonun başlamasıyla birlikte ayakkabıda vatandaşa yansıyacak zammın en az yüzde 30 şeklinde olması beklenirken; hazır giyim ürünlerine gelmesi beklenen zam oranı da bazı sektör temsilcilerine göre yüzde 100’leri de geçecek.

‘TÜKETİCİLER CİDDİ ZAMLARA MARUZ KALACAK’

Sozcu.comtr ayakkabı sektörünü Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Berke İçten ile, hazır giyimi ise Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya ve Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel ile masa ya yatırdı.

Sözcü'den Gamze Bal'ın haberine göre, enflasyon yüzde 70’lerin üzerinde iken ayakkabıdaki fiyat artışlarının yüzde 25-30’larda kaldığını kaydeden Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Berke İçten tüketicilerin maliyet ve fiyatlandırmasını şu an yaptığımız ürünleri 6-7 ay sonra raflarda görebildiğini dile getirerek, "Fiyatlandırma geriden geldiği için fiyat artışları sınırlı kalıyor” diye konuştu.

Tüketicilerin fiyatlarda ciddi bir artış yaşamak durumunda kalmasını beklediklerini dile getiren İçten, kışlık ürünlerin çıkmasıyla beraber, eylül-ekim aylarında fiyatlarda bir artış hissedileceğini dile getirdi.

Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Berke, yapılacak zam oranlarının da ayakkabıdan ayakkabıya değişeceğini fakat sonbaharda yapılacak en az yüzde 30’luk zamla yıllık zam oranının yüzde 70’leri aşacağını kaydetti. 

TALEP, UYGUN FİYATLI SENTETİK ÜRÜNLERE KAYIYOR

Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Berke ayrıca, 2022 yılının hareketli başladığını, özellikle ihracatta artış yakaladıklarını fakat yurt içinde vatandaşın alım gücündeki azalma sebebiyle talebin daha ekonomik ürünlere kaydığını dile getirdi.

Adetlerde azalma olmadığını ancak satın alınan ürünün niteliği değiştiğini dile getiren Ayakkabı Sanayicileri Derneği Başkanı Berke İçten, bu yıl daha pahalı olan yüksek segmentli deri ayakkabılardan ziyade, daha ekonomik olan tekstil ve sentetik malzemelerden yapılan ayakkabılarda talep artışı olduğunu sile getirerek, deri ayakkabıların toplam satışlar içerisindeki payının geçen sene yüzde 18’ler civarındayken bu yıl yüzde 15’lere indiğini dile getirerek, "Dünyada da bu eğilim var ama bizde daha fazla” dedi.

‘YÜZDE 130 ZAM ŞAŞIRTICI OLMAZ’

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel de, halihazırda fiyatlardaki yıllık zam oranlarının yüzde 80’e ulaştığını; kış aylarında yapılacak zamların yıllık bazda yüzde 100’leri geçerek, yüzde 130’ları ulaşmasının şaşırtıcı olmayacağını belirtti.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel  “Çünkü zor bir dönem. Kur artışına bağlı bir fiyat artışı söz konusu. Emtia ve ham maddede düşüş beklesek de uluslararası enerji maliyetlerindeki artışlar yurt içindeki maliyetlerimizi artırmaya devam edecek" diyerek, bu kış da ciddi girdi maliyetleriyle karşı karşıya kalabileceklerini söyledi. Öncel söz konusu bu durumun nihai ürün fiyatlarına yansıyacağını da dile getirdi.

SATIŞLARDA YILLIK YÜZDE 30 AZALMA VAR

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kayada  hazır giyimde fiyatların son bir yılda ikiye katlandığını, bunun etkisiyle satışlarda yıllık bazda yüzde 10 ila 20 aralığında düşüş yaşadıklarını söylerken,  Sinan Öncel ise satış adetlerindeki düşüşün Haziran ayında yıllık bazda yüzde 30’lara ulaştığını dile getirdi.

Söz konusu bu satışlardaki bu daralmanın 2022'nin 2. 6 ayında da sürmesini beklediklerini dile getiren Kaya, “Dünyada olduğu gibi Türkiye de enflasyon çıkmazı içinde. Enflasyon nedeniyle hane halkının ekonomik sıkıntıda olduğunu görüyoruz." diyerek, tüketicilerin ceplerindeki parayı daha ekonomik olarak kullanacağını söyledi.

SATIŞLARIN YÜZDE 40-60 ARALIĞI TURİSTLERE YAPILIYOR

Vatandaşların alım gücü günden güne erirken turistlere yapılan satışlar ise artmaya devam ediyor. 

Konuyla ilgili olarak yaptığı açıklamada “Türk müşterilerin alım gücü düştükçe toplam satışlar içinde yabancıların payı arttı” diye konuşan BMD Başkanı Öncel, “Bazı alışveriş merkezlerinde turistlere yapılan satışlarda yüzde 40, bazılarında ise yüzde 60 artış olduğunu dile getirdi.

Fakat Sinan Öncel’in aktardığına göre söz konusu bu durum, markaları tedirgin eden bir durum.

Yaptığı açıklamada, “Bazı markalar yabancılara bu kadar fazla satış yapmaktan endişeli” diyen Sinan Öncel, “‘İlerleyen dönemde turist gelmezse bu satışları kime yapacağız’ endişesinin hakim olduğunu dile getirdi.

‘KAPANMALARLA KARŞI KARŞIYA KALABİLİRİZ’

Diğer bir tarafından, TGSD Başkanı Ramazan Kaya, vatandaş tarafında durum bu iken firmalar tarafındaki büyük sıkıntılardan birinin de ‘kârsızlıkla mücadele’ olduğunu söyledi. Finansmana erişim konusundaki talepleri karşılanmadıkça iflaslar yaşanabileceğini kaydeden Kaya, “Önceden kârlılığı konuşurken şimdi kârsızlığı konuşuyoruz” dedi.

Firmaların neredeyse genel gideri karşılayacak etiket fiyatlarıyla hayatlarını devam ettirmeye çalıştıklarını dile getiren Kaya, son BDDK kararlarıyla finansmana erişimin de artık kolay  olmadığını dile getirerek, orta ve uzun vadede finansmana ihtiyaçları olduğunu dile getirdi. "Maliyetlerin yanında önümüzdeki dönemdeki en büyük sıkıntı, finansmana erişim." diyen Kaya, bu konudaki sıkıntılar sürerse, o zaman kapanmalarla karşı karşıya kalabileceklerini söyledi.

Bayram fırsatçıları hortladı! Soygun yola çıkmadan başlıyor

O üründe korkunç zam senaryosu, peş peşe gelecek! Şimdiden koşun markete

Şeker, çay, ayçiçek, ekmek derken bir ürüne daha zam geliyor! Görünce şaşırmayın