Ekonomi

Hazır giyim ve tekstilde büyük kayıp başladı

Korona virüs salgınında üretim, yatırım ve ihracat gibi birçok alanda rekor kıran Türkiye hazır giyim ve tekstil sektörleri, korona salgını ve savaş sonrası bozulan ekonomik veriler sebebiyle zor bir dönemlerden geçiyor. Bu ayın ilk yarısında hazır giyim ihracatında toplamda yüzde 20’ye yakın düşüş yaşandığı vurgulanırken, her iki sektörde ise yılsonu ihracat hedefleri aşağı yönlü şekilde revize edildi

Yeni siparişler, kapasite kullanım oranları ve ihracatta yaşanan düşüş hızının arttığı sektörlerde kapanmaların başladığı, buna bağlı olarak da istihdam kaybının yaşandığı belirtiliyor. Bu ayın ilk yarısında hazır giyim ihracatında toplamda yüzde 20’ye yakın düşüş yaşandığı vurgulanırken, her iki sektörde ise yılsonu ihracat hedefleri aşağı yönlü şekilde revize edildi.

Kaybın önümüzdeki yıl da devam edeceğinden endişe eden sektör temsilcileri ithalatı düşürecek önlem taleplerinde bulunurken, temsilcileri istihdam desteği ve rekabetçi kur çağrısında da bulundu.

Hazır giyim ve tekstil sektörleri, korona salgını öncesi yıl olan 2019 yılında sırasıyla 17,7 milyar dolar ve 9,9 milyar dolar ihracatla kapatmış, toplamda ise 1 milyon 39 bin kişilik istihdama ulaşmışlardı. Salgın yılı olan 2020 yılında tedarik zincirinin değişmesi ile rakiplerine göre avantajlı konuma geçen Türkiye, ihracatını da hızla artırmış, bu artışın da devam edeceği beklentisi ile de tarihinin en büyük yatırım hamlesini başlatmıştı.

2021 yılında hazır giyim sektörü 6 milyar 438 milyon lira, tekstil sektörü ise 24 milyar liralık yatırım için teşvik belgesi almıştı. Aynı yıl her iki sektörde de ihracat tarihi rekor kırdı ve hazır giyim, 20 milyar 250 milyon dolar, tekstil sektörü ise 12 milyar 878 milyon dolar ihracata ulaşırken, istihdamı da toplamda yüzde 13,3 artırarak 1 milyon 177 bine çıkarmışlardı. Aynı dönemde yine tekstil sektörü kapasite kullanım oranı yüzde 82, hazır giyimde de yüzde 85 sınırına dayanmıştı.

İBRELER TERSİNE DÖNDÜ

Bu yıl ise sektörde ibreler tersine dönmeye başladı. Tüm dünyada artan enflasyonist baskıya bağlı olarak gerileyen alım gücü, durgunluk endişesi, Rusya ve Ukrayna savaşı ve de enerji krizi gibi etkenler hazır giyim ürünlerine olan talebin hızla düşmesine yol açtı.

Her ne kadar bu yılın ilk 3 çeyreğinde ihracatta yükseliş devam etse de, ihracat hızında yavaşlama belirgin bir şekilde de kendini gösterdi.