Genel

Hidrojen Otobüsü 2012 Mayıs'ta seferine başlayacak!

Hidrojen Otobüsü 2012 Mayıs'ta Edirnekapı-Beşiktaş seferine başlayacak. Otobüsler fren yaptığında dahi elektrik üretebilecek. Dünya yenilenebilir enerji için alan genişletirken Türkiye de boş durmuyor

Uluslararası Hidrojen Enerjisi Teknolojileri Merkezi (ICHET), Birleşmiş Milletler Sınai Kalkınma Örgütünün Mayıs 2012de kullanıma sunacağı seri hibrit hidrojen yakıtlı otobüs, Türkiyenin ilk hidrojenle çalışan toplu taşıma aracı olacak. İlk olarak Edirnekapı-Beşiktaş hattında kullanılması planlanan hidrojen otobüsü, UNIDO-ICHETin 1.5 milyon dolarlık yatırımıyla (işletme hariç) hayata geçecek. Proje, Yıldız Teknik Üniversitesi, İETT, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Güleryüz Otobüs firması ve Tekno Tasarım işbirliğiyle hazırlandı. Otobüs projesini, Haliç kıyısına inşa edilecek hidrojen dolum tesisi ve üç bot takip edecek.

Yenilenebilir, temiz enerjinin gündelik hayatta kullanılması hedefiyle yola çıkan Hidrojen Otobüsü projesi, şehir trafiği içinde yaptığı her frenden enerji üretirken, emisyon salımı en az olan araç olacak. 2050 yılında otomobil sektörünün tamamında kullanılması beklenen, benzin ve elektrik kullanımını bir arada sunan hibrit teknolojisi, karbon salımını minimuma düşürüyor. Bu teknolojinin depolamadaki zorluklar ve birim fiyatının pahalılığı gibi engellerin giderilmesi durumunda önümüzdeki 3040 yıl içinde enerji sektörünün vazgeçilmezi olacağı söyleniyor.
 
Yedi proje daha sırada
Hidrojenin depolanması ve nakliyesinin zor olması nedeniyle otobüsün yakıtını alabilmesi için Haliç kıyısında bir dolum tesisi de inşa ediliyor. Hidrojen dolum tesisi, Haliçte yolcu taşımacılığı yapacak Belbim, Şehir Hatları ve TÜBİTAKın desteklediği, yine üniversitelerin projeleriyle hazırlanan Hidrojen botlarına da hizmet sağlayacak. Güneş enerjisi ve hidrojenle çalışacak üç farklı bot projesi tek seferde 50 yolcu taşıyabiliyor. 1.2 milyon euro yatırımla, UNIDO-ICHET ana finansman ve işletmeciliğinde İBB ve İstanbul Güzelleştirme Derneği ortak yapımı olacak bu dolum tesisi hizmet sağlayacak.

Hidrojen adamız da oldu
Uluslararası Hidrojen Enerjisi Teknolojileri Merkezi (ICHET) geçen ay Bozcaada Hidrojen Adası projesiyle Havaii modeli enerji üretimini Türkiyede uygulamaya geçmişti. 2 milyon dolarlık yatırımla başlatılan proje öncelikle kaymakamlık ve hastane binasına enerji sağlıyor aynı zamanda adadaki 20 evin enerjisini sağlayacak potansiyele sahip. Hidrojen Adasının dünyadaki mevcut uygulamaları İngiltere, Danimarka, ABD, İspanya ve Yeni Zelandada bulunuyor.

Uzun dönemde fiyatlar düşecek
Endüstriyel Hidrojen Türkiyede küçük miktarlarda satın alındığında fiyatı oldukça yüksek. 200 barlık bir 0.8 kg yüksek saflıkta hidrojen içeren tüp fiyatı 120 TL. Daha düşük saflıkta hidrojen daha az maliyetli. 2017ye kadar pompa fiyatının 3 USD/kgnin altına düşebileceği tahmin ediliyor. Avrupada hidrojen pompa satış fiyatı 6-8 euro civarında.

Dünyada hidrojen kullanımı
* Hidrojen taşımacılık alanında İzlanda, Almanya, Kaliforniya, Japonya ve Kanadada test ediliyor.
 
* Hidrojen kullanımının en yaygın olduğu Kaliforniyada 20nin üzerinde dolum tesisi var, ayrıca hidrojen yolları projesi devam ediyor.
 
* Tokyoda 10 adet dolum istasyonu bulunuyor. Avrupada ise Hamburg 6 adet hidrojen otobüsüne sahip.
 
* Norveçin bir adası Utsirada hidrojen ekonomisinin denendiği bir pilot proje sürdürülüyor.
 
* İngiltere, Londrada iki otobüsle başladığı yakıt hücresi deneme programını 2005 yılının aralık ayında tamamladı.
 
* The Hydrogen Expedition, tüm dünyayı dolaşarak, hidrojenin kullanım alanlarını tanıtacak. Bu geminin yapımı devam ediyor.

200 milyar dolarlık ekonomi
* 2011 itibariyle tüm dünyada, bir yıl içinde üretilen hidrojenin ekonomik değeri 200 milyar dolar.
 
* Yıllık hidrojen üretimi 170 milyon ton.
 
* Hidrojen pazarının yıllık büyüme miktarı % 10 civarında.
 
* İzlanda, 2050 yılında hidrojen ekonomisine geçmiş olma kararını alan tek ülke.
 
* Hidrojen yakıt olarak fosil yakıtlardan üretildiği gibi temelde, su ve yenilenebilir enerji kullanılıyor.
 
* Önümüzdeki 30-40 yıl içinde Çin ve Hindistanın büyüyen ekonomileriyle temel hidrojen enerjisi kaynağı olması bekleniyor.
 
* Benzin ve elektrik kullanımını bir arada sunan hibrit teknolojisi, karbon salımını minimuma düşürüyor.
2050de otomobil sektöründe yaygınlaşması bekleniyor.
Radikal/DİLEK KÖSEDAĞI