Hüseyin Doğan: Kurdaki dalgalanmalara rağmen perakende sektörü 4.4 büyüdü!
2008 krizi döneminde AVM'ler kira ve genel giderleri düşürmüş perakendecilerin yanında yer almıştı. Fakat 2010 yılına gelindiğinde 'kriz etkisi bitti' düşüncesiyle kira fiyatları tekrar yukarı çekilmişti...
Uzun süre 2 liranın üzerinde seyreden doların bundan sonra nasıl bir seyir izleyeceği belli değil. Hal böyle olunca kurun artışı ve belirsizliği AVM'lere dolar bazında kira ödeyen perakende dünyasını da yakından ilgilendiriyor. AVM'lerde kiralar ve genel giderler metrekare başına ödeniyor ve ödenen rakamlar çok yüksek. Bu yüzden AVM'lerle perakendeciler kiralar yüzünden geçmişte sık sık karşı karşıya gelmişti. Şimdi ise durum biraz daha farklı. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPÜ), Alışveriş Merkezi Yatırımcılar Derneği (AYD) ve Birleşmiş Markalar Derneğinin (BMD) yoğun çabalarıyla kurulan Tüm Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonunun (TAMPF) kuruluşu bunda önemli bir faktör. BMD Başkanı Hüseyin Doğan "İşbirliği ve dayanışmanın faydasını, kavgadan da bir şey kazanılmadığını herkes gördü." ifadeleriyle son geldikleri noktayı özetliyor. Dolardaki aşırı dalgalanmaların maliyetlerini olumsuz etkilediğini söyleyen Doğan, bazı alışveriş merkezlerinin daha şimdiden perakendecilerin zora girmesi için adım attığını söylüyor. Kur artışı devam ederse bazı AVM'lerin kur sabitlemeye gideceğini söyleyen Doğan "Eylül ayından itibaren bazı AVM'ler belli 1.50, 1.80, 1.90 dolar gibi kurlarda kiraları sabitleyerek duyarlı davrandılar. Duyarlı olmayanları da duyarlı olmaya davet ediyoruz." dedi.
2008 krizinin yaşandığı dönemde AVM'ler kira ve genel giderleri düşürmüş ve perakendecilerin yanında yer almıştı. Fakat 2010 yılına gelindiğinde 'krizin etkisi bitti' düşüncesiyle tekrar fiyatları yukarı çektiklerinde toplu olarak bir sonuç alamayan perakendeciler bireysel olarak mücadele vermenin yollarını aramıştı. Bazı AVM'ler de birtakım kişilere indirim yapmış ama bunu aynı AVM içerisindeki bütün firmalara uygulamamıştı. Doğan, bugün kur sabitleyen AVM'lerin bunu bütün markalara eşit olarak uyguladığını belirtiyor ve bunu da meslek örgütleri arasındaki diyaloga bağlıyor. Kur artışı olmadan yeni açıldığında da bazı AVM'lerin potansiyel oluşturana kadar normal kiraladığı bedelin altında para aldığı bilgisini veren Doğan, artık ortak çözüm üreterek çalıştıklarını belirtiyor. Kur artışını 'paniğe gerek yok' diye değerlendiren Doğan, dalgalanmaya rağmen ikinci çeyrekte 4,4 büyümenin gerçekleşmesiyle, perakende sektöründeki ciro artışlarında olumlu gelişmeler yaşandığını kaydediyor.
Zaman