Genel

Hüseyin Kuru: Kanal İstanbul üzerine düşünceler..

Kanal İstanbul projesi İstanbul ’un batısında yani Avrupa yakasında, 45-50 kilometre uzunluğunda, 25 metre derinliğinde, Karadeniz ’den Marmara Denizi ’ne inen, 145 metre-150 metre genişliğinde bir kanal olacağı açıklandı

İnşaat sektörü 2011 yılına hızlı başladı … Geçtiğimiz hafta açıklanan ‘çılgın proje ', Kanal İstanbul ile hem piyasalar hem de sektör canlandı.
Beğenirsiniz veya beğenmezsiniz ama ortada iyi düşünülmüş bir proje var. Bakınız ekonomik alt yapısı olan her proje toplum tarafından kabul görür ve takdir edilir.
Kanal İstanbul da böyle bir proje.
Toplumsal refahın artırılması, zenginliğin tabana yayılması, yeni istihdam ve işgücü yaratılması … şžimdilik hayal bile olsa geleceğe matuf da olsa hedef konulması... Toplumda ister istemez bir heyecan ve beklentiye yol açıyor.
Bunlar güzel gelişmeler, yadsınmamalıdır.
İş olur veya olmaz onlar ayrı meseleler … Ancak ben şahsen siyasetin bu vizyonunu takdire şayan buluyorum.
En azından ‘ağustos böceği değil, karınca gibi olalım, çalışalım ' diyor ya, biz ona bakalım!

şžimdi gelelim Kanal İstanbul projesine..
Projenin nerede yapılacağı konusunda her hangi bir spekülasyona sebep   olmasın diye açıklanmadı. Ancak Büyükçekmece, çatalca, Arnavutköy ve Silivri bölgeleri bundan nasipleneceği için şimdilik bu bölgeler üzerine tahminler yürütülüyor … Biraz irdeleyelim.

Açıklamaya göre Kanal İstanbul projesi İstanbul 'un batısında yani Avrupa yakasında, 45-50 kilometre uzunluğunda, 25 metre derinliğinde, Karadeniz 'den Marmara Denizi 'ne inen, 145 metre-150 metre genişliğinde bir kanal olacağını... Yılda 55 bin geminin geçtiği İstanbul Boğazı 'nın yerine ticari amaçlı inşa edileceğini... Artık İstanbul Boğazı 'nda deniz sporları, ulaşım, kültürel ve keyif/temaşa amaçlı bir yapıya bürüneceğini Sayın Başbakan açıkladılar.

Buna göre Kanal İstanbul projesinin çevre, ekoloji, su, kültür ve doğaya dikkat edilerek hazırlandığını... Hazine arazilerinin yoğun olduğu bir bölgede inşa edileceğini... İstanbul girişinde sıra bekleyen gemilerden kurtulacağımızı... Havaalanı ve liman bölgesi ile destekleneceğini, yeni şehir ve kentler kurulacağını bu açıklamada ifade ettiler.
Öncelikle projenin yeri şehrin batısı diye açıklandığına göre yani Büyükçekmece 'den sonrasında olacak. Demek ki kanalın Marmara Denizi kısmı Silivri bölgesinden olacak.

Açıklamada liman ve havaalanının da Kanal İstanbul projesine yakın olacağını zikredilmişti. Silivri/Gümüşyaka 'da liman, Gazitepe bölgesinde de 3 'üncü havaalanının 1/100 binlik planlara işlenmesi ve bu 2 yatırımında önümüzdeki 10 yıl içinde inşa edilecek olması bu tezi kuvvetlendiriyor.

Ancak şu da var; Havaalanı Arnavutköy bölgesine de inşa edilebilir ama liman konusunda Gümüşyaka şu an alternatifsiz gözüküyor.
Tabi üniversite, sağlık, fuar, lojistik, turizm, bilişim, antrepo, marina, teknopark, darülaceze, hipodrom vb. gibi yatırımlarda sırada demektir.
Buna göre kanalın Marmara 'dan girişi için eğer Silivri bölgesi olursa 4 ihtimal var;

1-Kumburgaz 2-Selimpaşa 3-Altınorak/Alipaşa 4-Kınalı.

Bu bölgelerin içerisinden seçim mi yapılacak yoksa yeri belli de 2 yıllık süreçte bu işin çED raporu ve diğer işler mi halledilecek, bilemiyoruz.
Ancak bu kanal mümkün olduğu kadar şehir merkezine uzak, liman bölgesine yakın, projenin geçeceği güzergahın topoğrafik yapısının kanal projesine uygun, bölgenin rayiç değerlerinin düşük, istimlak bedellerinin maliyeti fazla etkilemesi ve hazine arazilerinin yoğun olduğu bir bölge olması gerekiyor.
Biz Sayın Başbakanımızın yaptığı açıklamadan yola çıkarak bölgeyi az çok tanıyan bir insan olarak sadece tahmin yürütüyoruz.
Ancak her şeyden evvel şunun çok iyi bilinmesi lazım, siyasi erkin vereceği karar önemli... İsterse bu kanalı Kınalı 'dan yapar!
Bu tür projelerin vatana ve millete hayırlı ve uğurlu olması dileğiyle.

İyi haftalar.

Hüseyin Kuru

huseyinkuru@sunflower.com.tr